• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Jag som trodde jag gjorde det enkelt för mig;-) Den där skulle jag inte säga nej till, men de allra supertunnaste från Bvlgari och VC är nog inte min grej. Bra, så jag får några pengar kvar till mat och kläder till barnen;-)
Nörderiet går i vågor och i faser, man vet aldrig vad man snöar in på härnäst. Härligt att man inte måste välja en klocka och vara den trogen.
Hade visst en rätt tunn på mig själv just nu;-)
730CB1DB-DB26-4B13-B857-B2693037BF83.jpeg
Tjock i sammanhanget. Fantastiskt när klocka med glas ligger på 4 mm, känns overkligt.

Nörderiet går i vågor och i faser, man vet aldrig vad man snöar in på härnäst. Härligt att man inte måste välja en klocka och vara den trogen.
Nej, det är ju det som är så kul! Jag har köpt mer än 50 klockor det senaste året för att testa så mycket som möjligt! Väldigt mycket inspiration har jag fått här; tidigare var jag mer en ensam samlare . Många har vandrat vidare snabbt. För tillfället är det visst Zenith, kronometrar och guld som gäller. Och kanske ett repeterfickur som en joker;-)

Lite speciellt mönster, vad är det för band? Såg bra ut.

Häftigt krokoband! Spontant ser det ut som typ strutsben eller nåt, dock? Var har du köpt det? :)

Tack tack! Inköpt från italiensk handlare över bukten; ”La Passione Per il Tempo”. De har egen fysisk butik men säljer även över nätet..
Det jag köpte är omärkt bortsett från croco veritable och bandets mått. De säljer även med olika märkens loggor stämplade, huruvida de är genuina kan jag inte svara på. De kostar dock en slant mer :)

Det jag köpte var detta
https://www.ebay.com/itm/124106539866

Tjock i sammanhanget. Fantastiskt när klocka med glas ligger på 4 mm, känns overkligt.
Ja, men är nog den tunnaste jag har, förutom möjligen en Constellation Manhattan;-)

Inte helt självklart, men det är minuter och sekunder;-) Svarta visaren gör ett varv på 30s och den röda ett varv på 30min. Tickar i 5Hz, så kan mäta ner till 1/5s. Mycket användbar:cool: Tack @ANALOGUE för delad galenskap!
Blev lite nyfiken och testade i timegraphern! Den tickar faktiskt i 10Hz, alltså 36000 per timme. Därmed bör den ju kunna komma ner till tiondelen på riktigt!

Vad är det där för något? Ser spännande ut!
En ASU, Aktiebolaget Svenska Urdepoten, med ett Valjoux 7733. Gissningsvis från ca 1970. Kanske en svensk variant av en av de mer ovanliga Chronomaster Aviator Sea Diver. Har sett en med Croton med identisk tavla så när som på namnet förstås, och en Pierre Vallet med en snarlik variant. Croton gjorde några varianter i den här boetten och med liknande tavlor från Singer, men jag tror alla eller åtminstone de flesta jag sett hittills har varit med Landeronverk istället. Det finns även liknande Nivada men de jag sett har haft Valjoux 7765. Den enda jag sett med både precis samma tavla och visare är en Bucherer med Valjoux 7733. Jag vet inte var de skruvades ihop. Min har inget ref-nummer från Nivada / Croton så jag vill inte påstå att det är en CASD även om det förefaller sannolikt. Det finns en Precimax med den här boetten på KS men jag minns inte vem som har den. Får en diffus minnesbild av att @Aurum har eller har haft något liknande också?
Se även:
http://articles.thiseuropeanlife.com/2019/09/paul-newman-dials-watch-list.html
https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2019/important-watches-ge1901/lot.128.html

InstaSave.jpg

En ASU, Aktiebolaget Svenska Urdepoten, med ett Valjoux 7733. Gissningsvis från ca 1970. Kanske en svensk variant av en av de mer ovanliga Chronomaster Aviator Sea Diver. Har sett en med Croton med identisk tavla så när som på namnet förstås, och en Pierre Vallet med en snarlik variant. Croton gjorde några varianter i den här boetten och med liknande tavlor från Singer, men jag tror alla eller åtminstone de flesta jag sett hittills har varit med Landeronverk istället. Det finns även liknande Nivada men de jag sett har haft Valjoux 7765. Den enda jag sett med både precis samma tavla och visare är en Bucherer med Valjoux 7733. Jag vet inte var de skruvades ihop. Min har inget ref-nummer från Nivada / Croton så jag vill inte påstå att det är en CASD även om det förefaller sannolikt. Det finns en Precimax med den här boetten på KS men jag minns inte vem som har den. Får en diffus minnesbild av att @Aurum har eller har haft något liknande också?
Se även:
http://articles.thiseuropeanlife.com/2019/09/paul-newman-dials-watch-list.html
https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2019/important-watches-ge1901/lot.128.html

InstaSave.jpg
Stämmer det, nu såld.
5e781c16-3da4-4879-b872-868b973ea32c-jpeg.1137418

Tillbaka
Topp