• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Ja 70-80 för ett fint tropic ex tror jag också. Dock ser jag inte det som hajpat alls. Tvärt om. Typ alla klockor har ju ökat 50-200% senaste åren så att denna stigit 50+% är inte konstigt enligt mig. Däremot om man jämför med mer populära och hajpade jämförbara klockor är denna i min värld mkt prisvärd. Säg att denna med fin tropictavla och vass boett med bara korrekta delar kostar 70 idag. Samtidigt kostar en A386 i motsvarande skick kanske 200 och Zenith Daytona kanske 250? Jag tänker att tropic A384 ska kosta minst 50% av en A386, och nästan 50% av en Zenith Daytona. Så i den jämförelsen tycker jag den är underskattad, men det är ju bara jag :)

Men att få en av de mest ikoniska kronografera i perfekt storlek med tropic pandatavla för 70k idag tycker jag är bra.
Förstår vad du menar och visst är den prisvärd om du jämför med Daytona och A386. Men det är ändå 70k för en 70-tals kronograf, finns ju många välbyggda kronografer med historia du kan få från välkända märken för mindre pengar. Även om de inte är automatiska och just el primero har ju sin historia.

Men visst om man letar efter en tidig automatisk kronograf från ett känt märke är den ju klart prisvärd, för alternativen är inte jättemånga :)

Jag reagerade mest på att du tycker den är underskattad, vi har nog bara olika syn på det och du menar säkert i jämförelse med sitt populärare syskon A386.

Walpurgisklockan
F0726824-B754-4E7F-84A9-01C03383688C.jpeg
Och det betyder??

Förstår vad du menar och visst är den prisvärd om du jämför med Daytona och A386. Men det är ändå 70k för en 70-tals kronograf, finns ju många välbyggda kronografer med historia du kan få från välkända märken för mindre pengar. Även om de inte är automatiska och just el primero har ju sin historia.

Men visst om man letar efter en tidig automatisk kronograf från ett känt märke är den ju klart prisvärd, för alternativen är inte jättemånga :)

Jag reagerade mest på att du tycker den är underskattad, vi har nog bara olika syn på det och du menar säkert i jämförelse med sitt populärare syskon A386.
Tycker ämnet relativ prisvärdhet är intressant. Vad jämför du med när du säger 70talskronograf? För du menar inte faktiskt år antar jag då A386 och A384 gjordes samtidigt med start 69 och även Daytona gjordes ju i väldigt eftertraktade modeller på 70talet.
Antar du syftar på boettformen? Tror nämligen det är den som hållit tillbaka prisbilden. Dock tror jag boetten är missuppfattad och mycket bättre än folk tror. Dock har ju också alltid "Cover Girl" varit svindyr medans A384 varit i paritet med A385 vilket för mig varit knäppt.

Men som sagt, skulle vara kul att se vad du tänker på för klockor!

Tycker ämnet relativ prisvärdhet är intressant. Vad jämför du med när du säger 70talskronograf? För du menar inte faktiskt år antar jag då A386 och A384 gjordes samtidigt med start 69 och även Daytona gjordes ju i väldigt eftertraktade modeller på 70talet.
Antar du syftar på boettformen? Tror nämligen det är den som hållit tillbaka prisbilden. Dock tror jag boetten är missuppfattad och mycket bättre än folk tror. Dock har ju också alltid "Cover Girl" varit svindyr medans A384 varit i paritet med A385 vilket för mig varit knäppt.

Jag svarar åt honom. ;)
Skämt åsido, men jag håller delvis med så jag svarar hur jag tycker.

Först och främst vet du ju hur jävla bra jag tycker att den är. Har ju alltid förespråkat att du ska låta bli försäljning när det varit på tal, och sådär.

Men jag kan liksom inte riktigt tycka att en klocka för 70-90 är prisvärd och underskattad. Det kan jag liksom inte.
Det finns ju vettiga ”sjuttiotals”kronografer från t.ex. Omega för en fjärdedel av de pengarna.
Eller om man nu ska stanna inom märket - A787 för en bråkdel av pengarna.

Men som sagt - galet bra klocka!

Jag svarar åt honom. ;)

Först och främst vet du ju hur jävla bra jag tycker att den är. Har ju alltid förespråkat att du ska låta bli försäljning när det varit på tal, och sådär.

