Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Valfri av dessa
![]()
Fantastiskt fina och dyra klockor, men vill du verkligen ha någon av dem som daglig beater?
Med tanke på att han överväger 116610LN så är nog 34k (list) inga konstigheter.
Jag hade absolut kunnat tänka mig en sån som daglig beater.
Nu står min OCD-mätare på fullt utslag!
Man slår alltid i något och guld är så skört så det blir märken direkt.
...med klockan på? Vågat!Dax att plocka ur diskmaskinen
![]()
Yolo...med klockan på? Vågat!![]()
En AP diver står högt upp på listan, troligtvis forged carbon.Jag hade kikat på något keramiskt. Har själv kört en keramisk Rado som daglig klocka i flera år till allt. Fanskapet ser fortfarande helt ny ut!
Finns mycket häftigt där ute i keramik, Omega, Hublot, Rado och AP. Bland dessa märken kommer du hitta något i vilken prisklass du än vill lägga dig.
Edit: Alltid roligare med lite bilder.
![]()
![]()
![]()
![]()
En AP diver står högt upp på listan, troligtvis forged carbon.
Är det verkligen carbonklockor som beter sig på det sättet? De borde väl hålla ihop ganska bra? Det är väl klockor i keramik som är hårda men "sköra/spröda"?Karbonklockor är i och för sig praktiska eftersom de inte går att repa.
Men tappar man dem på något hårt, såsom ett stengolv, kan någon del spricka eller gå av.
Då blir det dyrt...
APn har inga bandhorn, vilket är bra i sammanhanget eftersom dessa lättast spricker vid hårda slag.
Tidiga AP forget carbon kunde ha problem med att lamineringen sprack vid hårda slag.
Men detta ska numera vara ett mindre problem.
https://www.watchprosite.com/audema...rability-of-forged-carbon-/3.1207461.9835086/
Låter som en bra plan, sjukt grym klocka. Hade jag själv stått i valet mellan forged carbon och keramik hade jag dock kört keramik. Båda är grymma, men i keramiken finns blandningen mellan borstat och polerat som ger den rätt utseende, inte alls samma i forged carbon. Men prova båda själv först innan du bestämmer vilken du gillar är mitt tips.En AP diver står högt upp på listan, troligtvis forged carbon.
Låter som en bra plan, sjukt grym klocka. Hade jag själv stått i valet mellan forged carbon och keramik hade jag dock kört keramik. Båda är grymma, men i keramiken finns blandningen mellan borstat och polerat som ger den rätt utseende, inte alls samma i forged carbon. Men prova båda själv först innan du bestämmer vilken du gillar är mitt tips.
Jag har aldrig tappat min klocka i golvet så jag vet inte vad den tål och inte.. Jag vet ärligt inte vem som går runt och tappar sina 150k+ klockor som gör att keramik skulle vara ett så dåligt val, för mig har det aldrig varit ett problem. Jag är rätt säker på att min förra stål AP inte heller hade mått / sett så bra ut av ett tapp i ett stengolv heller. Med detta sagt håller jag med om att en forged carbon klocka säkert är hållbarare, men det är inte vad jag hade baserat mitt köp på.Är inte keramiska klockor extremt känsliga vid fall mot hårt underlag?
Karbonklockor är hållbarare. Men karbonklockor med bandhorn kan fortfarande vara riskabla. APs tidigare problem med sprickor i laminatet verkar däremot vara löst. Men skarpa kanter, t ex infattningens utsida (bezel), kan med tiden bli naggad och det går inte att fixa. Victorinox har även haft problem med att parfymer och myggsprejer sögs in (!) i porösa ytor på karbonet, vilket påverkar materialet. Delar i grafen är nästa steg i termer av hållfasthet och finns bl a hos RM och Zenith.
Kolfiber är mjukt, är ju kol och plast.Är inte keramiska klockor extremt känsliga vid fall mot hårt underlag?
Karbonklockor är hållbarare. Men karbonklockor med bandhorn kan fortfarande vara riskabla. APs tidigare problem med sprickor i laminatet verkar däremot vara löst. Men skarpa kanter, t ex infattningens utsida (bezel), kan med tiden bli naggad och det går inte att fixa. Victorinox har även haft problem med att parfymer och myggsprejer sögs in (!) i porösa ytor på karbonet, vilket påverkar materialet. Delar i grafen är nästa steg i termer av hållfasthet och finns bl a hos RM och Zenith.
Nu är ju inte APs forged carbon eller Panerais Carbotec ”kol och plast” i vanlig bemärkelse. Kol kan som bekant vara bland det mjukaste eller det hårdaste material som finns.Kolfiber är mjukt, är ju kol och plast.
Jag har aldrig tappat min klocka i golvet så jag vet inte vad den tål och inte.. Jag vet ärligt inte vem som går runt och tappar sina 150k+ klockor som gör att keramik skulle vara ett så dåligt val, för mig har det aldrig varit ett problem. Jag är rätt säker på att min förra stål AP inte heller hade mått / sett så bra ut av ett tapp i ett stengolv heller. Med detta sagt håller jag med om att en forged carbon klocka säkert är hållbarare, men det är inte vad jag hade baserat mitt köp på.
Har sett några AP som haft bezel i carbon som sett förjävliga ut, det verkar vara alldeles för mjukt, eller så är just dessa ägare bara väldigt oaktsamma.
Fast det är kol och plast. Kolfiber är mjuka men starka. Boetterna är inte reptåliga och får de inte fibrerna åt rätt håll kan de spricka.Nu är ju inte APs forged carbon eller Panerais Carbotec ”kol och plast” i vanlig bemärkelse. Kol kan som bekant vara bland det mjukaste eller det hårdaste material som finns.