• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Snöflingor är det ont om just nu.
IMG_9748.jpeg
Det verkar både vara ont om snö och fina flingor numera, men den där ser ju supertrevlig ut👌

En ny favorit i samlingen. Andra generationens (ref. 130TT) Eternamatic Kontiki i dam-storlek. Tyvärr kom aldrig de coola första generationen med svart tavla ut i damstorlek (ref. 130T) men de finns faktiskt dock har de inte den härliga skruvad kronan som på denna som är väldigt trevlig för mig som gillar sportklockor i damstorlek. Den är 25,5mm, men med väldigt stor skruvad krona och kraftig (med fin finish) boett samt ”stor” bandbredd för storleken på 14mm så den checkar många boxar för mig med ett kal. 1469 i sig som tickar på väldigt fint. Dam Eternamatics är en av mina favoriter att samla på och kul att kunna få testa en Kontiki på det; nästa steg är att jaga rätt på en original Gay Freres-länk, men det ska gå på något sätt. Hoppas ni alla har en trevlig vecka! ☺️
IMG_2429.jpeg
IMG_2430.jpeg

Har nu använt den här klockan i 5 dar på raken och den har konstant går 1 till 1.5 sekunder för sakta per dygn.
Har inte haft upp den i timgrafern men den verkar obrydd av aktivitet eller hur man lägger ifrån sig den på natten.
Har noterat att urmakaren som gjort service på den och som även har guru status ofta justerar klockorna lite minus.
Jag vill hellre att klockorna går nån sekund för fort än för sakta.
Frågan är om verket börjar gå fortare när det satt sig så att säga?
Brukar oftast inte använda klockor mer än en dag i taget så jag har inte noterat hur klockors noggrannhet ändras över tid.

IMG_4235.jpeg

Tillbaka
Topp