• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

14765C4C-C2D5-4908-B372-087E92C4EBC2.jpeg

-Ja., faktiskt! ;) Om dom inte startar efter batteribyte så kan man ibland hjälpa till genom att ge en liten knack så stämgaffeln hjälps igång.
Hjärtat i verket är en elektromagnetisk stämgaffel som svänger med en frekvens på ca. 300Hz - klart hörbar och därför går de även under smeknamnet "hummers"

Intressant!
Men 300 Hz är inte direkt användbart som stämgaffel. Det ligger mitt emellan ett d och ett ess.

Ingen aning faktiskt, olika färger (pigment) bleks olika rent generellt. Ett exempel: jag jobbar med textil, där får ofta röda tyger stryk snabbare än andra färger.
Intressant att det gäller även tyger.
När det gäller lacken på bilar ska ju vit, röd och blå vara de kulörer som tenderar att rosta mest. I alla fall när det gäller solid lack.
Själv väljer jag alltid metalliclack, inte bara för utseendet, utan även för hållbarheten.
Har väldigt få röda kläder, men ska kolla om jag kan se extra blekning på dem.

Tillbaka
Topp