Patron Ur.
Guld
Dagens vintageur blir detta, och en hälsning från Dalarna!
Trevlig sommar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jasså, du knep den? Har Omega någonsin tillverkat en sådan här modell?Dagens vintageur blir detta, och en hälsning från Dalarna!
Trevlig sommar!
Intressant! Vad är referensnumret? Det den föll på i min bedömning var lysmassan på index, den är precis lika klumpig som på faketavlorna. Har du makrobilder att jämföra boken med ditt ex?Jepp! Ungefär samtidigt som railmastern o rancheron.
Håll tillgodo med bild direkt från historieboken!
Satan vad cool! Är det Omega bibeln du har framme?Jepp! Ungefär samtidigt som railmastern o rancheron.
Håll tillgodo med bild direkt från historieboken!
Kanske fotot som ljuger... Men är det verkligen samma boettform som på bilden?Ja, den är rolig att titta i!
Öppnade klockan nu ikväll.
Tar man fram omegabibeln hittar man lite intressant info.
Det är en 16 milj serie, vilket daterar min seamaster med svart tavla till året 1958.
i baklocket står det 2990 - 1
cal 267
så fort det blir lite sämre väder kan jag lägga upp ite fler bilder på den.
Ja, den är rolig att titta i!
Öppnade klockan nu ikväll.
Tar man fram omegabibeln hittar man lite intressant info.
Det är en 16 milj serie, vilket daterar min seamaster med svart tavla till året 1958.
i baklocket står det 2990 - 1
cal 267
så fort det blir lite sämre väder kan jag lägga upp ite fler bilder på den.
Fler bilder, bedöm själva.
Kronan är inte original.
Och en bild från Omegabibeln
Trevlig söndag!
H
Du är väl medveten om att 2990-1 är referensnummer för Ranchero. Så detta är (ifall den är kosher) en s k transformed Ranchero! I s f kanhända att man endast har redigerat till "Seamaster" på tavlan, och då är det bara att gratuelera!. Även din krona är korrekt för en Ranchero. Jag skulle ha beställt ett "Extract from the Archives" från Omega (75 CHF). Mycket intressant!
Det är lite snurrigt, men man hittar minst två till ex när man googlar. Ref 2990 är inte endast Ranchero. En kommer dessutom från Sverige... Dock fortfarande svårt att uttala sig om tavlan då bilderna är för otydliga. Och att du skulle hitta någon som snyggat till tavlan ser jag som en mycket svår uppgift.Tack för tipset! Ja jag fick inte riktigt ihop det, när jag kollade nummerna.
Certifikat beställt! 70 chf tot kostade det. Det kan det vara värt!
Nästa fråga blir ju: Om tavlan är helt original, skall man låta den vara som den är eller skall man be nån fixa den ? isåfall, vem vågar man låta sätta tänderna i en sån här?
En "transformed Ranchero" har lämnat fabriken som en Ranchero och har sedan fått tavlan bytt/ändrad till den på den tiden mer lättsålda "Seamaster" hos en lokal urhandlare. Om klockan är korrekt kommer ytdraget från Omegas arkiv att visa att den lämnat fabriken som just en Ranchero. Visar utdraget något annat är klockan en "franken".Tack för tipset! Ja jag fick inte riktigt ihop det, när jag kollade nummerna.
Certifikat beställt! 70 chf tot kostade det. Det kan det vara värt!
Nästa fråga blir ju: Om tavlan är helt original, skall man låta den vara som den är eller skall man be nån fixa den ? isåfall, vem vågar man låta sätta tänderna i en sån här?
Ang ref 2990:
http://www.omegawatches.com/spirit/history/vintage-omegas/vintage-watches-database?ref=14428
Det här är den enda version jag sett av 2990. Ranchero finns dock med ett annat referensnummer; 2996 med centrumsekund.
Modellen Ranchero sålde väldigt dåligt. Detta sammantaget med att de betraktades som slit och släng klockor i slutet på 50-talet har gjort att en äkta är väldigt rar idag. Alldra sämst sålde de i America; "Ranchero" betyder ju (lite fritt) översatt från spanskan "farmare" eller "dräng", vilket kanske inte direkt gav "face" till den som ville pryda sin arm 1958, jämför då med det vackrare "Havets herre" .Kan inget mer om dessa än att jag googlade dem. Verkar dock finnas lite för många för att de inte skall ha lämnar Omega på detta vis?
Hur känns storleken nu då?Omega Mariner II
En "transformed Ranchero" har lämnat fabriken som en Ranchero och har sedan fått tavlan bytt/ändrad till den på den tiden mer lättsålda "Seamaster" hos en lokal urhandlare. Om klockan är korrekt kommer ytdraget från Omegas arkiv att visa att den lämnat fabriken som just en Ranchero. Visar utdraget något annat är klockan en "franken".
Vad gäller ändring av tavla så är det en fråga om hur vikten av trohet mot proviniensen uppfattas. Klockan betingar absolut ett högre värde och är mer lättsåld med en tavla som svarar mot "Extract from Archives". Men dessa manövrer med tavlorna hos urhandlarna tillhör ju proviniensen och har förstås ett värde. Svårt beslut.
Det bör även nämnas att "Extract from Archives" inte är något certifikat.
mvh