• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

DS-söndag.
37F349B5-B8CF-4539-BB6C-5F71E8B91D6F.jpeg

Longines 5402 från 1944
761C8360-1CCB-4F08-85C7-8325CA57DDA5.jpeg
När min farsa gick bort för 6 år sedan ärvde jag lite quarzklockor. Inte så spännande ur. Tråkigt med hans bortgång men han blev ändå 93 år och var nöjd med sitt liv. För ett par år sedan fick jag tillfälle att titta igenom lite kvarlämnade saker. Hittade då denna fina lilla Longines med sub sekund. Fick berättat att han köpt den 1944 eller 1945. Bar den dagligen under 50-talet. Sedan slutade den fungera och lades i en byrålåda. Sedan fick den ligga där i runt 60 år. När jag fick klockan mejlade jag till Longines för att få lite historik. Fick svar:
The original serial number 6'726'197 identifies a wristwatch in stainless steel bearing the reference 5402. It is fitted with a Longines manually wound mechanical movement, caliber 23.M and was invoiced on 29 April 1944 to the company Terrasse, which was at that time our agent for Sweden.
I mitten av mars skickade jag klockan till Richard Askham i England. Har bra erfarenhet av honom när det gäller vintageur. Han har mycket att göra men är väldigt bra på att uppdatera kunden och finna delar. Visade sig att uppdragsfjädern var av och en ersättning behövdes. Speciella fjädrar med T-ända var tydligen vanliga på 40-talet. Han hittade delen och sedan var det bara vanlig service. I slutet av maj var klockan tillbaka hos mig i Stockholm. Klockan har nu ett lätt och fint uppdrag och fungerar fint. Känns kul att bära klockan min pappa använde på 50-talet. Får bli min helgklocka, tror jag.
Klockan är 33 mm om man inte räknar kronan. Avståndet mellan bandhornen är 16 mm och enda passande bandet jag hittade hemma var något slags Bund-band. Får se vad det blir för band senare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp