• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Såhär skulle en midsommar-klocka se ut 1946!

_6216072.JPG
Förödande charm! Så fin helhet! Och bonus för mig , född 46.

IMG_0525.jpg

Tidig morgonrunda och RALCO var med ! [Ralco" watches were produced by Movado, the name originating from the first letter of the names of three members of the Ditesheim family owners of Movado , Roger, Armand and Lucien.]
74B6CDCB-7D31-4D3C-AD7F-F853F582160A.jpeg

Senast ändrad:
Det kan jag däremot inte svara på. Antingen nåt supergenialiskt eller full konstruktör :)

Vridringen hjälper att beräkna dekompressionstider.
Efter en god natts sömn och lite googling har det klarnat något. Drar mig också till minnes att vridringsfunktionen avhandlats tidigare här på forumet. Det är en ”no decompression-bezel” och hjälper som @evki och @Tuktuk är inne på till att beräkna dyktid, i det här fallet hur länge du kan vara nere på olika djup utan att behöva göra några dekompressions-stopp på väg upp. Märkningen är alltså i meter, inte minuter som jag trodde.

Efter en god natts sömn och lite googling har det klarnat något. Drar mig också till minnes att vridringsfunktionen avhandlats tidigare här på forumet. Det är en ”no decompression-bezel” och hjälper som @evki och @Tuktuk är inne på till att beräkna dyktid, i det här fallet hur länge du kan vara nere på olika djup utan att behöva göra några dekompressions-stopp på väg upp. Märkningen är alltså i meter, inte minuter som jag trodde.
Just, samma princip som t ex Doxa har i sin dubbelvridring (som öven räknar tid du är nere) :)

Tillbaka
Topp