• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Kul den svensk dag-skiva!:) Var det svårt att hitta en länk?
Ja svensk dagskiva är verkligen guldkant :)
Länken är en eftermarknadslänk som är solid i stället för den vikta orginallänken, finns på bukten. Vet att det är som att svära i kyrkan men jag har svårt för rassligheten i orginallänken och bytte till denna. Orginallänken ligger nu på köp & Sälj ;)

Ja svensk dagskiva är verkligen guldkant :)
Länken är en eftermarknadslänk som är solid i stället för den vikta orginallänken, finns på bukten. Vet att det är som att svära i kyrkan men jag har svårt för rassligheten i orginallänken och bytte till denna. Orginallänken ligger nu på köp & Sälj ;)
Aha! Ja svära i kyrkan är inte så populärt! Jag skulle dock behålla länken! Ifall du ångrar dig, för original är alltid original!

Fredagen startar bra, bla med en ny bekantskap. En Eloga från fyrtiotalet i fint skick. Inuti tickar ett fint Venus cal 170 på som en klocka, fullt fungerande kronograffunktion (upp till 30 min!)
. Relativt nyligen servad kanske? Klockan härstammar tydligen från USA och hitlockade av @Bingoraalf. Spännande att fundera på hur den först burits i Amerika på fyrtiotalet :)
Klätt den i ett nytt NOS baby pig/Peccary band. Jag gillar ju att fotografera så här en stilstudie.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Fredagen startar bra, bla med en ny bekantskap. En Eloga från fyrtiotalet i fint skick. Inuti tickar ett fint Venus cal 170 på som en klocka, fullt fungerande kronograffunktion (upp till 30 min!)
. Relativt nyligen servad kanske? Klockan härstammar tydligen från USA och hitlockade av @Bingoraalf. Spännande att fundera på hur den först burits i Amerika på fyrtiotalet :)
Klätt den i ett nytt NOS baby pig/Peccary band. Jag gillar ju att fotografera så här en stilstudie.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Klockrent som vanligt! :)

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Läckert! Som vanligt får du till en superb look!

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Riktigt härliga bilder. Den där kronografen lurar dock mitt öga varje gång, den ser så liten ut. Förmodar att det beror på att de flesta upp/down-kronograferna är mindre men inte bara det. Visarcentrum är ovanligt stora, tryckknapparna och kronan är också stora och även glasringen är lite bredare än vanligt. Alla dessa, förutom visarna, är detaljer jag älskar. Oftast tycker jag de små uren ser stöddigare ut. Är den 38 mm?

Trevlig gammal pjäs :) herren jag köpte den av sa självfallet den var nyservad. Inget jag påtalade när jag sålde den - men klockar går utmärkt så jag antar att det nästan kan vara sanning :)

Wirelugs är coolt helt enkelt.
Undrar vad dom kom på för band, NATO känns ju inte troligt..
Vetefan vad det var för band men luggarna är ju praktiska, spännband, läderstronkar eller gummiremmar funkar ju att stoppa i. Är första gången i hela mitt liv som jag tyckt lädernato ser någorlunda rimligt ut ;) @Fixoflex vad satt på från början tror du och har du nån 300m till mig ?:D

Riktigt härliga bilder. Den där kronografen lurar dock mitt öga varje gång, den ser så liten ut. Förmodar att det beror på att de flesta upp/down-kronograferna är mindre men inte bara det. Visarcentrum är ovanligt stora, tryckknapparna och kronan är också stora och även glasringen är lite bredare än vanligt. Alla dessa, förutom visarna, är detaljer jag älskar. Oftast tycker jag de små uren ser stöddigare ut. Är den 38 mm?
Tack!
Den är faktiskt rätt liten, 35,5-36mm. Men den upplevs som större, förmodligen för de stora tryckknapparna och kronan, på min 18cm handled.

Fortsätter fredagen med en kär liten rackar om malliga 33 mm som precis fått nytt glas! En Certina certidate från -64 på ett fixo-flex! Det bästa men den är att det var min farfars. Och så gillar jag verkligen de blånerade visarna och brons index/siffrorna.
IMG_1813.JPG
IMG_1814.JPG
Klockan tillsammans med senaste loppisfyndet från samma tid. En dansk lampa designad av Predben Dahl.
IMG_1815.JPG

Vetefan vad det var för band men luggarna är ju praktiska, spännband, läderstronkar eller gummiremmar funkar ju att stoppa i. Är första gången i hela mitt liv som jag tyckt lädernato ser någorlunda rimligt ut ;) @Fixoflex vad satt på från början tror du och har du nån 300m till mig ?:D

Det var oftast gamla fläktremmar från kasserade Dacia lastbilar.;) Nu har jag bara nygamla Vostok i samlingen (Komandirskies) Det tidiga dykarna hade en slags gummi canvas historia som liknar biltemas presenning.:)

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Galet snygg klocka!

Säker? Tror tyvärr fejk. Äkta Warszawa är bruna, infettade och ej dubbla. Oftast vanliga spännbandsspännen.

Det var oftast gamla fläktremmar från kasserade Dacia lastbilar.;) Nu har jag bara nygamla Vostok i samlingen (Komandirskies) Det tidiga dykarna hade en slags gummi canvas historia som liknar biltemas presenning.:)
Missade att fixoflex svarat, låter rimligt med gummiremmar så jag har troligen fått det om bakfoten.
Dock var väl Dacia-lastbilarna fartvindskylda ända till slutet av 90-talet men däremot tror jag en del av de nyare ångmaskinerna (60-70tal, inte allra senaste generationerna) hade drivremmar i fläktremsliknande material?

Tillbaka
Topp