• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Bulova 666 Feet Chrono med Valjoux 7733
image.jpeg

Fick ett paket på posten från Italien som jag glömt bort att jag beställt. Några somriga perlon som låg snyggt förpackat som trikoloren (fast med beige/sand). Kom på att jag ropat hem en vacker Atlantic för 275kr plus provision., jämför det med valfri random DW etc! Fungerar bra på alls tre banden. Vacker klocka med fantastisk tavla och visare! Lite större, 36mm.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Dagens val;
image.jpeg

Senast ändrad:
Fick ett paket på posten från Italien som jag glömt bort att jag beställt. Några somriga perlon som låg snyggt förpackat som trikoloren (fast med beige/sand). Kom på att jag ropat hem en vacker Atlantic för 275kr plus provision., jämför det med valfri random DW etc! Fungerar bra på alls tre banden. Vacker klocka med fantastisk tavla och visare! Lite större, 36mm.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Dagens val;
image.jpeg
Extra roligt att det står på svenska på urtavlan :)

Extra roligt att det står på svenska på urtavlan :)
Ja, är det någon som vet historien bakom? "Världsmästarur" måste ju indikera på att klockan/märket vunnit något eller om de sponsrat någon världsmästare?

Edit: Jag fann lite info från många år tillbaka som @Camo00 skrev;
-"Har försökt leta information kring det exotiska fenomenet med svensk text på ett Schweiziskt ur. Det är dock jättesvårt att hitta säkra källor. Den gamle urmakaren tex visste inte hur detta kom sig...

Det verkar dock som att Världsmästaren i fråga är Gunder Hägg (och/eller Arne Andersson), dvs dåtidens megastjärna inom löpningen. Gunder the Wonder kallades han i USA och gjorde bla "turnéer" för att springa och göra reklam för Sverige samtidigt. Det skulle alltså kunna röra sig om sponsring/pr kombinerat med postorder för att kränga Atlantic-klockor i Sverige? Fabrik här har jag inte sett något om än."

Gunder Hägg och Arne Andersson alltså!

Senast ändrad:
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Dagens val;
image.jpeg

Jamäään! Hur snyggt som helst!
Beviset för att det inte (alltid) är pengarna som talar. Skönt.

Fanns inte mycket kul i klockväg på Crafoords auktion idag men det lilla som fanns tog jag med mig hem trots att de blev några 100 lappar dyrare än vad jag räknat med.
En manuell 36 mm med linnetavla och en 34 mm automatisk calender.
20160618_154527.jpg

Tillbaka
Topp