• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

image.jpg

På Nk med pepsi

Har aldrig testat tropic. Känns de inte "plastiga"? Är inte sugen på något som känns stelt, hårt och oföljsamt.
Var hittar jag sådant? Tips på säljare?
Är inte någon Tropic-kännare, men de jag har är väldigt mjuka och smidiga! Mitt favorit-Tropic luktar dessutom vanilj. Plastigt, ja, men det är inget jag tänker på precis. Möjligen om man rent allmänt lider av handledssvett.
Det finns andra här som säkert kan lägga ut texten och tipsa om säljare, min Tropic-kran Gummo t ex? eriksson850?

Är inte någon Tropic-kännare, men de jag har är väldigt mjuka och smidiga! Mitt favorit-Tropic luktar dessutom vanilj. Plastigt, ja, men det är inget jag tänker på precis. Möjligen om man rent allmänt lider av handledssvett.
Det finns andra här som säkert kan lägga ut texten och tipsa om säljare, min Tropic-kran Gummo t ex? eriksson850?

Äkta tropic ska vara väldigt mjukt och skönt om det förvarats rätt (handlar ju ofta om 30-50 år gamla band), kopior har oftast någons slags plastblandning som gör att dem känns lite hårdare och inte lika trevliga på handleden. Sedan finns det även kopior som har rätt gummiblandning och original som blivit stela och plastiga, så det är en riktig (tropisk) djungel att leta rätt på ett riktigt i bra skick och till ett vettigt pris.

Jag skulle höra med theargonaut, han har ju nyss sålt en hel drös äkta på KS.

Svintuff! Bara namnet: Aerospace jet. Mmm... Har modellen någon cool rymd- eller flygproveniens?
Visst är den cool, känner inte till någon snaskig koppling till rymd- eller flygproveniens men de såldes bland annat på amerikanska militärbaser så att hitta ett exemplar som varit med i strid är långt i från omöjligt.;)

MAK Sport Tropic med stora hål, rallyläder eller Beads of Rice länk är mina förslag. Vanliga Tropic, hur mjuka och vaniljdoftande de än må vara, klibbar fast och våffelmönstret på baksidan gör att armen ser ut som en kassler. Oskönt!
atropic.JPG

MAK Sport Tropic med stora hål, rallyläder eller Beads of Rice länk är mina förslag. Vanliga Tropic, hur mjuka och vaniljdoftande de än må vara, klibbar fast och våffelmönstret på baksidan gör att armen ser ut som en kassler. Oskönt!

Tack för bra tips!
Ett vintage "nästan-tropic" just inhandlat av theargonaout. Hopppas det blir bra.
Som back-up tänkte jag skaffa ett rally. Suttit länge nu och googlat, men hittar inga som verkar bra. Är väl bara inse att jag inte är någon mästersurfare. :)

Har aldrig haft ett äkta Tropic som luktar vanilj! Bonettogummina och liknande italienska gummin vet jag doftar vanilj ganska starkt.

Har aldrig haft ett äkta Tropic som luktar vanilj! Bonettogummina och liknande italienska gummin vet jag doftar vanilj ganska starkt.
Inget äkta, märkt "7420" och så "stainless steel" på spännet. Men luktar gott gör det. Mitt Scubapro-cyklop luktar likadant, minns att mitt första (också Scubapro) från way back when luktade likadant. I like.
2014-12-08 23.19.52.jpg

Det där är ju min första klocka som jag köpte själv! Jag pryade hos en urmakare/ optiker på Folkungagatan på Söder och tyckte den var så jäkla ball. Den öppnas med hjälp av en liten pump, som man hade från Certina.
Jag tyckte dock alltid att den var jäkligt jobbig att skruva upp pga den lilla kronan, som gärna gled mellan fingrarna.
Min klocka finns någonstans här hemma, men jag vet inte var...

Min ligger mest stilla, men då och då får den sitta på. Liten krona kan jag hålla med om. Dock en riktig arbetshäst till urverk. Fick den rengjord för 5-6 år sedan och den funkar fint. Har en förkärlek till gamla Certinaur. Ofta bra kvalitet till liten peng.

Har en låda innehållandes en del projektklockor, denna Omega Seamaster 600 får armtid idag trots att den står still. Boetten är överdragen med vitguld och den har märkning från Afghan National Army på boettlocket samt en lustig färg på urverket. De Omega jag äger har alla kopparfärgade verk men detta är gulfärgat, har sett det från andra verktillverkare men inte från Omega. Undrar vilket ämne som orsakar denna missfärgning!!

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Har en låda innehållandes en del projektklockor, denna Omega Seamaster 600 får armtid idag trots att den står still. Boetten är överdragen med vitguld och den har märkning från Afghan National Army på boettlocket samt en lustig färg på urverket. De Omega jag äger har alla kopparfärgade verk men detta är gulfärgat, har sett det från andra verktillverkare men inte från Omega. Undrar vilket ämne som orsakar denna missfärgning!!

Jäklar vad cool! Kan den vara överdragen av guld? Det finns en tråd i hemslöjdsdelen med en länk som diskuterar materialen i omegaverk.
Balansen verkar vara bytt, eller är det en optisk effekt att den skiljer sig i nyans?

Edit: får man fråga vart du fiskade upp den där? :)

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Akta så du inte tappar bort verkhållaren som ligger strax upp till höger . Vid luggen . Gillar baklocket . Vad är det för logga ovanför Seamaster loggan ? Närbild tack .

Jäklar vad cool! Kan den vara överdragen av guld? Det finns en tråd i hemslöjdsdelen med en länk som diskuterar materialen i omegaverk.
Balansen verkar vara bytt, eller är det en optisk effekt att den skiljer sig i nyans?

Edit: får man fråga vart du fiskade upp den där? :)
Jag får leta efter den tråden, har andra gulfärgade verk men har aldrig funderat på vad som gör dem gula. Bryggan är kass och troligtvis inte original, eller bara rejält skitig. Hittade den på bukten för nästan ett år sedan, köpte den som donatorklocka. Usla bilder och beskrivning, just the way I like it!;)

Tillbaka
Topp