• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Daglig beater

Valfri av dessa

upload_2019-8-6_22-43-23.jpeg

Med tanke på att han överväger 116610LN så är nog 34k (list) inga konstigheter.

Jag hade absolut kunnat tänka mig en sån som daglig beater.

Fair enough, Puryeah! Du har helt rätt i relation till priset för en 116610LN idag.
Grand Seiko är alla gånger tryggare som beater i Stockholmsnatten nuförtiden. Men sannolikt är Grand Seiko eller Sub likvärdiga när man brottas med kidsen eller tömmer diskmaskinen...

Daglig beater?!

Behöver inte ange något specifikt märke eller fabrikat, alla, och då menar jag nästan alla klockor i stål funkar som beater! För om man nu är så rädd om klockan så man inte vågar använda den, låt den då sitta/ligga kvar i windern, klocklådan, byrålådan och använd mobilens klocka istället!

Men vill du ha någon schysst beater i den högre prisklassen så finns det en uppsjö, flera har redan namngivits här i tråden. Men men jag upprepar, Rolex submariner, GMT, Explorer, Sea-Dweler, Omega Seamaster, Aqua Terra, Breitling har flera modeller, Tudor har många trevliga, listan kan göras lång!

Så köp en i stål, använd den flitigt så den får en riktigt skön patina, du kommer känna dig riktigt nöjd för lång tid framöver, det kan jag lova dig!

Lycka till med köpet!

Senast ändrad:
Annars är ju klockor i keramik reptåliga. Omega, Blancpain eller Hublot kanske har något intressant :)

Som beater av klass så är denna rätt oslagbar. Keramisk boett och spänne som inte går att dinga eller repa, tåligt gummiband. En grym klocka som inte går att göra rättvisa på bild. Jarl Sandin har en inne (hade i fredags iaf). (Men nu lär väl någon dra upp dra upp bilder på dom spruckna keramiska Omega/IWC-boetter som florerar på nätet?). Något större än vanliga SMP men sportar du ROO så lär du inte uppleva problem med det.
upload_2019-8-7_8-56-17.jpeg

Jag hade kikat på något keramiskt. Har själv kört en keramisk Rado som daglig klocka i flera år till allt. Fanskapet ser fortfarande helt ny ut!
Finns mycket häftigt där ute i keramik, Omega, Hublot, Rado och AP. Bland dessa märken kommer du hitta något i vilken prisklass du än vill lägga dig.

Edit: Alltid roligare med lite bilder.
rado-R27056162.jpg
sp_moonwatch_dsotm_31192445101003_vuec_1600x900.jpg
hublot-classic-fusion-42mm-black-magic-ceramic-542.jpg
ap keramisk.png

Senast ändrad:
Sinns tegimenterade ubåtsstål är väldigt tåligt. 7 års nästan daglig användning där den har smällt i ett antal gånger, men inte ens en hairline på den.

Jag hade kikat på något keramiskt. Har själv kört en keramisk Rado som daglig klocka i flera år till allt. Fanskapet ser fortfarande helt ny ut!
Finns mycket häftigt där ute i keramik, Omega, Hublot, Rado och AP. Bland dessa märken kommer du hitta något i vilken prisklass du än vill lägga dig.

Edit: Alltid roligare med lite bilder.
rado-R27056162.jpg
sp_moonwatch_dsotm_31192445101003_vuec_1600x900.jpg
hublot-classic-fusion-42mm-black-magic-ceramic-542.jpg
ap keramisk.png
En AP diver står högt upp på listan, troligtvis forged carbon.

Karbonklockor är i och för sig praktiska eftersom de inte går att repa.
Men tappar man dem på något hårt, såsom ett stengolv, kan någon del spricka eller gå av.
Då blir det dyrt...
APn har inga bandhorn, vilket är bra i sammanhanget eftersom dessa lättast spricker vid hårda slag.
Tidiga AP forget carbon kunde ha problem med att lamineringen sprack vid hårda slag.
Men detta ska numera vara ett mindre problem.

https://www.watchprosite.com/audema...rability-of-forged-carbon-/3.1207461.9835086/

Karbonklockor är i och för sig praktiska eftersom de inte går att repa.
Men tappar man dem på något hårt, såsom ett stengolv, kan någon del spricka eller gå av.
Då blir det dyrt...
APn har inga bandhorn, vilket är bra i sammanhanget eftersom dessa lättast spricker vid hårda slag.
Tidiga AP forget carbon kunde ha problem med att lamineringen sprack vid hårda slag.
Men detta ska numera vara ett mindre problem.

https://www.watchprosite.com/audema...rability-of-forged-carbon-/3.1207461.9835086/
Är det verkligen carbonklockor som beter sig på det sättet? De borde väl hålla ihop ganska bra? Det är väl klockor i keramik som är hårda men "sköra/spröda"?

