• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Kan man byta tavla på en Datejust ifall man känner för det? Skall kanske införskaffa en Datejust (36mm) i framtiden och är sugen på en med blå tavla. Tänkte ifall man tröttnar på färgen och vill ha något nytt senare.
 
Låter vettigt. Talar vi 5-10% cirka?
-Eller mer?

Är rätt novis när det gäller priser nämligen, så bättre att fråga så man har någon referenspunkt att utgå ifrån, vid eventuell förhandling ifall köp kommer ske.

Tack för snabbt svar.
Finns hela trådar i ämnet som du kan leta upp.
Men om du läser dem ta råd av typen "klä dig i frack och be att få tala med ägaren" med en stor nypa salt. ;)
Lycka till.
 

WilleK

Omega
Låter vettigt. Talar vi 5-10% cirka?
-Eller mer?

Är rätt novis när det gäller priser nämligen, så bättre att fråga så man har någon referenspunkt att utgå ifrån, vid eventuell förhandling ifall köp kommer ske.

Tack för snabbt svar.

Att du har möjlighet att förhandla pris på en stålrolex är inte alls självklart (även om det är troligare på en DJ än tex en sub). Beror helt på vilken AD, humör på säljaren etc. Får du 5 % ska du vara nöjd. Stålrolex säljs utan rabatt utan större svårigheter. Så har du ingen framgång så ska du inte ta det personligt :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är det roligare med en modern Datejust än en Sub? Funderar över min framtida klocksamling och känner att det finns betydligt mer intressanta dykare hos andra tillverkare så jag överväger att flippa Subben för en Datejust och sen komplettera med 1-2 dykare, kronografer eller liknande från andra tillverkare, typ Omega eller Zenith. Att bygga basen på en Subb och komplettera med roligare sportiga dressare från andra tillverkade verkar svårare. Eller tänker jag fel?
Sportiga dressare ifrån andra tillverkare för att komplettera en Sub borde vara en barnlek. Allt handlar väl om budget? Istället för en Omega Aqua Terra finns ju Globemaster eller De Ville serien. Eller varför inte något ur Tudor Style med fluted bezel? Men för att återkoppla till din första fråga, ja, det är coolare med en DJ än en sub. DJ´n finns ju med ganska många tavlor och index variationer medans en sub är en sub även i dom olika utföranden den finns i. En DJ funkar ju alltid medans en sub funkar "nästan" lika ofta men då just för att det är en Rolex. En modern Certina DS dykare till kostym? Inte i min bok... Lycka till ;)
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Tänkte göra mitt första försök att nyttja den kollektiva kompetensen i tråden. på jakt efter en DJ med femsiffrig referens och gärna med länk. Stötte på denna på blocket härom dagen. Spontana tankar?

https://www.blocket.se/blekinge/Rolex_Datejust_16014_Jubilee_med_akthetsintyg_68607008.htm?ca=15&w=3

Av den bilden som finns bifogad ser den väl ok ut. Kan vara så att vänster bandhorn är något rundare.

Be att få fler bilder, framförallt en i "profil" där du får se hur pass tight länken är samt bilder på baksidan för att se bandhornens toppar.

Priset är helt ok om service och allt stämmer.
 

galácticon

Patek
2-Faktor

andersius

Breitling
Hej,
Jag är ute efter min första DJ och skulle vilja ha en från 1973 med svart tavla och hittade denna 1601 på Chrono24 för 30K, vad tycker ni är priset korrekt satt?

4941388_xxl.jpg
4941388b_xxl.jpg
4941388e_xxl.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ingen box eller cert följer med men visst ser den fin ut :)
Gör ju det hela lite jobbigt, får ta mig en funderare under natten..
Jag vet inte vem säljaren är eller om ni redan haft kontakt, men min erfarenhet när det handlar om beggat är att man kan komma med ett bud. Givetvis på ett trevligt sätt där man motiverar varför man är villig att i detta fall tex betala 23,5. Typ, "jag har letat just efter denna årsmodell men tycker att utan box och cert och vid en snabb affär kan jag tycka att 23,5 får mig att göra affär direkt, annars får jag väl leta lite till och återkomma". Det brukar vara en början. Kan du dessutom konversera på personens hemspråk brukar det gå ännu bättre. Lycka till och ha lite is imagen ;)
 

