• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Daglig vård av era klockor?

Köpte min klocka 2014. Närmast tvätt jag kommit är dusch/bad... Brukar bli svart på handleden från all skit i länken :)

Likt många andra blir det ca. 1 gång i veckan en omgång med mjuk tandborste och flytande tvål. Tycker det är sååååå snuskigt med skit i skarvarna och i viklåset/microjusteringen. Gummit ”Breitling Pro Diver 3” har nu börjat få en härlig patina efter ca. 7 mån daglig användning, viss nyansskillnad och som jag upplever något hårdare yta (men det är ju en slitdetalj).

Brukar använda en tandborste (torr) på min Speedmaster. Blir nojig när jag använder vatten, alla säger ju att de inte vågar bade etc.. med dem. Dock så borde det ju inte vara några problem.

Köpte en ultraljudstvätt på AliExpress för 215:- inkl. frakt ifrån Tyskland. Var mycket skeptisk till att en sån liten och billig tvätt skulle fungera, men jag tog en chansning. Blev överraskad, provade att tvätta frugans Seamaster länk.
Så här såg den ut innan tvätt.
BC8D40D6-1676-4486-8C7F-73FAA33881C1.jpeg

CAE8C724-AD5F-4E3A-A8E0-C7472929EE1E.jpeg

Det här är allt skit som var kvar i vattenbadet efter tvätt. Körde 2 x 15 minuter med en droppe milt diskmedel.
8882F154-012C-4275-825A-306484665ACB.jpeg

Och resultatet..
3B0237DB-87AC-46CB-A213-7B4AD6E1DE1C.jpeg

78A64F7D-DE15-454E-81D0-C40E9A09B920.jpeg

Kör också ultraljudstvätt med diskmedel någon gång ibland, annars ljummet vatten med ev lite diskmedel. Ibland blir man överraskad över hur mycket smuts som gömt sig i länken. Rätt tillfredställande faktiskt.

Köpte en ultraljudstvätt på AliExpress för 215:- inkl. frakt ifrån Tyskland. Var mycket skeptisk till att en sån liten och billig tvätt skulle fungera, men jag tog en chansning. Blev överraskad, provade att tvätta frugans Seamaster länk.
Så här såg den ut innan tvätt.
BC8D40D6-1676-4486-8C7F-73FAA33881C1.jpeg

CAE8C724-AD5F-4E3A-A8E0-C7472929EE1E.jpeg

Det här är allt skit som var kvar i vattenbadet efter tvätt. Körde 2 x 15 minuter med en droppe milt diskmedel.
8882F154-012C-4275-825A-306484665ACB.jpeg

Och resultatet..
3B0237DB-87AC-46CB-A213-7B4AD6E1DE1C.jpeg

78A64F7D-DE15-454E-81D0-C40E9A09B920.jpeg
Länk till produkten?

Jag har bacillskräck så har helst minst WR 50 så jag kan handsprita och duscha rent när jag använt ett tag.

Köpte min klocka 2014. Närmast tvätt jag kommit är dusch/bad... Brukar bli svart på handleden från all skit i länken :)
Det jobbiga, utöver att det är snuskigt, är att det sliter rätt hårt på länken att gnussa dag ut och dag in, med all sin skit mellan de rörliga delarna. Tvättar man en skitig länk ren i ultraljudstvätt finns det risk att den delvis trillar isär. Hände mig när jag tvättade svärfars väl inkörda Certina som är ca 10 år gammal. Gick att sätta ihop igen men rackligt blir det.
Tvätta i tid.

Vad torkar ni era klockor med när ni tvättat dem?

Jag tvättar min stål Submariner en gång i veckan med ljummet vatten och lite tvål.

Torkar sedan med en t-shirt eller liknande, alltid 100% bomull.

Kan detta ha en negativ påverkan på stålet?

Senast ändrad:
Vad torkar ni era klockor med när ni tvättat dem?

Jag tvättar min stål Submariner en gång i veckan med ljummet vatten och lite tvål.

Torkar sedan med en t-shirt eller liknande, alltid 100% bomull.

Kan detta ha en negativ påverkan på stålet?

@Aurum m.fl.
Om jag vore du skulle jag sluta omedelbart. Stålet kan bli torrt av för mycket tvål. Fast det kanske du har koll på och smörjer in det efteråt med mjukgörande salva?

För inte var du ens en smula seriös...?

Om jag vore du skulle jag sluta omedelbart. Stålet kan bli torrt av för mycket tvål. Fast det kanske du har koll på och smörjer in det efteråt med mjukgörande salva?

För inte var du ens en smula seriös...?

Hej du IroniCastle!

Tack för omtanken. Värmer såhär i juletider.

Frågan var om stålet blir "polerat" med tiden av bomullstrasa och om man isf skulle använda annat material att torka av med efter tvätt.

Hej du IroniCastle!

Tack för omtanken. Värmer såhär i juletider.

