• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Daglig vård av era klockor?

Är medveten att inte alla besitter polerande egenskaper. Men hur fasen ska man veta ifall de putstrasor man har hemma har / inte har polerande effekt :wideyed:
Har du köpt specialduk för polering av smycken? Har aldrig stött på en sådan själv i butik. Microfiber är lugnt. Leta upp en metallyta och gnugga med duken, blir duken svart är det polermedel i den.

Daglig vård är väl lite overkill:confused:. Boetter rengör jag med en fuktig tygtrasa då och då. Sitter boetten på en länk blir det tvätt i såpa och vatten för denna. NATO-band åker in i tvättmaskinen med jämna mellanrum (när det börjar lukta).

Jag använder tvål i duschen och brukar komma ut renare tillsammans med klockan. Vet iofs inte nåt om din dusch.
Du kan fundera på hur en boett och klocklänk ser ut och hur väl din egen smuts sköljs ur alla dessa små skrymslen. Så länge du även tvättar den på riktigt med ultraljudstvätt är det lugnt. Är inget hittepå utan sunt förnuft. Jag hjälper bara er som inte insett hur det står till än medan du försöker vara otrevlig.

Du kan fundera på hur en boett och klocklänk ser ut och hur väl din egen smuts sköljs ur alla dessa små skrymslen. Så länge du även tvättar den på riktigt med ultraljudstvätt är det lugnt. Är inget hittepå utan sunt förnuft. Jag hjälper bara er som inte insett hur det står till än medan du försöker vara otrevlig.
Försöker inte vara otrevlig. Kan bara inte förstå hur nåt blir smutsigare efter en dusch.

Spolar av den, torkar rent och sen på med lite babypuder. :)

baby-puder-_1198007721.jpg

Tur jag förklarade det då.
Jag tänkte mest daglig vård och inte rengöring. Har rengjort fler klockor med ultraljud som varit rejält geggiga men efter det har duschen var tillräcklig för att hålla dom i skick. Ja jag tar av mig klockan i duschen, tvålar in, och sköljer av. Jag tänker att det är skillnad på rengöring och daglig vård.

Jag tänkte mest daglig vård och inte rengöring. Har rengjort fler klockor med ultraljud som varit rejält geggiga men efter det har duschen var tillräcklig för att hålla dom i skick. Ja jag tar av mig klockan i duschen, tvålar in, och sköljer av. Jag tänker att det är skillnad på rengöring och daglig vård.
Tar du av den och sköljer lär den bli tillräckligt ren ja. Har du den bara på dig och duschar vanligt blir den inte direkt renare. Renare på de yttre ytorna men smuts letar sig in i skrymslen. I vilket fall märker man ju förhoppningsvis hur sin egen klocka ser ut, men ibland blir man mörkrädd hur snuskiga dyra moderna Rolexur kan vara.

Tar du av den och sköljer lär den bli tillräckligt ren ja. Har du den bara på dig och duschar vanligt blir den inte direkt renare. Renare på de yttre ytorna men smuts letar sig in i skrymslen. I vilket fall märker man ju förhoppningsvis hur sin egen klocka ser ut, men ibland blir man mörkrädd hur snuskiga dyra moderna Rolexur kan vara.
Tack och håller helt med. Ville ju inte hamna i onåd hos en medlem med mer än 50k gillanden som förövrigt gav mig en trevlig kväll med undersökning av äktheten på hustruns vintage.

Jag borstar bort partiklar och sköljer ur länken lite då och då, speciellt om jag jobbat i trädgården. Funderar på att köpa ultraljudstvätt, men att få bort slipande partiklar ur länken är nog det viktigaste för att den skall hålla länge.

Vid behov ljummet vatten samt en barn tandborste på insida på (länk) någon droppe yes.
Se till att skölja av klockan samt vrida på ringen under vatten (samt att alla tryck knappar är låsta och INTE trycka på dessa)
Torka av med klinx papper eller dom som finns till glas små fiber dukar, Eller pads för smink, tops, mm
Samt att se till att man får bort allt vatten under ringen genom att vrida på denna ;)

Inte för att jag får mina ur så skitiga :D

//Simon

Det ända jag gör dagligen är att torka av lite med en vanlig putsduk. Men det beror ju på vad man dagligen utsätter sina klockor för.

Vid behov så rengör jag moderna/vattenresistenta klockor med vatten, tvål och tandborste. Ett tips (om man har möjlighet) är att ta av länk etc så att man kommer åt mellan bandhorn och boett. Vid vintage så är det tops som gäller, rekommenderar även Bergeons duk no 6719.

1. Glas med varmt vatten + diskmedel. Låter klockan ligga där i 20-30 min
2. Skölj klockan med varmt vatten
3. Torka med nytvättad bomullstrasa

Blir nästan alltid en snabbsköljning med tvål och vatten efter att jag tagit av klockan efter en lång dag. Tvättar endast med händerna, inga tandborstar och dylikt.

Är inte rädd för packningsslitage då jag gjort så här i många år på olika klockor utan problem.
Tycker det är äckligt alla hudavlagringar, fett och smuts framförallt på baksidan av en sällan tvättad klocka.

Ganska sällan, men när det sker blir det våt och försiktigt tvålad skumlapp. Glaset torkas av vid behov.

Tillbaka
Topp