• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

1500 på armen idag.

WP_20160413_003.jpg

Kör 300:an för 6:e dagen i rad som beordrat av urmakaren som servade den. Inruckning om 2-3 veckor. Kul att lära känna en lokal urmakare som har ett genuint intresse... Han halade fram en 57:as 2915 och undrade jag sett nån sån förut. -ja jag klämde på 2 stycken för nån vecka sedan blev svaret... :hilarious: Lite av en dussinklocka här i norr... Eller vad säger ni @Patrik J och @inox ;)

image.jpeg

image.jpeg

Kör 300:an för 6:e dagen i rad som beordrat av urmakaren som servade den. Inruckning om 2-3 veckor. Kul att lära känna en lokal urmakare som har ett genuint intresse... Han halade fram en 57:as 2915 och undrade jag sett nån sån förut. -ja jag klämde på 2 stycken för nån vecka sedan blev svaret... :hilarious: Lite av en dussinklocka här i norr... Eller vad säger ni @Patrik J och @inox ;)

image.jpeg

image.jpeg
Fantastiska klassiker.

Detta är en klocka väldigt få skulle reagera på, inte ens verkliga entusiaster. Det rör sig om vad som i min mening är den ultimata stealth-klockan, om nu något sådant existerar. Ett dressur från den numera bortglömda lyxklockstillverkaren Bueche-Girod, vars sortiment tycks uteslutande ha bestått av guldklockor. I en artikel i Advertising Techniques, volym 6, från 1970 står det att läsa att deras dyraste klockor då kostade 40,000 dollar och att "our customers are among the top 1% of the income bracket". År 1967 bar den kontroversielle Forbes Burnham, då Guyanas premiärminister, senare president, en Bueche-Girod med 36 diamanter som han köpt till sig själv på sin födelsedag (Burnham är värd att Googla).
I princip allting som syns är i guld: boett, tavla, indexar och krona. Boetten är i 18k vitguld och tillverkad av Sogno SA i Geneve. Tavlan är i 14k guld och tillverkad av Flückiger & Cie, som numera ägs av Patek Philippe. Min klocka innehåller ett urverk som länge var världens tunnaste, nämligen ett Frederic Piguet kaliber 21 på 1,75 mm gångjusterat i fem positioner (Frederic Piguet tillhör numera Swatch Group och mer specifikt Blancpain). Detta verk användes av bland annat Patek Philippe, Corum, Chopard, Rolex (i Midas-klockor), Omega och Certina mfl. När min urmakare utbildade sig på Patek Philippe satt han bland annat i deras produktion och ställde in gången på deras motsvarighet till detta verk, kaliber 175. Han berättade att hans bänkgranne som arbetade med detta dagligen, alltså att ställa in gången på dessa, högg fast framtänderna i bänken för att få stabilitet (urverket är ju trots allt helt löjligt tunt: 1,75 mm). Det hade med tiden bildats ett rejält bett i bänkkanten!

Här är ett blogginlägg min urmakare skrev om klockan: https://anderstestarblog.wordpress.com/2015/10/24/bueche-girod-92-en-tunnis/
QSeRFsE.jpg

20150928-iphone-0177.jpg

Senast ändrad:
Detta är en klocka väldigt få skulle reagera på, inte ens verkliga entusiaster. Det rör sig om vad som i min mening är den ultimata stealth-klockan, om nu något sådant existerar. Ett dressur från den numera bortglömda lyxklockstillverkaren Bueche-Girod, vars sortiment tycks uteslutande ha bestått av guldklockor. I en artikel i Advertising Techniques, volym 6, från 1970 står det att läsa att deras dyraste klockor då kostade 40,000 dollar och att "our customers are among the top 1% of the income bracket". År 1967 bar den kontroversielle Forbes Burnham, då Guyanas premiärminister, senare president, en Bueche-Girod med 36 diamanter som han köpt till sig själv på sin födelsedag.
I princip allting som syns är i guld: boett, tavla, indexar och krona. Boetten är i 18k vitguld och tillverkad av Sogno SA i Geneve. Tavlan är i 14k guld och tillverkad av Flückiger & Cie, som numera ägs av Patek Philippe. Min klocka innehåller ett urverk som länge var världens tunnaste, nämligen ett Frederic Piguet kaliber 21 på 1,75 mm (Frederic Piguet tillhör numera Swatch Group och mer specifikt Blancpain). Detta verk användes av bland annat Patek Philippe, Corum, Chopard, Rolex (i Midas-klockor), Omega och Certina mfl. När min urmakare utbildade sig på Patek Philippe satt han bland annat i deras produktion och ställde in gången på deras motsvarighet till detta verk, kaliber 175. Han berättade att hans bänkgranne som arbetade med detta dagligen, alltså att ställa in gången på dessa, högg fast framtänderna i bänken för att få stabilitet (urverket är ju trots allt helt löjligt tunt: 1,75 mm). Det hade med tiden bildats ett rejält bett i bänkkanten!
44BOQRG.jpg