Frågan var om stålet blir "polerat" med tiden av bomullstrasa och om man isf skulle använda annat material att torka av med efter tvätt.
Jag som trodde du var ironisk... Svårt det där. Men sorry isf.
Med tanke på bomullens mjukhet i förhållande till stålets hårdhet lär du få hålla på i evigheter för att göra någon åverkan på det. Så länge trasan är ren vill säga. Har du hård smuts i den så blir det annat resultat.
Så torka du med gott samvete. Det kommer inte hända nåt mer än att klockan torkar utan fläckar.
Och ev kan någon tycka nåt om packningar som torkar ur pga tvålen. Jag har dock mycket svårt att tro att man på en klocka i den kalibern inte satsar på ett gummi som är motståndskraftigt mot allt som en människa kommer i kontakt med i vardagen.
Mao kör på som du gör.

Jag som trodde du var ironisk... Svårt det där. Men sorry isf.
Med tanke på bomullens mjukhet i förhållande till stålets hårdhet lär du få hålla på i evigheter för att göra någon åverkan på det. Så länge trasan är ren vill säga. Har du hård smuts i den så blir det annat resultat.
Så torka du med gott samvete. Det kommer inte hända nåt mer än att klockan torkar utan fläckar.
Och ev kan någon tycka nåt om packningar som torkar ur pga tvålen. Jag har dock mycket svårt att tro att man på en klocka i den kalibern inte satsar på ett gummi som är motståndskraftigt mot allt som en människa kommer i kontakt med i vardagen.
Mao kör på som du gör.

Tackar!

Ett tips från småbarnsvärlden är våtservetter för babytvätt. Torkar av klockan med våtservetten och sedan torrt med kökshandduken (längst upp vid hängaren där den fortfarande är ren). Smått magiska på att få med sig smuts och klockan blir inte speciellt blöt, så alla med packningsångest kan slappna av. De funkar även på choklad i soffor och när du fått gegg på tröjan och borde gått för tio minuter sedan.
_20190131_202427.JPG
Före

_20190131_202403.JPG

Efter.
_20190131_203044.JPG

Eldorados billigaste duger fint, kan tänka mig att de dyrare varianterna kan innehålla hudlotion och annat gegg du inte vill ha på klockan.

Till mig så brukar det räcka med varmt vatten och tvål en gång per månad. Jag undvikar att bada med den så mycket så möjligt.

Själv, så brukar jag köra med varmt vatten och tvål en gång i veckan. Det brukar räcka+ att jag duschar med den varje gång.

Varmt vatten och tvål med jämna mellanrum!

Gärna något förslag på vettiga modeller av uv-tvätt!

Senast redigerad av en moderator:
Nån gång i månaden tar jag diskmedel och en mjuk tandborste, funkar för mig men är sugen på att införskaffa mig en uv-tvätt, fördelar/nackdelar med en sån?

"Väcker" en gammal tråd som jag tycker passar.

Om man faktiskt har nåt gammalt mögel som hade mått väl av att lätt "polerande" åtgärd (utan att för den skull lämna in den på polering) så har det pratats om nåt slags putsdukar. Vad ska man skaffa då för duk? Gärna nåt som finns på Clas, Kjell eller liknande så man slipper beställa från Långtbortistan nånstans.

Och ja, jag vet att man inte ska kludda med polerande dukar på fina klockor, men om man trots det vill åt den egenskapen någon gång på en sunkig klocka så vore det ju trevligt att veta vad man ska använda? :cool:

"Väcker" en gammal tråd som jag tycker passar.

Om man faktiskt har nåt gammalt mögel som hade mått väl av att lätt "polerande" åtgärd (utan att för den skull lämna in den på polering) så har det pratats om nåt slags putsdukar. Vad ska man skaffa då för duk? Gärna nåt som finns på Clas, Kjell eller liknande så man slipper beställa från Långtbortistan nånstans.

Och ja, jag vet att man inte ska kludda med polerande dukar på fina klockor, men om man trots det vill åt den egenskapen någon gång på en sunkig klocka så vore det ju trevligt att veta vad man ska använda? :cool:
För att få göra detta måste du få ytan godkänd av mögelmaffian...

Plana ytor ska man helst inte röra då de kommer bli tillrundade. Borstade ytor får man såklart inte glanspolera.

Vilka dukar man skall använda? Kör själv med flytande polermedel såsom autosol/silverputs osv. Färdiga dukar kan du säkert hitta lite var som. Cape Cod är väl märkesdukarna som är mest kända.

För att få göra detta måste du få ytan godkänd av mögelmaffian...

Plana ytor ska man helst inte röra då de kommer bli tillrundade. Borstade ytor får man såklart inte glanspolera.

Vilka dukar man skall använda? Kör själv med flytande polermedel såsom autosol/silverputs osv. Färdiga dukar kan du säkert hitta lite var som. Cape Cod är väl märkesdukarna som är mest kända.
Aha, Autosol finns nog i förrådet. Typ bara med nån bomullstrasa då antar jag?

Självklart ska jag dubbel och trippelkolla med maffian innan jag gör något, vill ju inte ta några beslut själv naturligtvis. :eek:

Tillbaka
Topp