• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

God morgon klockkamrater. Min livskamrat har varit på en 10 v vistelse hos Erikson i Sumpan. Servad, reparerad regatta timer och nytt glas har han fått. Vilken känsla att se honom igen!
Trevlig lördag!
image.jpg
image.jpg

Nix, man jag gissar att den var officiell klocka för seglarna vid något OS :)
Ganska säker på att det avser startproceduren vid olympisk bankappsegling. Som iofs också används i andra typer av kappseglingar. Vid första skottet är det 10 min kvar till start, då trycker Aquastar-ägaren in knappen till Olympic start timern och alla de fem kloten på urtavlan blir blå. Vartefter minuterna går så blir kloten orange. När 5-minuterskottet går är följaktligen alla kloten orangea och när inget klot är orangea och sekundvisaren står rakt upp, ja då går starten!

image.jpg
Ganska säker på att det avser startproceduren vid olympisk bankappsegling. Som iofs också används i andra typer av kappseglingar. Vid första skottet är det 10 min kvar till start, då trycker Aquastar-ägaren in knappen till Olympic start timern och alla de fem kloten på urtavlan blir blå. Vartefter minuterna går så blir kloten orange. När 5-minuterskottet går är följaktligen alla kloten orangea och när inget klot är orangea och sekundvisaren står rakt upp, ja då går starten!

Det stämmer nog att det kallad olympisk start, har svagt för mig det sen jag kappseglade nu när du säger det. Klockans funktioner har jag koll på :) Har en Heuer Regatta själv.

Aha, nä det är inte samma boett som Regattan. Har snöat in lite på den modellen och har tre olika varianter och är rejält sugen på att slå till på en till :) Får ta och lägga upp liter bilder i Heuer tråden men här kommer en till i alla fall :)
image.jpg
Den är riktigt fin. Skulle gärna äga en ;-)
Kanske inte helt enkel att hitta. Årsmodell och namn?

Den är riktigt fin. Skulle gärna äga en ;-)
Kanske inte helt enkel att hitta. Årsmodell och namn?

Modellen heter Montreal. Inte en av de allra vanligare Heuer modellerna men det brukar finnas en del till salu om man kollar på ebay eller chrono24. Årsmodellen på denna är 74. Modellen fanns mellan 72 och 76.

Tillbaka
Topp