20150928-iphone-0177.jpg
Trevligt inlägg och vacker klocka!

Detta är en klocka väldigt få skulle reagera på, inte ens verkliga entusiaster. Det rör sig om vad som i min mening är den ultimata stealth-klockan, om nu något sådant existerar. Ett dressur från den numera bortglömda lyxklockstillverkaren Bueche-Girod, vars sortiment tycks uteslutande ha bestått av guldklockor. I en artikel i Advertising Techniques, volym 6, från 1970 står det att läsa att deras dyraste klockor då kostade 40,000 dollar och att "our customers are among the top 1% of the income bracket". År 1967 bar den kontroversielle Forbes Burnham, då Guyanas premiärminister, senare president, en Bueche-Girod med 36 diamanter som han köpt till sig själv på sin födelsedag (Burnham är värd att Googla).
I princip allting som syns är i guld: boett, tavla, indexar och krona. Boetten är i 18k vitguld och tillverkad av Sogno SA i Geneve. Tavlan är i 14k guld och tillverkad av Flückiger & Cie, som numera ägs av Patek Philippe. Min klocka innehåller ett urverk som länge var världens tunnaste, nämligen ett Frederic Piguet kaliber 21 på 1,75 mm gångjusterat i fem positioner (Frederic Piguet tillhör numera Swatch Group och mer specifikt Blancpain). Detta verk användes av bland annat Patek Philippe, Corum, Chopard, Rolex (i Midas-klockor), Omega och Certina mfl. När min urmakare utbildade sig på Patek Philippe satt han bland annat i deras produktion och ställde in gången på deras motsvarighet till detta verk, kaliber 175. Han berättade att hans bänkgranne som arbetade med detta dagligen, alltså att ställa in gången på dessa, högg fast framtänderna i bänken för att få stabilitet (urverket är ju trots allt helt löjligt tunt: 1,75 mm). Det hade med tiden bildats ett rejält bett i bänkkanten!
QSeRFsE.jpg

20150928-iphone-0177.jpg
Jäklar vilken häftig klocka, tack för lektionen! :)

Fan, det var ju den som @Guinness skulle fixa åt mig. Skönt att se att den inte var bättre. :p

Den här låg i brevlådan idag när jag kom hem. Hade tidigare budat på en kombinerad lott på Tradera som bestod av denna och en Certina, främst på grund av att jag ville åt Tropic Sport-bandet. Men jag snålade och förlorade auktionen.

Döm av min förvåning när jag får ett PM från @Macklin där han berättar att det var han som vann auktionen och när han nu var klar med klockan ville han ge mig en chans att få första tjing och köpa, och till ett bra pris dessutom. KS-andan lever fortfarande och glimtar till med jämna mellanrum, och det här är ett sådant tillfälle.

Klockan då? Jo, en Suter Aquamaster gissningsvis från 70-talet.

image.jpeg

Skivan till dagvisningen har nog åkt ett hack fel, så rätt dag visas snabbt medan klockan slår om, den blir det svart. Sekundvisaren rör sig, men minut- och timvisare står stilla. Ur en filosofisk synvinkel passar det mig väldigt bra, då jag har ett väldigt ambivalent förhållande till att tiden går, och nu så både går tiden samtidigt som den står stilla :)

Men det var ju främst för bandets skull jag initialt blev intresserad. Ska prova det på Certina Chronolympicen och se om det fungerar trots att det är några millimeter för smalt. Återigen, tummen upp för Macklin.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp