• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

Novisen

Omega
image.jpg


Nyinköpt från Scaramanga
 

Malmoo

Omega
Under en tung kväll med influensans alla tecken, feber, muskelvärk, huvudvärk, halsont, etc, så drog jag hem några ryssar från ebay. Först in är en Raketa 24h, jag hoppas att den är från unionstiden och inte kära Ryssland. Någon som vill skänka en tanke eller två?
image.jpg
image.jpg
 

Onelund

Rolex
Under en tung kväll med influensans alla tecken, feber, muskelvärk, huvudvärk, halsont, etc, så drog jag hem några ryssar från ebay. Först in är en Raketa 24h, jag hoppas att den är från unionstiden och inte kära Ryssland. Någon som vill skänka en tanke eller två?
image.jpg
image.jpg

Trevlig, bra urverk de där, går som tanks, tavlan är märkt cccp så där har du en hint om tidsperioden, Fixoflex är en baddare på ryssar, han kan nog fylla i


image.jpg

Nyinköpt från Scaramanga

Trevlig, är det en super compressor?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Under en tung kväll med influensans alla tecken, feber, muskelvärk, huvudvärk, halsont, etc, så drog jag hem några ryssar från ebay. Först in är en Raketa 24h, jag hoppas att den är från unionstiden och inte kära Ryssland. Någon som vill skänka en tanke eller två?
image.jpg
image.jpg


Jo visst stämmer den! De pinniga visarna är typiska för Raketa även om de oftast är svarta. När du har en gulddoublé så stämmer det med de "guldiga" visarna. Verket stämmer och skicket verkar vara ok! Visst är den från Sovjettiden!

Kul klocka för inga pengar alls! Brukar hålla tiden förvånansvärt bra! Visarna kan vara utbytta dock!
 

Malmoo

Omega
Jo visst stämmer den! De pinniga visarna är typiska för Raketa även om de oftast är svarta. När du har en gulddoublé så stämmer det med de "guldiga" visarna. Verket stämmer och skicket verkar vara ok! Visst är den från Sovjettiden!

Kul klocka för inga pengar alls! Brukar hålla tiden förvånansvärt bra! Visarna kan vara utbytta dock!

Underbart med ett svar från någon som vet, uppskattas! Tack för att du tog dig tid.
 

rogart-63

Patek
Under en tung kväll med influensans alla tecken, feber, muskelvärk, huvudvärk, halsont, etc, så drog jag hem några ryssar från ebay. Först in är en Raketa 24h, jag hoppas att den är från unionstiden och inte kära Ryssland. Någon som vill skänka en tanke eller två?
image.jpg
image.jpg

Dum fråga men hur funkar den . Två kronor ? . Hur mycket är klockan på bilden ?
 

Malmoo

Omega
Dum fråga men hur funkar den . Två kronor ? . Hur mycket är klockan på bilden ?


;)

Hade lite problem själv först. På bilden så är den ca tio i fem. 16.51. Den går således bara ett varv per dygn, av vad jag läst så är detta något som användes ganska flitigt exempelvis på ubåtar där man inte ville göra misstaget att förväxla PM och AM exempelvis. Man har ju sämre koll på om det är dag eller natt ute. Samma sak om man var uppe långt norrut vid nordpolen, vid midnattssol eller polarnatt så är det ju svårt att veta om det är dag eller natt. Detta råder klockan bot på.

Den mörka ringen är roterbar med hjälp av nedre kronan, och således finns även en GMT funktion.

Kul klocka!
 
Topp