• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

Cougan

Rolex
2-Faktor
A5D6A09D-15D3-4946-8744-329D805C0A28.jpeg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Redan varit hos guldsmed?
Yes, men de kunde inte löda fast bandstiftet utan att plocka ur verk, glas etc pga den temperaturspridning det skulle innebära. Lät dem göra en nödlösning för tillfället med något dunderlim. Inte optimalt men det verkar faktiskt stabilt (även innan satt stiftet rätt bra). Men får hålla koll på det och om det går upp ska jag låta en urmakare plocka ner klockan så tar jag boetten till en guldsmed!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Yes, men de kunde inte löda fast bandstiftet utan att plocka ur verk, glas etc pga den temperaturspridning det skulle innebära. Lät dem göra en nödlösning för tillfället med något dunderlim. Inte optimalt men det verkar faktiskt stabilt (även innan satt stiftet rätt bra). Men får hålla koll på det och om det går upp ska jag låta en urmakare plocka ner klockan så tar jag boetten till en guldsmed!
Lim kan ju vara starkare än stål så det är nog ingen fara.
 

Warwian

Cartier
Paul Garnier, Paris, Horloger de la Marine. Urverket är tillverkat av schweiziska Phenix och gånghjul, gånghake och balanshjul är tillverkade av vad jag tror är berylliumbrons. Precis som det står på tavlan rör det sig alltså om ett tidigt försök för att skydda mot magnetism.
LofPine.jpg

dRNz7R8.jpg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Paul Garnier, Paris, Horloger de la Marine. Urverket är tillverkat av schweiziska Phenix och gånghjul, gånghake och balanshjul är tillverkade av vad jag tror är berylliumbrons. Precis som det står på tavlan rör det sig alltså om ett tidigt försök för att skydda mot magnetism.
LofPine.jpg

dRNz7R8.jpg
Mycket fin! Precis nåt sånt där skulle jag vilja hitta, men allt jag hittat har varit i fulmetall - antar att så inte är fallet med denna? :)
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle inte vara lugn alls...
@Bjoerlin76
Såvida inte klockan bara ska bo i nån låda. Reparera på riktigt med en hårdlödning eller svets eller inte alls. Skulle vara tråkigt att tappa den.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag skulle inte vara lugn alls...
@Bjoerlin76
Såvida inte klockan bara ska bo i nån låda. Reparera på riktigt med en hårdlödning eller svets eller inte alls. Skulle vara tråkigt att tappa den.
Möjligt att det får bli så, ska se hur stiftet sitter först. Tror inte att stiftet kommer gå av helt från ingenstans då det satt bra innan så skulle nog märka om den är påväg att ge vika (håller ju lite extra koll pga omständigheterna)
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Möjligt att det får bli så, ska se hur stiftet sitter först. Tror inte att stiftet kommer gå av helt från ingenstans då det satt bra innan så skulle nog märka om den är påväg att ge vika (håller ju lite extra koll pga omständigheterna)
Risken är att skadan kan bli större när det väl går av.
Nu är inte cyanolim värsta sorten men lim fördyrar den kommande och oundvikliga reparationen.
 
Topp