Lyxigt, betyder det Schweiziskt eller Grand Seiko?. Annars får min kandidat bli den som fått överlägset mest komplimanger av mina klockor. Av såväl kända som okända personer.

Min beater som kommer stanna många år framöver. En robust (6r15 urverk) , vacker klocka med mycket personlighet

DSC_2081.JPG

Låter som en bra plan, sjukt grym klocka. Hade jag själv stått i valet mellan forged carbon och keramik hade jag dock kört keramik. Båda är grymma, men i keramiken finns blandningen mellan borstat och polerat som ger den rätt utseende, inte alls samma i forged carbon. Men prova båda själv först innan du bestämmer vilken du gillar är mitt tips.

Låter som en bra plan, sjukt grym klocka. Hade jag själv stått i valet mellan forged carbon och keramik hade jag dock kört keramik. Båda är grymma, men i keramiken finns blandningen mellan borstat och polerat som ger den rätt utseende, inte alls samma i forged carbon. Men prova båda själv först innan du bestämmer vilken du gillar är mitt tips.

Är inte keramiska klockor extremt känsliga vid fall mot hårt underlag?
Karbonklockor är hållbarare. Men karbonklockor med bandhorn kan fortfarande vara riskabla. APs tidigare problem med sprickor i laminatet verkar däremot vara löst. Men skarpa kanter, t ex infattningens utsida (bezel), kan med tiden bli naggad och det går inte att fixa. Victorinox har även haft problem med att parfymer och myggsprejer sögs in (!) i porösa ytor på karbonet, vilket påverkar materialet. Delar i grafen är nästa steg i termer av hållfasthet och finns bl a hos RM och Zenith.

Karbonklockor är hållbarare. Men karbonklockor med bandhorn kan fortfarande vara riskabla. APs tidigare problem med sprickor i laminatet verkar däremot vara löst. Men skarpa kanter, t ex infattningens utsida (bezel), kan med tiden bli naggad och det går inte att fixa. Victorinox har även haft problem med att parfymer och myggsprejer sögs in (!) i porösa ytor på karbonet, vilket påverkar materialet. Delar i grafen är nästa steg i termer av hållfasthet och finns bl a hos RM och Zenith.
Jag har aldrig tappat min klocka i golvet så jag vet inte vad den tål och inte.. Jag vet ärligt inte vem som går runt och tappar sina 150k+ klockor som gör att keramik skulle vara ett så dåligt val, för mig har det aldrig varit ett problem. Jag är rätt säker på att min förra stål AP inte heller hade mått / sett så bra ut av ett tapp i ett stengolv heller. Med detta sagt håller jag med om att en forged carbon klocka säkert är hållbarare, men det är inte vad jag hade baserat mitt köp på.
Har sett några AP som haft bezel i carbon som sett förjävliga ut, det verkar vara alldeles för mjukt, eller så är just dessa ägare bara väldigt oaktsamma.

Vet faktiskt inte om ts skojar eller är allvarlig! Är du allvarlig så tycker jag nog att du inte skall ha en klocka på dig alls. Titta på mobilen vad klockan är de gånger som du inte leker med barnen, tömmer diskmaskinen, byter papper på toaletten eller gör något annat äventyrligt! Eller så köper du helt enkelt en klocka som du både gillar och har råd att repa upp!

Kolfiber är mjukt, är ju kol och plast.

Jag har aldrig tappat min klocka i golvet så jag vet inte vad den tål och inte.. Jag vet ärligt inte vem som går runt och tappar sina 150k+ klockor som gör att keramik skulle vara ett så dåligt val, för mig har det aldrig varit ett problem. Jag är rätt säker på att min förra stål AP inte heller hade mått / sett så bra ut av ett tapp i ett stengolv heller. Med detta sagt håller jag med om att en forged carbon klocka säkert är hållbarare, men det är inte vad jag hade baserat mitt köp på.
Har sett några AP som haft bezel i carbon som sett förjävliga ut, det verkar vara alldeles för mjukt, eller så är just dessa ägare bara väldigt oaktsamma.

En daglig beater, oavsett prisnivå, bör vara vara utformad att tåla oväntat tuffa situationer. Därför har du rätt att en forged carbon är hållbarare än en keramisk. Hade själv Luminor som daglig beater fr o m 2003. Under de cirka tio år som jag regelbundet bar den hände det tyvärr några gånger att den föll i golvet. Lyckligtvis på trägolv. När jag exempelvis bär min PP är jag givetvis mycket försiktigare på alla sätt.

Nu är ju inte APs forged carbon eller Panerais Carbotec ”kol och plast” i vanlig bemärkelse. Kol kan som bekant vara bland det mjukaste eller det hårdaste material som finns.
Fast det är kol och plast. Kolfiber är mjuka men starka. Boetterna är inte reptåliga och får de inte fibrerna åt rätt håll kan de spricka.

Tillbaka
Topp