• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

• GP gyromatic
    04C4E60D-C61C-4ABE-921D-C6DD0E6AF53F.jpeg

Ingen aning, utveckla gärna så jag får lära mig något :)
Har blivit ett försäljningssnackord. Men det är väl inte helt fel om man har använt det man kallar emaljfärg i handeln. Däremot är det nog egentligen den typ man på utrikiska kalla vitreous enamel, dvs glas/porslin som är det man ursprungligen skröt om i dessa sammanhang. Har blivit lite som bakelitinlägg.

Senast ändrad:
Nu kom svaret fram, och jag läser som du skriver att det i själva verket är emaljfärg som använts. Tack för klargörande :)

Har blivit ett försäljningssnackord. Men det är väl inte helt fel om man har använt det man kallar emaljfärg i handeln. Däremot är det nog egentligen den typ man på utrikiska kalla vitreous enamel, dvs glas/porslin som är det man ursprungligen skröt om i dessa sammanhang. Har blivit lite som bakelitinlägg.
Jag har en tavelskada på min, där ser det mer ut som chippat porslin (matt men med textur). Tänkte bara visa hur den ser ut under ’lacken’
CADEE53E-1164-4227-8D19-311131DF7C8A.jpeg

Jag har en tavelskada på min, där ser det mer ut som chippat porslin (matt men med textur). Tänkte bara visa hur den ser ut under ’lacken’
CADEE53E-1164-4227-8D19-311131DF7C8A.jpeg
Saken med det man kallar porslin eller porslinemalj är att det är glas. Då kan man inte få någon distinkt nivåskillnad utan sargar, läs cloisonne. Just denna porslin har alltid varit dyr och svårhanterbar. Spricker den inte så åldras den dock inte så på så vis är den grym.

Saken med det man kallar porslin eller porslinemalj är att det är glas. Då kan man inte få någon distinkt nivåskillnad utan sargar, läs cloisonne. Just denna porslin har alltid varit dyr och svårhanterbar. Spricker den inte så åldras den dock inte så på så vis är den grym.
Tack för info. Ja porslinstavlor man ser på gamla fickur ser man ju ofta att de krackelerar med fina linjer men för övrigt ser oskadda ut

Tillbaka
Topp