• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Omega "bumper" cal. 332, 1950, 14k. solid gold case :)

IMG_5264.JPG
Klass på dina klockor tdn! Grymt vacker.

Franskt skolur (typ gesällprovsklocka) från Besancon med precisionsankarverk från LeCoultre som levt ett mycket hårt liv (exempelvis var nog spärr- och kronhjulen blankpolerade en gång i tiden och det såg ut som att någon tagit bort stoppverket på tavelsidan med en tång...). Klockan är troligen tillverkad innan 1907 då klockans boettlock är stämplade med serienummer i ett särskilt mönster, typ som en kod, vilket användes som identifikation på klockor som skickades till observatoriet i Besancon för testning (innan huggormsstämpeln användes som jag beskrivit här: https://klocksnack.se/threads/dagens-vintageur.4400/page-799#post-1320701, vilken togs i bruk efter 1907 om jag inte minns fel). Genom koden kunde klockorna och dess tillverkare identifieras (och fusk och förfalskningar försvårades), om jag förstod min kompis som jobbar på observatoriet korrekt var serien i min den som användes för att identifiera just urmakarskolan. I slutändan var det dock upp till eleven att bestämma om klockan faktiskt skulle testas och det är svårt att avgöra om min någonsin blev det. Vi får väl vad kompisen på observatoriet kan rota fram!
aTe5U2D.jpg

BeH1t8z.jpg

Tillbaka
Topp