Men jag kan liksom inte riktigt tycka att en klocka för 70-90 är prisvärd och underskattad. Det kan jag liksom inte.
Det finns ju vettiga ”sjuttiotals”kronografer från t.ex. Omega för en fjärdedel av de pengarna.

Så då kan man alltid säga, men när jag jämför försöker jag hitta objekt jag tycker är lika (av någon orsak). Enklaste fallet var när jag tyckte Royal Oak var prisvärd när den kostade 70 pga att Nautilus hade skjutit i höjden, men fanns såklart massa integrerade 80talsklockor för struntsummor

Så då kan man alltid säga, men när jag jämför försöker jag hitta objekt jag tycker är lika (av någon orsak). Enklaste fallet var när jag tyckte Royal Oak var prisvärd när den kostade 70 pga att Nautilus hade skjutit i höjden, men fanns såklart massa integrerade 80talsklockor för struntsummor

Tycker i och för sig att jag försöker jämföra på någorlunda lika villkor.
Omega får väl stå för en tillverkare av (någorlunda) samma renommé. Och en A787... Tja... Den är ju från samma tillverkare. Går att hitta för runt en fjärdedel av pengarna.
Hur länge har du ägt och hur mycket har modellen, procentuellt, gått upp under den tiden? Kan som sagt inte skriva under på underskattad och ohajpad.

Men i sak gör det så klart ingen skillnad och nu har jag skräpat ner vår fina bildtråd väl mycket för kvällen. :)

Fantastisk klocka!

Jag svarar åt honom. ;)

Omega får väl stå för en tillverkare av (någorlunda) samma renommé. Och en A787... Tja... Den är ju från samma tillverkare. Går att hitta för runt en fjärdedel av pengarna.
Hur länge har du ägt och hur mycket har modellen, procentuellt, gått upp under den tiden? Kan som sagt inte skriva under på underskattad och ohajpad.

Men i sak gör det så klart ingen skillnad och nu har jag skräpat ner vår fina bildtråd väl mycket för kvällen. :)

Fantastisk klocka!
@Anders Forsberg satte spiken så bra på det jag menade så fler utläggningar blir bara överflödigt :)

Och såklart en sjukt bra klocka du har (är ju de jag egentligen diskuterat att den faktiskt är så pass bra och gillad, men det kan ju sägas igen ändå :))

Fantastisk klocka!
Med all respekt tycker jag helt annorlunda. Att det är samma märke är inte så viktigt, om än en aspekt. Klockan nedan attraherar knappast lika många som en A384 och har typ inga likheter förutom märket och visarna rent estetiskt. För mig handlar jämförelser i termer av relativt värde att jämföra två klockor som appelerar på samma saker eller som attraherar på liknande vis (tex RO och Nautilus) som ju är mer lika än RO och ngn dressaren fråm AP. När den ena blir för dyr kollar man på alternativ. När Nauti blev för dyr började folk köpa RO. När A386 blir för dyr köper dem inte klockan medan, men kanske en A384.

Man kommer alltid kunna köpa klockor från fina märken billigt om man köper sådant folk inte vill ha.
c373aa02-1a0e-4f3e-8c95-1f8613abab8c.jpg

Men visst har vi nog kladdat nog om detta. Man måste inte tycka lika och prisvärt med klockor är ju ett konstigt koncept då det finns klockor av hög kvalitet för småpengar.

Edit: @Anders Forsberg klockan du postade tycker jag tex är prisvärd pga designen av boett, tavla och visare, även att man kan hitta Revue för småpengar.

Edit 2: Läcker tavla på A787. Synd att boetten dödar klockan helt. Men det är nog också varför den kostar som den gör, för att folk inte gillar boetten.

Senast ändrad:
Kände ett behov av en helt säkert genuin och orenoverad klocka efter att troligen ha köpt min första riktigt dyra klocka som definitivt inte är original.... Mycket tacksam för ärliga synpunkter från fina klocksnackare i Dagens köp-tråden! Dem och en Revue Sport kan man alltid lita på;-)
DD10618C-1734-4821-8850-0899F425E488.jpeg

Tillbaka
Topp