• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Daglig vård av era klockor?

Säger sig självt, avverkar material och förändrar ytfinishen. Antingen rengör man eller så polerar/borstar man.
har du belägg för det du säger?
Jag har kollat med både kemist, urmakare och faktiskt en tandläkare som säger det inte alls är en dum ide om syftet är att rengöra och få viss glans på stålet.
Det "polerar" inte i vanlig bemärkelse som när du kör med en poletrissa på en roterande maskin och sas "nöter" ner materialet. Det finns faktiskt de som önskar en ren och skinande stålklocka.

Mild tvål och ljummet vatten tillsammans med en mjuk tandborste någon gång i veckan. Det är ju så tillverkarna (Rolex/Hublot exempelvis) själva rekommenderar i användarmanualerna för rengöring

har du belägg för det du säger?
Jag har kollat med både kemist, urmakare och faktiskt en tandläkare som säger det inte alls är en dum ide om syftet är att rengöra och få viss glans på stålet.
Det "polerar" inte i vanlig bemärkelse som när du kör med en poletrissa på en roterande maskin och sas "nöter" ner materialet. Det finns faktiskt de som önskar en ren och skinande stålklocka.
Får du bättre glans polerar du, så enkelt är det. Tandkräm är tyvärr inte magisk.

Just rengöring är ju något som många entusiaster övergör, gäller inte bara klockor, till den grad att det efter lång tid förstör mer än det hjälper. Dock ser ju sakerna rena och fräscha ut istället vilket många kanske tycker är viktigare än skicket :) Smuts som nöter inuti länkar bör man ju ta bort däremot :)

Jag brukar skölja av min Submariner 1-2 gånger i veckan. Kör då ljumet vatten samt lite bakteriedödande tvål, mest på länken. Efter torkar jag den med en bomulls t-shirt. Funkar bra tror jag.

Kan dela med mig av mitt bästa tricks för att rengöra och få upp finnish på stålet.
Kör med Whitening tandkräm och en Hård tandborste (inte den du sen ska ha i munnen!) och borsta boett och länk, mellan länkbitar etc.

Det är ytterst fint slipmedel i tandkräm vilket gör att små små revor kan jämnas ut och skapar även en fin yta på stålet.
OBS. Undvik att göra detta på plexi-glas!
OBS 2: Skölj noga annars skapas vita "kalkrester" i trånga utrymmen som mellan länkar och infästning länk i boett
Slipa/polera på stålboett med tandkräm i rengöringssyfte skulle jag inte rekommendera, särskilt inte med hård tandborste. I synnerhet mattborstning lär nötas ned rejält, och även annat med tiden.

Kan dela med mig av mitt bästa tricks för att rengöra och få upp finnish på stålet.
Kör med Whitening tandkräm och en Hård tandborste (inte den du sen ska ha i munnen!) och borsta boett och länk, mellan länkbitar etc.

Det är ytterst fint slipmedel i tandkräm vilket gör att små små revor kan jämnas ut och skapar även en fin yta på stålet.
OBS. Undvik att göra detta på plexi-glas!
OBS 2: Skölj noga annars skapas vita "kalkrester" i trånga utrymmen som mellan länkar och infästning länk i boett
Bra att du sa detta, så man vet vem man inte ska köpa klockor av

Rengör mina klockor väldigt sällan (så skitiga blir de inte). Putsar glaset gör jag alldeles för ofta dock.

När jag väl rengör så är det bara lite vatten och ev tvål under en kran. På icke täta ur så blir det en fuktig handduk

Lägg av.
Du kör ju detta på dina egna tänder flera gånger om dagen...
Sen är ju detta hans tänder också...
GrillzonTeeth_952b0d6a-451d-4917-bab1-f9e3c0bb689e_grande.jpg

Som många sagt, UV till länk, vatten, tandkräm men använder tops istället för tanborste...

Tvål och varmvatten varje kväll, kör bara länk och gummi ibland.
Då har man alltid en ren klocka inför nästa äventyr på morgonen.

Ingen som kör diskmedel? Bara mild tvål?
Diskmedel är så pass fettavlösande att packningar kan torka ut.

Tvål är i viss mån också fettavlösande men mycket skonsammare jämfört med diskmedel. Dessutom har tvål avsevärt mycket bättre bakteriedödane egenskaper (jämfört med diskmedel tex).

Sedan varesig det är mild tvål eller inte har förmodligen mindre påverkan.

Angående mikrofiberdukar/putstrasa har jag hört att majortiten av dessa har polerande egenskaper. En klockdealer från USA sa att han ibland får in klockor där man med ett tränat öga kan se ifall ägaren använt putstrasa då klockan ändrat form och polerade / borstade ytor har fått annorlunda finnish.
Vet inte hur skadligt putsduk är men sedan dess försöker jag använda det så lite som möjligt.

Angående mikrofiberdukar/putstrasa har jag hört att majortiten av dessa har polerande egenskaper. En klockdealer från USA sa att han ibland får in klockor där man med ett tränat öga kan se ifall ägaren använt putstrasa då klockan ändrat form och polerade / borstade ytor har fått annorlunda finnish.
Vet inte hur skadligt putsduk är men sedan dess försöker jag använda det så lite som möjligt.
Microfiberduk har man ju vanligtvis till glasögon, det där låter som en skröna

Tillbaka
Topp