• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Ball klocka (speciellt den vänstra), den lyser upp som ett helt tivoli! :)

Har den kronograf och alarm?! Eller vad är det för komplikationer?
Den vänstra heter Sorna Worldtimer och är kronograf.Har två vridbara inner ringar och räknesticka,rätt så ovanligt urtavla som är gul,de vanliga urtavlor är blå.Köpt i London för några år sen.(NOS skick) Den andra Sicura är också worldtimer men med 5 händer,time,minut,gmt och nyt(NewYork time).Sicura köpte upp Breitling när de kursade.

Ariste!

Vad är det för tavla? Har aldrig notera eller sett den innan. Ser lite Junghansaktig ut!
Vad är det du har?
Omega gjorde den här under några år på 60-talet i färgerna svart och vit samt med eller utan datumfönster. Tavelvarianten kallas Technic i äldre kataloger från tiden och vad jag har sett är denna den mest ommålade tavelvarianten som finns därute. Kan bero till viss del på att den saknar mönster/struktur i botten som våffel, sunburst m m. Reffen är 135.011 och det klämtar ett kaliber 601 i klockan.

http://www.old-omegas.com/pics/catde64/p29.jpg

Riktigt läcker. Fler bilder!
IMG_7105_zpse941a410.jpg

hxE0uhy.jpg

Omega gjorde den här under några år på 60-talet i färgerna svart och vit samt med eller utan datumfönster. Tavelvarianten kallas Technic i äldre kataloger från tiden och vad jag har sett är denna den mest ommålade tavelvarianten som finns därute. Kan bero till viss del på att den saknar mönster/struktur i botten som våffel, sunburst m m. Reffen är 135.011 och det klämtar ett kaliber 601 i klockan.

http://www.old-omegas.com/pics/catde64/p29.jpg

Tackar Ariste för informationen! Tavlan är alltså mycket svår att hitta i originalskick.

Grattis till en mycket fin klockaQ

Det får bli lite bilder på min gamla omega dynamic. Nu när man skaffat winder så kommer dom gamla fram inland.
En tidig sådan med en inte alltför vanlig tavla.
Ett nos rött läder hittade jag för några år sen i en gammalt urmakeri i Nyköping. Integrerad original oysterlänk 1153/138 finns med också såklart.
/ j
y9aqu3ev.jpg

yvyvyvud.jpg

ta7e4y4e.jpg

ydupaqez.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Ja, radium i visarna har skrapats bort men är faktiskt lite bättre än vad bilden visar!
Det är nästan omöjligt att hitta en Gagarin 15j utan patina,

Vet inte riktigt vad det är.Det står O&W på tavlan.Men har sett likadana med annat namn.Kan panelen reda ut vad det är för klocka?
aG3AGxk.jpg

Lite billigare märke från Australien tror jag... kan ha fel dock :)

Edit*
Står att det är swiss, men jag tycker mig ha läst något om Australien... Kanske var deras mainmarket. :/

Ollech & Wajs

http://www.chronotime.ch/

Ball klocka! :)

Tillbaka
Topp