• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dance fucker dance, man I never had a chance! (Paketöppningar. Recensioner. Tävlingar. Fina priser.)

Va?

  • Dead Kennedys

    Röster: 33 29.7%
  • Kanske

    Röster: 18 16.2%
  • Domaine de la Romanée-Conti

    Röster: 8 7.2%
  • Fight Club!

    Röster: 40 36.0%
  • Eric Nakagawa

    Röster: 1 0.9%
  • Breitling

    Röster: 7 6.3%
  • Little Lord Fauntleroy

    Röster: 4 3.6%

  • Totala väljare
    111

Anden

Cartier
2-Faktor
Okej, först och främst: Så kallt var det banne mig inte på Bråvalla 2014. Visst, det regnade och var rätt jävligt ett tag, men inte lika illa som Sweden Rock 2012. Min uppfattning kan dock vara påverkad av det värmande alkoholtöcken jag höll igång.

I vart fall såg också jag både Bad Religion och The Offspring (ska man tro mina vänner också Maggio). Dessutom stötte jag på en vad jag har för mig var en lurkare på detta forum som kommenterade mitt val av en SKX för att utstå festivalkaoset.

Vad jag vill ha sagt med det här är lite oklart, men mest att Bråvalla verkar vara ett väldigt bra ställe att avla framtida klockgalningar. Och tack för en bra tråd som fortfarande blir bättre och bättre!
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Bakgrund till Charlie

Nu är den sista klockan bara timmar bort. Innan Charlie offentliggörs vill jag göra en liten tillbakablick till den andra nystarten av min ganska korta klockkarriär.

Den här texten handlar alltså inte om klocka nummer tre.

Innan jag började intressera mig för klockor av den kaliber som brukar diskuteras här på KS var enstaka inslag i tidningar och böcker den enda kontakten jag hade. Några som fastnade i minnet var American Psycho och den lista med utomordentligt konstiga klockor att rekommendera till någon som precis börjat skapa en basgarderob som finns i Per Nilssons bok Snyggt: En stilguide för män:



Boken innehåller även goda råd som t.ex. att skaffa sig en "valpig hund" för att bli en "brudmagnet", att lyssna på Basement Jaxx om strykningen måste gå undan och att tandborste är en riktigt smart grej att ha i badrumsskåpet om man vill verka världsvan och framgångsrik.

Hur som helst, riktiga klockor var intressanta att betrakta på avstånd, ungefär som tokigt dyr konst eller en superexklusiv bil, inte något som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att betala pengar för.

Ytterligare ett fönster in i klockvärlden fanns, nämligen Nick Hackos nyhetsbrev som jag prenumererat på sedan 90-talet. Hur jag under min studietid kom i kontakt med en urmakare i Australien kan jag inte svara på, men så var det i alla fall.

Nick skriver långa, passionerade och intressanta inlägg om allt möjligt som rör klockor tillsammans med aktuella försäljningserbjudanden. Genom dessa nyhetsbrev fick jag en näst intill passiv kunskap om olika tillverkare, teknik, historia och prissättning, information som jag aldrig använde till någonting.

Allt det förändrades över en natt den här kvällen:


Jag var på en hotellbar i Kuala Lumpur där jag tidigare suttit med en bekant (Matt från Kanada) och önskat låtar. En dag tidigare hade jag iklädd kostym och svarta skor haft några timmar ledigt från den mässa jag deltog i och hade slagit mig ner hos en urhandlare i det stora köpcentret Suria KLCC. Den nya Sub:en hade precis släppts på Basel-mässan, och jag frågade den äldre mannen bakom disken om han hade en sådan.

Han sa att han skulle ringa några samtal och bad mig återkomma på eftermiddagen. Något skamsen över att det hade blivit så stor grej av något som bara var ett tidsfördriv kände jag mig tvungen att gå tillbaka senare för att titta. Det slutade med att jag satt i flera timmar, till långt efter stängningsdags, och jämförde en 16613 med den 116613 som handlaren hade lyckats trolla fram från en annan butik.

