• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Startar veckan med Omega.
1730097883294.jpeg

Kul att se en Memomatic, inte ofta sådana postas.

Ja, det är inte så ofta. Det kan möjligen finnas en förklaring.

När jag köpte den lämnade jag den till Werner på ABC och han meddelade att det var en av de mer komplicerade att arbeta med. Omega/Lemania-verket var den första automatiska alarmklockan där alarmet kunde ställas på minuten samt att samma fjäder driver verket och alarmet - och om Werner tyckte det var komplicerat får man nog anta att det faktiskt var det. Vet att verket vid presentationen fick första pris i Haute Horlogerie. Det tillverkades 35 000 verk totalt (+ reservdelar får man anta) mellan 1969 och 1974. Memomatic var riktigt dyr att köpa ny.

Jag har haft min i närmare 20 år och köpte den för att jag tycker den är vacker, kaxig och intressant. Det tycker jag fortfarande. Att de inte syns så ofta kan kanske bero på det Werner sade. Kanske urmakare drar sig för att ge sig på dem. Och att det inte finns så många urmakare längre?

"Designed by Raoul-Henri Erard (under the direction of Albert Piguet) and manufactured by Lemania from 1969, the alarm calibre was the most modern and perfected of its kind. It was the first model in the world where the release could be set to the minute and the only one to be equipped with a self-winding alarm."

Bilden ovan gör inte färgerna rättvisa - den ser mer ut som på den här bilden som togs för 4-5 år sedan tror jag.

c.jpg

Senast ändrad:
Ja, det är inte så ofta. Det kan möjligen finnas en förklaring.

När jag köpte den lämnade jag den till Werner på ABC och han meddelade att det var en av de mer komplicerade att arbeta med. Omega/Lemania-verket var den första automatiska alarmklockan där alarmet kunde ställas på minuten samt att samma fjäder driver verket och alarmet - och om Werner tyckte det var komplicerat får man nog anta att det faktiskt var det. Vet att verket vid presentationen fick första pris i Haute Horlogerie. Det tillverkades 35 000 verk totalt (+ reservdelar får man anta) mellan 1969 och 1974. Memomatic var riktigt dyr att köpa ny.

Jag har haft min i närmare 20 år och köpte den för att jag tycker den är vacker, kaxig och intressant. Det tycker jag fortfarande. Att de inte syns så ofta kan kanske bero på det Werner sade. Kanske urmakare drar sig för att ge sig på dem. Och att det inte finns så många urmakare längre?

"Designed by Raoul-Henri Erard (under the direction of Albert Piguet) and manufactured by Lemania from 1969, the alarm calibre was the most modern and perfected of its kind. It was the first model in the world where the release could be set to the minute and the only one to be equipped with a self-winding alarm."

Bilden ovan gör inte färgerna rättvisa - den ser mer ut som på den här bilden som togs för 4-5 år sedan tror jag.

c.jpg
Kul info. Jag har haft en själv faktiskt (precis som din), en som var totalrenoverad i Bienne så den funkade klanderfritt och såg helt ny ut. Egentligen ville jag ha flightmaster-boetten med blå tavla men de dyker inte upp så jätteofta.

Urmakaren jag använder mig av gillade inte alls verket, tyckte det var smäckigt. Finns väl några plastdelar i?

Vet att Breguet har några alarmklockor, undrar om de har varianter av det verket. De använder ju tex varianter av 321 och 1040 så inte helt orimligt.

Två senaste posterna (Omegan och Tissot:en) gör en lite nedstämd. 80+ år gamla och så mycket mer åtråvärda och stilrena än det som görs idag, och var och en till kostnaden av 1/3:s service på en Planet Ocean.

Tillbaka
Topp