• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tyvärr blev det för tight med jubilee och en länk till blev för stort, så på med oyster.
Testade med Rubber B också, blev snyggt tycker jag, dock är det oyster som gäller nu med lite bättre möjligheter för microjusteringar.
IMG_0682.JPG

IMG_0691.JPG
IMG_0693.JPG
IMG_0703.JPG
Vilket rubber b passar en 116200?
 

ClubSY

Omega
Denna vecka ska äntligen köpet av min första Rolex ske och det en Datejust som jag tidigare i tråden nämnt. Och när nu köpet ska ske och de handlar om mycket pengar så smyger dig tvivlet på val av modell.

Min fråga. Varför köpte ni en DJ och inte en daytona eller någon av Rolex andra modeller?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Denna vecka ska äntligen köpet av min första Rolex ske och det en Datejust som jag tidigare i tråden nämnt. Och när nu köpet ska ske och de handlar om mycket pengar så smyger dig tvivlet på val av modell.

Min fråga. Varför köpte ni en DJ och inte en daytona eller någon av Rolex andra modeller?
Bra fråga. Tycker DJ passar mina behov bäst, i kombination med att det vad jag var villig art lägga (just då). En daytona kostar lite mer...
 

Lage

Omega
Denna vecka ska äntligen köpet av min första Rolex ske och det en Datejust som jag tidigare i tråden nämnt. Och när nu köpet ska ske och de handlar om mycket pengar så smyger dig tvivlet på val av modell.

Min fråga. Varför köpte ni en DJ och inte en daytona eller någon av Rolex andra modeller?

En datejust känns som ett gott exempel på vad som är en bra klocka. Alla rolex tekniska fördelar i ett klassiskt och diskret utförande samtidigt som modellen fortfarande inte dyrare än att det kan vara rimligt att köpa en ny från AD. Om man vill vara unik gör man i vanlig ordning bäst i att låta bli att köpa rolex. En datejust är aldrig unik - den är snarare den vanligaste modellen, om än inte på KS. Att det är en vanlig klocka talar dock bara för att det är ett säkert val som det är svårt att klandra. Det är nog en del som köper sin första rolex i form av en billig äldre datejust och efter att ha passerat ett par subbar och någon gmt master kommer tillbaka till en datejust igen.
 

jackans

Breitling
Hallå hallå! Mitt första inlägg här på KS :)
Jag har plöjt igenom de senaste 45 sidorna och kikat på alla era vackra klockor. Har nu bestämt mig för att slå till på min första riktiga dyrklocka, och tankarna är riktade mot en Datejust 116234 (verkar vara en vanlig modell) jubilee med blå tavla och diamanter. Jag kan inte så mycket om klockor men jag är stensäker på att det är en Rolex med jubilee som jag vill ha, utöver det är jag öppen för förslag. Har ni några andra tips som jag eventuellt skulle kunna kika på? Det är tänkt att klockan ska införskaffas från butik och inte i andra hand.
Sen har jag ytterligare en fråga: jag tycker nämligen arabiska siffror är så sjukt snyggt och lite udda på Rolex, men hur påverkar det andrahandsvärdet? Blir de svårare att kränga vidare om jag i framtiden skulle vilja byta lite?
 

Into

Breitling
Hallå hallå! Mitt första inlägg här på KS :)
Jag har plöjt igenom de senaste 45 sidorna och kikat på alla era vackra klockor. Har nu bestämt mig för att slå till på min första riktiga dyrklocka, och tankarna är riktade mot en Datejust 116234 (verkar vara en vanlig modell) jubilee med blå tavla och diamanter. Jag kan inte så mycket om klockor men jag är stensäker på att det är en Rolex med jubilee som jag vill ha, utöver det är jag öppen för förslag. Har ni några andra tips som jag eventuellt skulle kunna kika på? Det är tänkt att klockan ska införskaffas från butik och inte i andra hand.
Sen har jag ytterligare en fråga: jag tycker nämligen arabiska siffror är så sjukt snyggt och lite udda på Rolex, men hur påverkar det andrahandsvärdet? Blir de svårare att kränga vidare om jag i framtiden skulle vilja byta lite?
Hallå!
Fint val. Jubilee & Datejust är en härlig kombo, spec med räfflade VG ringen. Det härliga med DJ är att den kommer i så många olika varianter. Tröttnar du på diamanterna kan du ju alltid köpa till en ny urtavla med arabiska siffror, och vips så har du 2! :)
 

