• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Tror jag vill utnämna den där till forumets vackraste klocka. Önska bara storleken hade funkat på mig, då hade ag jagat en likadan.
Det tackar vi för! Vid en första anblick är den lite beige men detaljerna! Finns ju andra trevliga gamla ostron som man inte ser här men det är faktiskt just BBs som oftast har det där lilla extra jag går igång på. @NiklasArvid hittade iofs en lite större tuffing.

Postar denna med reservation, helt säkert refurbished, ev inte mycket äkta. kanske inte ens vintage, men jag föll för den iaf :)
IMG_1744.jpeg

Hade också span på den där.. men blev lite misstänksam då tavlan var så blank. Brukar de vara så? Närbild på tavlan?
Har jämfört med andra och det ska nog vara så ,men för säkerhetsskull gick med den omedelbart till urmakaren igår och den godkändes av hans örnöga. Så ja den är Original.
Ska dit och putsa plexiglaset idag , så närbild kommer på tavlan senare!

Fin!
Är det någon som vet vad asymetrin i vissa av dessa chrono suiss kloners tavlor beror på? Om man kollar noga så ser man att den vänstra subdialen sitter aningen längre från centrum eller så är den aningen större för den går in över minutindexringen på tavlans yttre kant vilket inte den högra gör.

Fin!
Är det någon som vet vad asymetrin i vissa av dessa chrono suiss kloners tavlor beror på? Om man kollar noga så ser man att den vänstra subdialen sitter aningen längre från centrum eller så är den aningen större för den går in över minutindexringen på tavlans yttre kant vilket inte den högra gör.
Vet inte, de hade väl dålig kvalitetskontroll helt enkelt då jag sett flera med denna defekt.

Hade jag inte gissat vid en snabb titt. Svårt att se boetten när tavlan och ringen sväller ut så mycket. Men cool var den!
Precis, jag noterade det när jag var på jakt efter en annan Lemania tidigare.. styrde om kosan och hittade en SAAF för två år sedan som jag köpte. Hittade ett år senare 510.523an som jag då också köpte. Tyvärr finns ingen kvar hos mig idag :(

Grym Lemania!! Story?

SAAF är alltså sydafrikanska flygvapnet. South African Air Force.
Under 1980 så tillverkade man 2 batcher med 400st klockor i varje. Urverket är från början ett Lemania 5100 men helt nedstrippat och fick benämningen cal 5012.
Allt för att göra en så, i deras tycke, lätt avläst klocka.

Första batchen på 400 är med stor font på tavla och den andra batchen har något mindre.

Finns även med två olika utföranden vad gäller kronograferna.. vet dock inte mer än att det finns väldigt lite info om detta.

Precis, jag noterade det när jag var på jakt efter en annan Lemania tidigare.. styrde om kosan och hittade en SAAF för två år sedan som jag köpte. Hittade ett år senare 510.523an som jag då också köpte. Tyvärr finns ingen kvar hos mig idag :(
Det är synd att man inte kan behålla alla klockor man köper. Speciellt vintagepärlor som är svåra att hitta.

Det är synd att man inte kan behålla alla klockor man köper. Speciellt vintagepärlor som är svåra att hitta.
Då var det dessutom väldigt fördelaktigt.. och då snackar man ändå 2år bakåt i tiden.. samma Lemania idag kostar nog tre ggr så mycket kontra vad jag betalade då. Tänk om man hade en spåkula, eller ännu bättre, inte lagt alla pengar på bilar, då hade man kanske haft kvar några gobitar :)

Tillbaka
Topp