• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Den sitter fint den här :)
IMG_1543.JPG

Bumper idag
1A65495A-830D-4CBE-9510-F3BEB9823540_zpsgvhhmdvj.jpg

346FC952-92E0-4E0D-A02F-E6A555A2C33B_zps2hmml5nm.jpg

Fick in den här häromdagen, en vän hade kommit över den och undrar om jag var sugen...
Är inte helt hundra på att tavlan är kosher...den är för bra, för krisp (för att vara från 52).
Automatic texten verkar lite stor - jmf med @easy rider tre inlägg upp...
Hur är det med lume på dessa, kan det möjligtvis finnas någon kräm kvar?

Inte en gnutta kvar i min iallafall och tur är väl det, misstänker att man annars skulle sluta sina dagar på samma sätt som Marie Curie. Men fina är de !
Edit: Lägg märke till hur orden Omega, Automatic och Seamaster på tavlorna är radade i olika ordning på våra respektive klockor.
image.jpeg

Senast ändrad:
Inte en gnutta kvar i min iallafall och tur är väl det, misstänker att man annars skulle sluta sina dagar på samma sätt som Marie Curie. Men fina är de !
Edit: Lägg märke till hur orden på tavlorna är radade i olika ordning på våra klockor.
image.jpeg

Ja, det är väldigt olika set-up... har kollat igenom massvis med ex på omega addictoch de diffar på hur orden är radade olika, har olika typsnitt, även visarna diffar, dina verkar vara lite kortare än min tex... en del av swiss made, andra bara swiss, andra inget...
samtidigt är ju din tavla jäkligt fin (lite patina i subsekund, men annars spotless ju...)
Har svårt att avgöra vad som är kosher och inte. Ok det hjälper ju inte att skicka efter ett certifikat heller, säger ju inget om hur tavlan så ut original väl.
Tror det är lite ljus kvar i mina lumepluppar - undrar om det är det som avgör den som re-dial... eller om det finns så gamla tavlar med lume kvar...
nu när jag tänker på det så är jag nog lite varm och rödflammig på vänstern idag :-) (ok, för tydlighetens skull var det senare ironi...)

Ja, det är väldigt olika set-up... har kollat igenom massvis med ex på omega addictoch de diffar på hur orden är radade olika, har olika typsnitt, även visarna diffar, dina verkar vara lite kortare än min tex... en del av swiss made, andra bara swiss, andra inget...
samtidigt är ju din tavla jäkligt fin (lite patina i subsekund, men annars spotless ju...)
Har svårt att avgöra vad som är kosher och inte. Ok det hjälper ju inte att skicka efter ett certifikat heller, säger ju inget om hur tavlan så ut original väl.
Tror det är lite ljus kvar i mina lumepluppar - undrar om det är det som avgör den som re-dial... eller om det finns så gamla tavlar med lume kvar...
nu när jag tänker på det så är jag nog lite varm och rödflammig på vänstern idag :) (ok, för tydlighetens skull var det senare ironi...)
Jag vet helt säkert att min tavla är original eftersom jag ärvt klockan efter min morfar.
Tack skall du ha, din tavla är också fin :)

nu när jag tänker på det så är jag nog lite varm och rödflammig på vänstern idag :) (ok, för tydlighetens skull var det senare ironi...)
Hoppsan! Där slant fingret, det här behöver inte kommenteras, det är bra ändå!;)

Bumper idag
1A65495A-830D-4CBE-9510-F3BEB9823540_zpsgvhhmdvj.jpg

346FC952-92E0-4E0D-A02F-E6A555A2C33B_zps2hmml5nm.jpg

Fick in den här häromdagen, en vän hade kommit över den och undrar om jag var sugen...
Är inte helt hundra på att tavlan är kosher...den är för bra, för krisp (för att vara från 52).
Automatic texten verkar lite stor - jmf med @easy rider tre inlägg upp...
Hur är det med lume på dessa, kan det möjligtvis finnas någon kräm kvar?
Nej, den tavlan gillar jag inte. Typsnittet ser fel ut och texten lite stor. Tavlan är också för ljus. Lysmassan är nyare. Visarna är omaka? Ser man sedan att boetten är nypolerad så ser det helt klart som att den är helrenoverad nyligen. Börjar se rätt många nytryckta tavlor till dessa tycker jag. Det betalas mycket pengar för dem så det är nog lönt idag.

Nej, den tavlan gillar jag inte. Typsnittet ser fel ut och texten lite stor. Tavlan är också för ljus. Lysmassan är nyare. Visarna är omaka? Ser man sedan att boetten är nypolerad så ser det helt klart som att den är helrenoverad nyligen. Börjar se rätt många nytryckta tavlor till dessa tycker jag. Det betalas mycket pengar för dem så det är nog lönt idag.

Tack för input... det du nämner är lite mina tells också, tänkte kanskse inte på visarna.. men typsnittet på automatic och swiss made...
Tycker det är bra gjort så jag blev osäkert.
Det lite sorgliga i historien är att vännen köpte den på bukowskis och ingen not om att tavlan var renoverad. När det till och med smiter igenom dylika på sådana auktionshus vet man snart inte vem man vågar handla av.

Tack för input... det du nämner är lite mina tells också, tänkte kanskse inte på visarna.. men typsnittet på automatic och swiss made...
Tycker det är bra gjort så jag blev osäkert.
Det lite sorgliga i historien är att vännen köpte den på bukowskis och ingen not om att tavlan var renoverad. När det till och med smiter igenom dylika på sådana auktionshus vet man snart inte vem man vågar handla av.
Såg en sådan här väldigt nyligen, när köpte han den?

Edit, denna tänkte jag på:
10372362_fullsize.jpg

https://www.bukowskis.com/sv/lots/878136-omega-seamaster-armbandsur-34-5-mm

Men den var lite sämre och inte helt lik. Samma fenomen dock.

Såg en sådan här väldigt nyligen, när köpte han den?

Edit, denna tänkte jag på:
10372362_fullsize.jpg

https://www.bukowskis.com/sv/lots/878136-omega-seamaster-armbandsur-34-5-mm

Men den var lite sämre och inte helt lik. Samma fenomen dock.

Tror det måste varit denna han köpte (lite trigger happy är han allt) - känns som det kommer från samma källa.
https://www.bukowskis.com/sv/lots/874423-omega-seamaster-armbandsur-34-5-mm
Men den här var inte specad som renoverad tavla... skall nog be honom fråga Bukowskis vad som gäller nu när det framkommer att den faktiskt är renoverad.

Jag tyckte mig se lite samma fenomen på nägra Suverän som de sålde - jag köpte en som var renoverad tavla som var riktigt bra gjord (och då framgick det).
Känns som det sitter någon som gör detta och pytsar ut via en trovärdig kanal... till kanske lite mindre nogräknade köpare??

Tillbaka
Topp