andersius

Breitling
Jag vet inte vem säljaren är eller om ni redan haft kontakt, men min erfarenhet när det handlar om beggat är att man kan komma med ett bud. Givetvis på ett trevligt sätt där man motiverar varför man är villig att i detta fall tex betala 23,5. Typ, "jag har letat just efter denna årsmodell men tycker att utan box och cert och vid en snabb affär kan jag tycka att 23,5 får mig att göra affär direkt, annars får jag väl leta lite till och återkomma". Det brukar vara en början. Kan du dessutom konversera på personens hemspråk brukar det gå ännu bättre. Lycka till och ha lite is imagen ;)
Tack för tipset!
Får koppla på charmen dock är personen i fråga Fransos så det ställer ju till det lite:)
Lyckligtvis talar han bra Engelska så vi får se hur det går dock är jag usel på att ha is i magen.. Handlar först sen stannar jag upp och tar en funderare, blir bra ibland..
Men fin är den!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Hej,
Jag är ute efter min första DJ och skulle vilja ha en från 1973 med svart tavla och hittade denna 1601 på Chrono24 för 30K, vad tycker ni är priset korrekt satt?

4941388_xxl.jpg
4941388b_xxl.jpg
4941388e_xxl.jpg

Säger som de andra; fin klocka men 30k är i överkant, särskilt då du måste ta med en service i kalkylen, vad säljaren än säger. Försök få ner den 5k.
 

andersius

Breitling
Säger som de andra; fin klocka men 30k är i överkant, särskilt då du måste ta med en service i kalkylen, vad säljaren än säger. Försök få ner den 5k.
Tack för era råd, jag försökte pruta (i trevlig ton) ner den lite försiktigt med först 5K sedan 3K och fick nedan ganska snorkiga svar så han kan få behålla klockan det dyker väl upp fler så småningom.. Is i magen:)

"Sorry I can't do that.
I don't know about you, but as far as I am concerned, I don't work for loosing money!
No trouble, this watch will be sold anyway in the next few days. "
 
Senast ändrad:

Ernesto

Patek
2-Faktor
@andersius,

Köp den.

Jag hade köpt den för 30k, om jag var ute efter en svart. Hur ofta dyker en svart med korrekt tavla upp? Typ aldrig... Ofta har jag sett såna med servicetavlor dyka upp.

Det handlar om ca 5k skillnad jämfört mot vad en 160x brukar och "ska" gå för. Dock är svart tavla ovanligare och vill man ha något får man slanta upp. 5k hit eller dit på 25-30k är väl ingen big deal, om du verkligen vill ha den och har pengarna?

Och du vill inte bara ha en med svart tavla. Du vill ha en från ett specifikt år också. Det smalnar av utbudet ännu mer. Så ännu en gång: köp.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för era råd, jag försökte pruta (i trevlig ton) ner den lite försiktigt med först 5K sedan 3K och fick nedan ganska snorkiga svar så han kan få behålla klockan det dyker väl upp fler så småningom.. Is i magen:)

"Sorry I can't do that.
I don't know about you, but as far as I am concerned, I don't work for loosing money!
No trouble, this watch will be sold anyway in the next few days. "
Det var ju ett ganska snorkigt svar :shifty:. Det är ju skillnad att sälja sin nya klocka. En begagnad kan ju ha hur många ägare som helst, nån som sålt med förlust någon annan med vinst. Ett trevligare svar hade väl varit att han helt enkelt vill försöka få bättre betalt och inte har bråttom...
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Tack för era råd, jag försökte pruta (i trevlig ton) ner den lite försiktigt med först 5K sedan 3K och fick nedan ganska snorkiga svar så han kan få behålla klockan det dyker väl upp fler så småningom.. Is i magen:)

"Sorry I can't do that.
I don't know about you, but as far as I am concerned, I don't work for loosing money!
No trouble, this watch will be sold anyway in the next few days. "
"Thanks for your answer. FYI: "losing" is the correct spelling. For this I will charge you app. 5K SEK."
 
Topp