• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Hallå herr Drapper,
Nej, ärligt talat hade jag inte hört talas om ”No Lume”-tavlor förän nu. Kul, jag har lärt mig något nytt. Mycket konstig företeelse måste jag säga om det stämmer.
Du låter väldigt aggressiv, vi är väl här för att diskutera och lära bl.a? Nu skriker jag inte ommålad utan fick den känslan och frågade om det var så. Och då jag inte kännde till ”No lume” var det svårt att kontrollera mot detta. Har du själv några konkreta belägg som bevisar din tes med ”No lume”, jag tänker ur ett utbildningssyfte? (Även om nu @Per har sanktionerat begreppet och han brukar ha koll).

@Pauledward , jag ber om ursäkt om det uppfattades som att jag basunerade ut falsk tavla eller så som Drapper uppfattade det.
Men jag fick känslan att din tavla skulle kunde vara ommålad. Några av mina frågetecken;
  • Tavlan är väldigt clean, kan dock vara ovanligt välbevarad och i så fall grattis!
  • Tavlan har en minutmarkering kl 12 som ser malplacerad ut. Brukar det finnas? Lite snett dessutom jämfört med centrum av kronan?
  • Rolex-trycket ser lite udda ut, men det kan ju kanske förekomma variationer?
  • Och då så klart med lumen
A3B775BD-C8D1-4B6B-9DB0-FA53560FB1EF.png

Hur länge har du haft klockan och var kommer den ifrån? Har du sett några andra ”No lume” Air-Kings som referens? Nu när jag tittat runt lite har jag faktiskt hittat en liknande som stämmer med utan lume och samma Rolex-tryck. Dock en för mig ny variant av tavelfinish, men det kan ju vara någon variant. Hur är din tavla?
70E48BA3-B8AB-4F62-8420-8A8C8F2F282C.jpeg

https://alexpig.com/products/1967-rolex-air-king-5500-original-matt-white-dial-with-rivet-band

@Aurum , du har ju ett skarpt öga för tavlor. Berätta för mig att jag har fel.
Absolut inte aggressiv men tycker det kan vara bra att kolla upp lite innan man nämner klockor för ommålad (har själv gjort det och fick då backa efter jag läst på). Du gör ju delvis igen med detta svar genom att inte läsa alla efterkommande inlägg. Titta på de andra som jag lade upp avseende markeringen ovanför 12 samma på alla dessa. Dessutom skulle du se klockan live så har den en ”puderaktig” struktur som enligt mig skulle vara svår att måla då jag endast sett ommålade som är enkelfärgade utan struktur. Givetvis skall vi lära oss men det kan ju få lite negativa konsekvenser för ägaren till klockan om gamla rävar skriker ommålade utan att ta tillbaka det och ingen tar upp diskussionen?

Senast ändrad:
Spontant ser den definitivt ommålad ut. Inte för att jag tycker det spelar någon större roll på en sån klocka. Värdet är nog ganska så konstant oavsett så om man gillar det så är det väl fine. En disclaimer är dock att jag har noll intresse för sånna här så det är bara en ren gissning. Magkänslan säger att de sett different ut från fabriken.
Här kommer två identiska med samma tavla för utbildningssyfte..
En lume och en no lume..
4D2F3068-7A4E-4039-807B-55A3C783A67C.jpeg
44BE1863-9FE7-45B7-8E50-61A1DA1042BC.jpeg

Twist-plot, båda är ommålade... Stämmer tavlorna är det udda att dem gick igenom då de inte är centrerade. Rolex har alltid varit noga med detta.
Twist-plot, båda är ommålade... Stämmer tavlorna är det udda att de gick igenom då de inte är centrerade. Rolex har alltid varit noga med detta.
Ännu en där man bättre ser tavlans struktur
CA11136B-ACE7-4B4B-982F-6DE0DF240CB9.jpeg

Men enligt dig så har alla dessa 4:a blivit ommålade?

Twist-plot, båda är ommålade... Stämmer tavlorna är det udda att de gick igenom då de inte är centrerade. Rolex har alltid varit noga med detta.
Det där är min gamla air-king. Den är original och jag har till skillnad från alla andra här sett den under lupp. Det är en tidig no-lume tavla. Just den där typen av tavlor är svåra att göra en refinish av dessutom pga tavlans yta. Den är inte som senare 5500.

Det där är min gamla air-king. Den är original och jag har till skillnad från alla andra här sett den under lupp. Det är en tidig no-lume tavla. Just den där typen av tavlor är svåra att göra en refinish av dessutom pga tavlans yta. Den är inte som senare 5500.
Svårt och svårt, de får ju oftast en ny yta i vilket fall.

Spontant ser den definitivt ommålad ut. Inte för att jag tycker det spelar någon större roll på en sån klocka. Värdet är nog ganska så konstant oavsett så om man gillar det så är det väl fine. En disclaimer är dock att jag har noll intresse för sånna här så det är bara en ren gissning. Magkänslan säger att de sett different ut från fabriken.
Det var faktiskt just detta som var min tes.

Senast ändrad:
Ännu en där man bättre ser tavlans struktur
CA11136B-ACE7-4B4B-982F-6DE0DF240CB9.jpeg

Men enligt dig så har alla dessa 4:a blivit ommålade?
Det är just det som kan vara fallet? Är det inte lite underligt att det inte finns en endaste fläck eller missfärgning på någon av de fyra klockorna trots snart femtio år gamla? Visarna/index ser ut att ha åldrats men inte tavlan?

Det är just det som kan vara fallet? Är det inte lite underligt att det inte finns en endaste fläck eller missfärgning på någon av de fyra klockorna trots snart femtio år gamla? Visarna/index ser ut att ha åldrats men inte tavlan?
Tycker inte många airkings tavlor har fläckar? Och just denna tavla har en speciell struktur som jag nämnde. Vänd på det istället av samma tavla finns det lume och no-lume varianter. Du menar alltså att någon har målat om båda varianterna?

Tycker inte många airkings tavlor har fläckar? Och just denna tavla har en speciell struktur som jag nämnde. Vänd på det istället av samma tavla finns det lume och no-lume varianter. Du menar alltså att någon har målat om båda varianterna?
Visst, där har du en poäng, men beror inte det på vilken klocka som enligt hypotesen fanns som underlag till renovering? Men att samma stämpel har använts?

Här kommer två identiska med samma tavla för utbildningssyfte..
En lume och en no lume..
4D2F3068-7A4E-4039-807B-55A3C783A67C.jpeg
44BE1863-9FE7-45B7-8E50-61A1DA1042BC.jpeg
Personligen så ser den fortfarande ommålad ut. På den typen av ur från den tiden så är det enormt vanligt. Datejusts, airkings etc. Som jag skrev initialt så tycker jag heller inte att det gör något.

Jag har stor respekt för Martins kunnande som tror på dem så det är fullt möjligt att han har rätt. Personligen så håller jag bara inte med. Har jag fel så har jag fel. Inte mer med det. Jag hade aldrig satt pengar på att den var orörd. Oavsett vad ni tycker. :)

Minutskalan i sig tycker jag ser för taskig ut. Dels kl12 men även 29 och 31. Swiss-märkningen imponerar inte heller.

33F56D18-889F-49C7-A44F-F4FBF9015A43.png

Tillbaka
Topp