Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
har du belägg för det du säger?Säger sig självt, avverkar material och förändrar ytfinishen. Antingen rengör man eller så polerar/borstar man.
Får du bättre glans polerar du, så enkelt är det. Tandkräm är tyvärr inte magisk.har du belägg för det du säger?
Jag har kollat med både kemist, urmakare och faktiskt en tandläkare som säger det inte alls är en dum ide om syftet är att rengöra och få viss glans på stålet.
Det "polerar" inte i vanlig bemärkelse som när du kör med en poletrissa på en roterande maskin och sas "nöter" ner materialet. Det finns faktiskt de som önskar en ren och skinande stålklocka.
Slipa/polera på stålboett med tandkräm i rengöringssyfte skulle jag inte rekommendera, särskilt inte med hård tandborste. I synnerhet mattborstning lär nötas ned rejält, och även annat med tiden.Kan dela med mig av mitt bästa tricks för att rengöra och få upp finnish på stålet.
Kör med Whitening tandkräm och en Hård tandborste (inte den du sen ska ha i munnen!) och borsta boett och länk, mellan länkbitar etc.
Det är ytterst fint slipmedel i tandkräm vilket gör att små små revor kan jämnas ut och skapar även en fin yta på stålet.
OBS. Undvik att göra detta på plexi-glas!
OBS 2: Skölj noga annars skapas vita "kalkrester" i trånga utrymmen som mellan länkar och infästning länk i boett
Bra att du sa detta, så man vet vem man inte ska köpa klockor avKan dela med mig av mitt bästa tricks för att rengöra och få upp finnish på stålet.
Kör med Whitening tandkräm och en Hård tandborste (inte den du sen ska ha i munnen!) och borsta boett och länk, mellan länkbitar etc.
Det är ytterst fint slipmedel i tandkräm vilket gör att små små revor kan jämnas ut och skapar även en fin yta på stålet.
OBS. Undvik att göra detta på plexi-glas!
OBS 2: Skölj noga annars skapas vita "kalkrester" i trånga utrymmen som mellan länkar och infästning länk i boett
Lägg av.Bra att du sa detta, så man vet vem man inte ska köpa klockor av
Sen är ju detta hans tänder också...Lägg av.
Du kör ju detta på dina egna tänder flera gånger om dagen...
Mild tvål funkar utmärkt det är diskmedel som packningarna inte gillarJag har svårt att tro att mild tvål skulle påverka packningar nämnvärt.
Vad använder du tandkräm på för ytor och varför?Som många sagt, UV till länk, vatten, tandkräm men använder tops istället för tanborste...
tandkräm på glaset om det blivit smårepigt.Vad använder du tandkräm på för ytor och varför?
Diskmedel torkar ut packningarnaIngen som kör diskmedel? Bara mild tvål?
Diskmedel är så pass fettavlösande att packningar kan torka ut.Ingen som kör diskmedel? Bara mild tvål?
Microfiberduk har man ju vanligtvis till glasögon, det där låter som en skrönaAngående mikrofiberdukar/putstrasa har jag hört att majortiten av dessa har polerande egenskaper. En klockdealer från USA sa att han ibland får in klockor där man med ett tränat öga kan se ifall ägaren använt putstrasa då klockan ändrat form och polerade / borstade ytor har fått annorlunda finnish.
Vet inte hur skadligt putsduk är men sedan dess försöker jag använda det så lite som möjligt.
Inget problem för moderna packningar, men man gör som man vill.Diskmedel torkar ut packningarna
Är kritsikt till ryktet men vågerhelle rinte chansa förrän jag fått ett definitivt svarMicrofiberduk har man ju vanligtvis till glasögon, det där låter som en skröna
Finns dukar med polermedel i, lär varit sådana det syftades på.Är kritsikt till ryktet men vågerhelle rinte chansa förrän jag fått ett definitivt svar![]()