Till slut var jag ändå tvungen att säga som det var, att jag inte hade några planer på att köpa någon av dem. (Fast antagligen var det inte alls så, jag ljög nog och sa att jag skulle "fundera på saken".)

Åter till Monkey Bar då. Matt hade åkt hem, jag hade önskat Avril åt honom i hans frånvaro, supit ett helt grabbgäng australier under bordet och slutligen lärt den mest tålige av dem att häfva øhl. Plötsligt dök en av deras polare upp med en prostituerad som tydligen erbjöd mängdrabatt i släptåg och lika plötsligt hade hela sällskapet gått upp i rök.

Minnet efter det är inte superskarpt, men jag kommer ihåg att den äldre mannen såg rätt förskräckt ut, och inte alls verkade känna igen mig, när jag dök upp framför disken i jeans och nerspilld t-shirt vilt gestikulerande med kreditkortet.

På väg därifrån tog jag vad jag misstänker är mitt första wristshot någonsin:



Och väl hemma, det första som inte togs med den då ganska mediokra iPhone-kameran:



Det gick månader utan att jag tog av klockan. Bokstavligt, aldrig. Den var med överallt, hela tiden.

Det blev en del fototrixande.



Den vann en och annan fototävling.



Den hamnade i absurda situationer som jag inte i efterhand kunnat förklara.



Den har varit med från hundragradig vedeldad bastu ...



... till riktigt, riktigt kallt.





Klockan gick som förväntat alldeles utmärkt efter testet, och har fått en komplett service hos Rob sedan dess.

Den var med och firade dyk nummer 200 ...



... tillsammans med flera andra färgstarka individer.







Och självklart även blöta kvällar på land.








Den var med när jag, till flickan i frågas stora förvåning, friade.


Vi hade skojat inför dyket om sköldpaddor och delfiner, och lustigt nog dök båda upp. Sköldpaddan syns i slutet på filmen, men delfinen var för snabb. Det är första och enda gången jag har sett en delfin under ytan på luft. (Tydligen gillar de inte ljudet av regulatorn.)

Klockan syns inte i videon, men väl på foton tagna både under dyket och strax efter:





Sen sålde jag den.

R0B fick en bra deal mot löftet att jag får köpa tillbaka klockan om han mot förmodan får för sig att sälja den. På väg hem till Norrland blev det ett depåstopp hos forumsponsorn för montering av den nya sunburst-tavlan.



Varför? (Varför den såldes, alltså.)

Det klarnar kanske strax. Mitt batteri är nästan slut, och jag har inte någon laddare. Jag kör på så länge jag kan.

Fan, jag insåg precis att jag blev kär i någon annan som inte är min fru. Eller borde rättare sagt säga, kär i något.

Love it!
 

David

Bödeln

Viva la Revolución!

Envåldshärskaren har redan efter första natten på förlossningen etablerat sin totalitära diktatur.

150407-Sleep.jpg


Tydligen duger vitguld inte alls, raseriutbrottet hade kunnat orsaka självaste Kim Jong-il en hjärtinfarkt.

150407-Happy.jpg


Tack än en gång till både Spencer66 och ROB-1832 för en klart minnesvärd köpupplevelse!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Viva la Revolución!

Envåldshärskaren har redan efter första natten på förlossningen etablerat sin totalitära diktatur.

150407-Sleep.jpg


Tydligen duger vitguld inte alls, raseriutbrottet hade kunnat orsaka självaste Kim Jong-il en hjärtinfarkt.

150407-Happy.jpg


Tack än en gång till både Spencer66 och ROB-1832 för en klart minnesvärd köpupplevelse!

Stort grattis vännen! Blev nästan på datumet?
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Viva la Revolución!

Envåldshärskaren har redan efter första natten på förlossningen etablerat sin totalitära diktatur.

150407-Sleep.jpg


Tydligen duger vitguld inte alls, raseriutbrottet hade kunnat orsaka självaste Kim Jong-il en hjärtinfarkt.

