• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

Oew

Rolex
Futurematic idag
6A6DAF12-63C1-4E4B-9462-1DCCD74F3592.jpeg
 

kuma-kun

Audemars

Tack!
Jag är en sån som inte rabblar referensnummer till höger och vänster och boettlocket är rätt slitet.
Fick helt enkelt googla, 6217-7000 ;-)

Edit, av någon anledning verkar inte citeringen från Bogatir funka.
 
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
Dubbeltack! Jag har aldrig sett modellen tidigare, hur vanligt är det med kronan vid 4 månntro? Den är magisk!


På äldre som jag som intresserar mig är det nog mest Seikomatics, Sportsmatics, 5 Actus och kanske fler som har kronan på sniskan.
Fast då infällda så det syns inte förutom Seikomatic Silverwave som har en rejälare krona.
Edit, självklart glömde jag bort lite dykare men vem bryr sig om sånt?
 
Senast ändrad:

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
På äldre som jag som intresserar mig är det nog mest Seikomatics, Sportsmatics, 5 Actus och kanske fler som har kronan på sniskan.
Fast då infällda så det syns inte förutom Seikomatic Silverwave som har en rejälare krona.
Dubbeltack! Jag har aldrig sett modellen tidigare, hur vanligt är det med kronan vid 4 månntro? Den är magisk!

På sportsmatic/sports 5 serien började dem köra mindre kronor och placera dem kl4 när de började med automatarna som vrids upp när rotorn snurrar åt båda hållen(Magic lever) och för att visa att man inte behöver använda kronan så gjordes den pytte liten samt placerades kl4. Vet inte hur de gjorde med de tidigare modellerna samt de andra serierna.
 

kuma-kun

Audemars
På sportsmatic/sports 5 serien började dem köra mindre kronor och placera dem kl4 när de började med automatarna som vrids upp när rotorn snurrar åt båda hållen(Magic lever) och för att visa att man inte behöver använda kronan så gjordes den pytte liten samt placerades kl4. Vet inte hur de gjorde med de tidigare modellerna samt de andra serierna.

Seikos första självuppdragande som konstig nog var döpt tilll Automatic hade vanlig utstickande krona klockan 3.
Därefter kom deras första helt egna, Gyro Marvel och nog den första med infälld krona.
Sen kom Seikomatics och Sportmatics med än mer liten och gömd krona för att visa att den i stort sett aldrig behövde användas :)
Lite kul men inte så snyggt tycker jag, en lagom stor krona känns naturlig på en klocka.
Men nu är vi nog en bit bort från dagens klocka tror jag.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Seikos första självuppdragande som konstig nog var döpt tilll Automatic hade vanlig utstickande krona klockan 3.
Därefter kom deras första helt egna, Gyro Marvel och nog den första med infälld krona.
Sen kom Seikomatics och Sportmatics med än mer liten och gömd krona för att visa att den i stort sett aldrig behövde användas :)
Lite kul men inte så snyggt tycker jag, en lagom stor krona känns naturlig på en klocka.
Men nu är vi nog en bit bort från dagens klocka tror jag.
Det här med kronplaceringen är kul :) själv tycker jag det är roligt Seiko tog nytta av att klockan kan kan bli mer symmetrisk när kronan knappt syns. Men jag har inte sett någon klocka med kronan kl4 som inte har något urverk från 6600 serien eller senare. Och det var väl med 6601a som var första verket med magic lever?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Topp