• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Flinga på läder
73DBB4A2-D387-421A-8196-7C93B9F8416C.jpeg

Är detta en 43999? Har alltid önskat mig en sådan.

Nej, det är en 5722-9970.
9970 innebär att det är en lite ovanligare Toshiba förtjänstklocka och du kan se mer i vintagedubbeln sida 5.
Den skiljer sig enbart åt mot tidiga 5722-9990 genom att den har ett speciellt boettlock.
Tidiga 5722-9990 är mer eller mindre samma som 43999 och det som skiljer är att tavlan på 43999 har den lilla stjärnformade symbolen som talar om taveltypen
och en annan typ av ruckningmekanism.
Min vintagehandlare klagar på att det blir kommer in mindre och mindre vintage GS nuförtiden och han har just nu bara 2 st. inne.
Förr hade han minst 10 på hyllan.
Priserna går även sakta men säkert upp, kanske beroende på att moderna varianterna ökar i populäritet och pris.
Passa på att köpa nu innan det är försent.

Jag blev nyfiken på tavlan, googlade lite och landade här: https://www.omegaenthusiastltd.com/product-page/1950-omega-seamaster-automatic
Tänkte att ”product-info” kan syfta både på ett decennium eller ett specifikt årtal. De är ju inte identiska heller, men numreringen påminde iaf.
Tack för länken! Intressant. Den liknar min med skillnaden att min har applicerade siffer-index medan denna har målade (och lite större och annat typsnitt). Om någon är intresserad av en sådan här pärla för 2250 Usd så PM:a mig :)

Tillbaka
Topp