• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Damurstråden

240snusit

Panerai
Det finns mycket vackra mindre vintage klockor ute på marknaden, så jag tänkte att det kunde vara kul att skapa en tråd tillägnad dom. Även om jag förstår att majoriteten av forumet kanske inte är så jätteintresserad av ämnet så vet jag att det finns några av oss här på forumet som samlar på damklockor och om ni herrar har råkat komma över något kul på loppis eller till era partners får ni självklart mer än gärna dela med er också! :cigar:

Jag börjar med att posta mitt senaste nyförvarv, en Certina Waterqueen 275 från 1971 på Fischer mesh utrustad med Certinas fantastiska in-house 17-351 verk. Det är en fantastisk liten automatare med de flesta finesser man vill ha, men även trevligt nog hacking seconds vilket tillhör ovanligheten när det kommer till damurverk. Jag har på känn att det kommer bli många fler klockor i samlingen med detta verk! :D


22458369-C30D-4915-85DA-0FB689002BF5.jpeg
 
Senast ändrad:

240snusit

Panerai
64AF676E-17F9-495E-BBD4-8B35BDC8609C.jpeg


7EFAAAD4-E8C4-4041-A5CC-04C19C79064A.jpeg
Här är ett till exempel på en Certina med 17-351 urverket, den kvinnliga motsvarigheten till den kända Certina Blue Ribbon "Volvo"-klockan - denna gavs ut 1978 till Volvos kvinnliga anställda för att fira deras 50 års jubileum och var förmodligen den sista stora serie klockor med 17-351 verket. Den går fantastiskt bra för sin ålder med bra amplitud enligt min urmakare.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
64AF676E-17F9-495E-BBD4-8B35BDC8609C.jpeg


7EFAAAD4-E8C4-4041-A5CC-04C19C79064A.jpeg
Här är ett till exempel på en Certina med 17-351 urverket, den kvinnliga motsvarigheten till den kända Certina Blue Ribbon "Volvo"-klockan - denna gavs ut 1978 till Volvos kvinnliga anställda för att fira deras 50 års jubileum och var förmodligen den sista stora serie klockor med 17-351 verket. Den går fantastiskt bra för sin ålder med bra amplitud enligt min urmakare.
Bra där! Jag tror faktiskt inte det finns någon liknande tråd.
Damklockor är lite underskattade, det finns så många bra där ute, många gånger till riktiga fyndpriser.
Bifogar hustruns Citizen.
PSX_20210302_163512.jpg
 

240snusit

Panerai
Bra där! Jag tror faktiskt inte det finns någon liknande tråd.
Damklockor är lite underskattade, det finns så många bra där ute, många gånger till riktiga fyndpriser.
Bifogar hustruns Citizen.
Jag sökte runt på forumet så gott jag kunde men hittade ingen så tänkte att jag kör och skapar en. Du har helt rätt - det är verkligen köparens marknad. En damvariant av en model kan gå på under hundralappen medans herrvarianten går på flera tusenlappar. Riktigt trevlig Citizen, jag är oerhört svag för härligt chunk n' funky 60/70-talare 😄
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag sökte runt på forumet så gott jag kunde men hittade ingen så tänkte att jag kör och skapar en. Du har helt rätt - det är verkligen köparens marknad. En damvariant av en model kan gå på under hundralappen medans herrvarianten går på flera tusenlappar. Riktigt trevlig Citizen, jag är oerhört svag för härligt chunk n' funky 60/70-talare 😄
Jag köper faktiskt ibland damklockor bara för att de är så bra och för utseendet skull. Sedan återstår att försöka placera dem. Jag har kvinnliga klocknördar på jobbet så det går ofta att ordna . 😅
PSX_20200925_161006.jpg
 

240snusit

Panerai
Jag köper faktiskt ibland damklockor bara för att de är så bra och för utseendet skull. Sedan återstår att försöka placera dem. Jag har kvinnliga klocknördar på jobbet så det går ofta att ordna . 😅
Jag skulle gärna jobba med dig ;) Kul att du delar med dig av dom, skulle verkligen inte säga nej till Movadoen!
Ouff, älskar sekundvisaren och stepcase-boetten. Fin gravering också!
Min dotter med Baume & Mercier. Det finns så många damur som är grymma!
Verkligen fin och elegant! Jag har sett mycket liknande klockor från andra märken (Bulova, Movado, Arcadia etc) med samma boett och "klo"-armband, så jag undrar om de kom från samma fabrik ursprungligen.
 

Kupad Hand

Panerai
Kul tråd! Finns ju mycket trevliga ur till inga pengar. Lite synd att efterfrågan är så dålig. Här hemma finns det inget gehör, sambon ointresserad av små klockor så dom ligger mest. Men denna tråd fick mig iaf att göra en liten inventering!
DF243381-5E19-40D1-8AC9-DD15844B9F45.jpeg
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Det finns mycket vackra mindre vintage klockor ute på marknaden, så jag tänkte att det kunde vara kul att skapa en tråd tillägnad dom. Även om jag förstår att majoriteten av forumet kanske inte är så jätteintresserad av ämnet så vet jag att det finns några av oss här på forumet som samlar på damklockor och om ni herrar har råkat komma över något kul på loppis eller till era partners får ni självklart mer än gärna dela med er också! :cigar:

Jag börjar med att posta mitt senaste nyförvarv, en Certina Waterqueen 275 från 1971 på Fischer mesh utrustad med Certinas fantastiska in-house 17-351 verk. Det är en fantastisk liten automatare med de flesta finesser man vill ha, men även trevligt nog hacking seconds vilket tillhör ovanligheten när det kommer till damurverk. Jag har på känn att det kommer bli många fler klockor i samlingen med detta verk! :D


22458369-C30D-4915-85DA-0FB689002BF5.jpeg
Vad kostar en sådan?
 

mps

Cartier
Har bara köpt en genom åren.
Fastnade för den pga att det var en Seiko.
Kul att jämföra vad de lyckats klämma in i sådant litet format, jämfört med herruren.

Citizen på bilden....
Orkade inte anstränga mig allt för mycket ikväll :)
 

Bilagor

  • DSC_0235.JPG
    DSC_0235.JPG
    390.2 KB · Visningar: 24

240snusit

Panerai
Har bara köpt en genom åren.
Fastnade för den pga att det var en Seiko.
Kul att jämföra vad de lyckats klämma in i sådant litet format, jämfört med herruren.

Citizen på bilden....
Orkade inte anstränga mig allt för mycket ikväll :)
Den är fantastiskt fin! Härlig storleksjämförelse - jag håller helt med dig; man kanske inte ser så mycket avancerade komplikationer så som kronografer i mekaniska damur, men det är fantastiskt hur de till exempel lyckades göra automatiska urverk med som får plats på ens tumnagel förr i tiden! :D
 

martaSM30

Audemars
Hittade denna i en låda med blandat jox och tyckte den såg lite charmig ut. UDAL, vet inte vad det är för ett märke. En googling gav hela noll träffar. Saknar även en dam som vill bära den, damerna i min närhet anser att de har en klocka i mobilen...

20220612_172527.jpg
20220612_172418.jpg
Köpte en liten rackare av TS med samma bandtyp (Cordette) som du har på din. Riktigt trevlig att bära!
1CF13BE2-C070-4403-9A26-C7E08CB76B21.jpeg
 
Topp