• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Deppig dag, då kör vi Seiko!
image.jpg
Pogue är alltid bra medicin för humöret!

Most (possibly all) mechanical Timex watches from 1963 until the end of mechanical production in 1993 have a reference number, usually at the bottom of the dial. The last two numbers correspond to the year the watch was produced. The two (occasionally 3) numbers before that are the movement number, the remaining numbers are the catalog number. For example, 2495210592 would indicate catalog number 24952, movement 105, year 1992. In some cases this number is hidden under the bezel and cannot be viewed without removing the movement from the case.

Some earlier Timexes have an ink-stamped date code on the inside caseback consisting of one letter and one number. The numeral denotes the year of manufacture as follows: 1959-8, 1960-7, 1961-6, 1962-5 1963-4 1964-3 1965-2 1966-1 1967-9.
Watches from 1985 and later generally have a 2 digit code on the caseback indicating year and month of manufacture:

klLf85R.png

Vad är dem två sista siffrorna på tavlan 84?

De två sista är "8A" ?! Hela numret "46671 10878A". Står inget nummer på baksidan, och i locket står det så här...

Certina New Art med en riktigt tunn monocoqueboett.
Det där är ju min första klocka som jag köpte själv! Jag pryade hos en urmakare/ optiker på Folkungagatan på Söder och tyckte den var så jäkla ball. Den öppnas med hjälp av en liten pump, som man hade från Certina.
Jag tyckte dock alltid att den var jäkligt jobbig att skruva upp pga den lilla kronan, som gärna gled mellan fingrarna.
Min klocka finns någonstans här hemma, men jag vet inte var...

Tillbaka
Topp