• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Nåja, sluttramsat i den här tråden för min del. Här är FarFarsFars fickur som får bli fredagens vintageur. Mer info kommer.

WP_20150918_001.jpg

Försöker inte trumfa men min son är femte generationen Helsingborgare på faderssidan och klockan är köpt i Helsingborg (branded av en lokal urmakare) av min farfarsfar. Detta är en THE keeper inom familjen. :)
Hehe, min "höjning" var också lite på skoj mannen ;)
Keepers är bra för övrigt, utan sin historia är man ingenting.

Vet inte om det är ok att skriva med lite info i Dagens vintageur, eller om det mest är till för snabbilder?
Här kommer i alla fall lite info om en favorit som landade igår...tänk vad mycket glädje man kan få för under 200 riksdaler.

Det är alltså en Citizen Cosmotron, och efter att ha läst och letat på nätet så är jag relativt säker att den är från 1969.
Signerad krona och originallänk och i ett i mitt tycke väldigt bra skick överlag.

IMG_6306.jpg

En rolig detalj är att om man håller klockan med 12 uppåt och trycker in kronan så ändras datumet...håller man däremot klockan med 6 uppåt så ändras dagen.

Jag får nästan känslan av ett norrsken när jag tittar på tavlan och ser hur den skiftar i ljuset och nästan böljar fram och tillbaka mellan blått, turkost och svag lila.

IMG_6232.jpg

Det är också "burstlinjer" eller vad man ska kalla det på ett sett som jag inte har skådat tidigare. Mitt på tavlan så går det en svag linje och under denna så sveper linjerna nedåt åt vänster. Ovanför linjen så är det det motsatta, uppåt och höger.

IMG_6241.JPG

Man ser också en tydlig nivåskillnad mellan dag och datum, inte heller något jag har märkt på de andra klockor jag har med den funktionen. Eller så är det bara avsaknaden av avdelare som gör att det blir tydligare i det här fallet. Ytterligare en snygg detalj är räfflingen av ramen runt dag/datum.

IMG_6242.JPG

På det hela är jag supernöjd. Jag köper klockor med en enda utgångspunkt, "Hur glad blir jag av att ha den på armen", och i det här fallet jätte :)

EDIT: Bild där man ser skillnaden mellan övre och undre halvan bättre

IMG_6237.JPG

Vet inte om det är ok att skriva med lite info i Dagens vintageur, eller om det mest är till för snabbilder?
Här kommer i alla fall lite info om en favorit som landade igår...tänk vad mycket glädje man kan få för under 200 riksdaler.

Det är alltså en Citizen Cosmotron, och efter att ha läst och letat på nätet så är jag relativt säker att den är från 1969.
Signerad krona och originallänk och i ett i mitt tycke väldigt bra skick överlag.

IMG_6306.jpg

En rolig detalj är att om man håller klockan med 12 uppåt och trycker in kronan så ändras datumet...håller man däremot klockan med 6 uppåt så ändras dagen.

Jag får nästan känslan av ett norrsken när jag tittar på tavlan och ser hur den skiftar i ljuset och nästan böljar fram och tillbaka mellan blått, turkost och svag lila.

IMG_6232.jpg

Det är också "burstlinjer" eller vad man ska kalla det på ett sett som jag inte har skådat tidigare. Mitt på tavlan så går det en svag linje och under denna så sveper linjerna nedåt åt vänster. Ovanför linjen så är det det motsatta, uppåt och höger.

IMG_6241.JPG

Man ser också en tydlig nivåskillnad mellan dag och datum, inte heller något jag har märkt på de andra klockor jag har med den funktionen. Eller så är det bara avsaknaden av avdelare som gör att det blir tydligare i det här fallet. Ytterligare en snygg detalj är räfflingen av ramen runt dag/datum.

IMG_6242.JPG

På det hela är jag supernöjd. Jag köper klockor med en enda utgångspunkt, "Hur glad blir jag av att ha den på armen", och i det här fallet jätte :)

IMG_6237.JPG
Väldigt trevligt med lite info till bilderna tycker jag !

IMG_6306.jpg

IMG_6232.jpg

IMG_6241.JPG

IMG_6242.JPG

IMG_6237.JPG

Skön tavla! Cosmotronerna är coola och var gissningsvis inte helt billiga när det begav sig... Har själv en icke fungerande som väntar på lite kärlek från Electric Watches.

IMG_3426.jpg

Tillbaka
Topp