• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

DSC_0674.JPG

Ja, jag läste fickurstråden. Visst måste det vara en sådan lösning? Fint verk i övrigt med alarm som delar kraft från huvudfjädern.
Tillhör dock inte mig utan @Gummo. Fick den att snurra igen efter lite rengöring.
Den kommer pryda sin plats nere i radonateljén :cigar::cigar::cigar: Kommer väl få posera ihop med nåt annat Eternamögel. Riktigt kul att du fick liv i den!

image.jpeg

Efter många långa timmar på KS så dök ett plötsligt tillfälle upp precis vid rätt tidpunkt. En vänlig själ som vill sälja denna förälskelse. Otroligt nöjd.
Nu ska jag bara hitta ett armband till eller två, eller tre.
Förslag på bra armband?
Må väl.//F

image.jpeg

Efter många långa timmar på KS så dök ett plötsligt tillfälle upp precis vid rätt tidpunkt. En vänlig själ som vill sälja denna förälskelse. Otroligt nöjd.
Förslag på bra armband?
Må väl.//F
Tycker tropic star ofta funkar väldigt bra på lite tunnare dykare, väldigt sköna också. Men det är väl alltid kul med variation. :) Kanske kan testa något vintageinspirerat läder?

image.jpeg

Förslag på bra armband?
Må väl.//F
Skicka ett pm till @cheepo63 hans band är toppklass, fick hem ett för en tid sedan som jag är helnöjd med!

Tycker tropic star ofta funkar väldigt bra på lite tunnare dykare, väldigt sköna också. Men det är väl alltid kul med variation. :) Kanske kan testa något vintageinspirerat läder?

Precis som du skriver. Det är ett oförskämt behagligt band och tjockleken är lagom. Men visst. Ett läderband hade varit kanon. Såg en klocka(seiko7005-8050 eller något sånt) tidigare i tråden i hajskinn. Tycktes ge något lite extra med sin lite mer levande och grova yta.
Kanske att man ska införskaffa några natos. Eller perlon? Är jag helt ute?

Den där var ju sjukt kul!
Ja ellerhur :)
Precis som du skriver. Det är ett oförskämt behagligt band och tjockleken är lagom. Men visst. Ett läderband hade varit kanon. Såg en klocka(seiko7005-8050 eller något sånt) tidigare i tråden i hajskinn. Tycktes ge något lite extra med sin lite mer levande och grova yta.
Kanske att man ska införskaffa några natos. Eller perlon? Är jag helt ute?
Vissa säger ju att man inte ska ha läder till dykare, men det är väl bara att prova dig fram. :)
Själv skulle jag hellre bära den på tropicet den sitter på nu än nato/perlon, mer tidstypiskt och snyggare (imho) men alla gör ju som dem vill...

Ja ellerhur :)

Vissa säger ju att man inte ska ha läder till dykare, men det är väl bara att prova dig fram. :)
Själv skulle jag hellre bära den på tropicet den sitter på nu än nato/perlon, mer tidstypiskt och snyggare (imho) men alla gör ju som dem vill...

En sak som ständigt slår mig här på KS. Det är den stora hjälpsamheten, uppmuntran och totala engagemanget. Det är ett fantastiskt forum med hängivna medlemmar.
Jag är vansinnigt dålig på att lägga in kommentarer och bilder. Blir svettig varje gång för risken att göra fel. Men det verkar inte spela någon roll. Jämt är det någon som delar med sig av sin kunskap och sällan dömer.
Hatten av för alla klockNerds.

Mycket fin och ovanlig Seamaster, Håll hårt i den. Har du någon historia runt klockan ?
Ja den är fin och har ett högt affektionsvärde för mig då det är ett arvegods från min morfar. Det som är kul med den är precis som du säger att den är ovanlig med hela boetten som är i 18k guld, vanligaste torde vara stål och guld enligt mina erfarenheter av gamla Omegor. Just den här Seamastern (kommer inte ihåg ref.nr nu:happyhappy:) ska även finnas i 14k. Jag har daterat den till 1952 förut när jag kom ihåg ref.nr.

Min morfar var från Norrland men avskydde stället ganska duktigt. Han bosatte sig i Stockholm för att sedan flytta till Uppsala och bli kvar. Han åkte hem till Norrland när han var runt 31 år för att hälsa på sina föräldrar och på armen satt en Rolex, dock är jag inte hundra på vad det var för Rolle han hade men när morfar levde påstod han att den var i dåligt skick, vilket jag tvivlar på med tanke på att han var en pedant av rang, tror mer att det handlade om att han ville byta ut den mot något nytt. Han bytte smycken, bilar och klockor som andra byter fillingar. Seamastern sparade han och använde dagligen trots allt bytande och köpande.

Väl uppe i Norrland 1953 träffade han en gammal bekant som han inte hade sett på flera år och det visade sig att han nu bodde i samma stad som min morfar. Han tyckte om morfars klocka och frågade om de skulle byta rakt av, vilket de gjorde.

Pengamässigt hade det nog gett mer klirr i kassan om han hade sparat Rollen men jag är nånstans glad att han bytte och jag kommer aldrig under min livstid göra mig av med klockan, den ska gå i arv till min son när det vankas träfrack för mig. Jag har flera gånger fått frågan om jag vill sälja den men jag har aldrig ens funderat på det trots att jag en gång blev erbjuden en rätt saftig slant.

Tillbaka
Topp