150407-Happy.jpg


Tack än en gång till både Spencer66 och ROB-1832 för en klart minnesvärd köpupplevelse!
Stort grattis David! Fet dress.
 

bergroth

Breitling
Stort grattis och tack för en underbar tråd som jag kommit in i alldeles för sent (då menar jag inte på samma sätt som flickvännen som sagt till mig att lägga ner mobilen ett antal gånger senaste timmen).

Har nog även insett vilken dressare det borde bli i framtiden. Så hur jag nu skall somna vet jag inte, men en far till en relativt nyfödd kanske är fel person att beklaga sig hos. Njut av alla dina ögonstenar så drar jag till Google och läser mer om min nya.

Btw, om du inte redan testat Zacapa XO så gör det. Kan säkert hjälpa till någon lång natt ;)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
KLOCKRENT @Davidoch GRATTIS till hela familjen till den underbara tillökningen! Hehe...lillkillen har bra smak redan nu ser det ut som, då han kombinerar Dead Kennedys dress med smurfen!
 

David

Bödeln
Tack för gratulationerna!

Han bär snart upp smurfen ska du se :)

Kanske. Om inte får jag helt enkelt fortsätta använda den själv.

Btw, om du inte redan testat Zacapa XO så gör det.

Ska bli! (Och är du snäll och vidarebefordrar en ursäkt från mig till flickvännen?)

Och tack för en tråd som fortsätter att underhålla på ett unikt sätt.

Varsågod! Jag tänker att jag kommer att kunna trycka hela tråden i bokform för att kunna överlämna som bevis på proveniens tillsammans med klockan om sisådär 30-40 år.
 

David

Bödeln
Underhållning på hög nivå (även om du har ett intresset för dykning)

Kan nog bli som Omen skrev för någon sida sedan "En episk tråd som jag aldrig tror blir bortglömd."

Om inte av någon annan anledning så i alla fall för att jag bumpar den en gång om året! Nu har det visserligen gått två, men det har varit lite hektiskt. Men nu så.

Jag hade ju som sagt tänkt mig att detta kunde få bli någon sorts proveniens till klockorna, som skulle sammanställas på något lämpligt sätt för att presenteras vid något lämpligt tillfälle.

När jag bläddrar tillbaka bland bilderna kan jag konstatera tre saker:
  1. Jag har faktiskt varit helt utan klocka ganska ofta, helt absurt, men så är det
  2. Det finns inga foton på en hel del av det roliga vi faktiskt hittat på tillsammans
  3. Det har inte funnits särskilt mycket tid eller intresse för klockrelaterade aktiviteter
I lådan har det inte hänt någonting alls, förutom att det tillkommit en Seiko, som jag skrev en post om nyligen.

Mer om den här: Den lagom stora blådykarbataljen (Seiko SBDC003 vs. Rolex 116619LB)

Här kommer hur som helst en kort serie bilder som sammanfattning, med en mycket vag koppling till klockorna:

Vreden över 116619LB gick över, i alla fall tillfälligt.

170502-Update-01.jpg


Två veckor gammal fick han följa med på sitt första bröllop, ett av få tillfällen jag haft att använda JLC:n.

170502-Update-02.jpg


Självklart har han redan fått en rashie, och fått börja bekanta sig med hajar.

170502-Update-03.jpg


Slappar till Rage Against the Machine på läger, några månader gammal.

170502-Update-04.jpg


Vid något års ålder började han acceptera 116619LB.

170502-Update-05.jpg


Bad i närmsta sjö i somras.

170502-Update-06.jpg


Dyka är roligt. Pappa saknar tuber.

170502-Update-07.jpg


Midsommarhelg i Skåne.

170502-Update-08.jpg


Självklart måste havslivet undersökas.

170502-Update-09.jpg


Festivalredo.

170502-Update-10.jpg


Från samma tillfälle, med klocka i bild.

170502-Update-11.jpg


På väg till första dagen på förskolan.

170502-Update-12.jpg


Bonusbild.

170502-Update-13.jpg
 
Topp