Into

Breitling
Mycket snygg klocka! Imorgon kommer min inhandlas :cigar:
Lycka till med köpet! :) Bytte från SubC 114060 för en vecka sen. Helnöjd! DJ funkar lika bra till skjortan som den gör på jeans & tshirt. Med oysterlänken får man den där lilla sportiga looken också. Hade gärna haft jubilee också så att man kan dressa upp den när det behövs :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har idag, hos Rob, trycktestat min 1601 som fick ok till 6 bar. Glömde dock att fråga vad det innebär i badbarhet. Kan jag bada med klockan utan risk? Sen trycktestade jag även Explorern som fick ok till 10 bar, vad motsvarar det, 100m?

upload_2017-6-2_14-51-14.png

10 atm motsvarar 100 meter.
Det går att bada med DJn men jag skulle avstå från det.

Riktigt fin tavla det där!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tack, det tyckte urmakaren också :)

Aha, så inte bada med den alltså. Men jag antar att diska och skölja den under kranen är ok?
Den klarar ju bad också men grejen med gamla klockor (kan ju gälla nyare också) är att vattensäkerheten kan ändras drastiskt på kort tid. Finns ett exempel på forumet på en Omega PloProf som nyss var trycktestad och sedan tog in vatten vid dykning.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Hallå hallå! Mitt första inlägg här på KS :)
Jag har plöjt igenom de senaste 45 sidorna och kikat på alla era vackra klockor. Har nu bestämt mig för att slå till på min första riktiga dyrklocka, och tankarna är riktade mot en Datejust 116234 (verkar vara en vanlig modell) jubilee med blå tavla och diamanter. Jag kan inte så mycket om klockor men jag är stensäker på att det är en Rolex med jubilee som jag vill ha, utöver det är jag öppen för förslag. Har ni några andra tips som jag eventuellt skulle kunna kika på? Det är tänkt att klockan ska införskaffas från butik och inte i andra hand.
Sen har jag ytterligare en fråga: jag tycker nämligen arabiska siffror är så sjukt snyggt och lite udda på Rolex, men hur påverkar det andrahandsvärdet? Blir de svårare att kränga vidare om jag i framtiden skulle vilja byta lite?
Ett bra val!

Om du tycker om arabiska siffror så klr på det. En modern dj på jubilee är underbar tycker jag (part i målet).
Tavlan påverkar nog inte andrahandsvärdet nämnvärt, i alla fall så länge de finns att köpa nya. Vissa kan ev vara lite lättare att sälja, exempelvis är det många som tycker om blå sun burst och tuxedo. Men jag tror inte det spelar så stor roll de närmaste 20 åren.
 

Hirtius

Cartier
2-Faktor

Nya DJ 41 ser så mycket bättre ut än DJ II.
+1
Dum fråga kanske men har någon koll på hur det fungerar med länk- och tavelkombinationer på nya DJ41? På Rolex hemsida får man bara upp vissa kombinationer (t.ex. bara silver-, blå dia- eller pärlemortavla om man väljer jubileelänk och vitguldsglasring) men i filmen såg det ut att finnas kombinationer som inte är giltiga på hemsidan.
 

ClubSY

Omega
Då är min första Rolex inhandlad. Igår på Nymans vid 16-tiden. Vilken skönhet. Gör inget att sonen väckte oss sedan 06:00. Sitter och betraktar den till barnprogram i bakgrunden Trött men lycklig.

Äntligen är ordet!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    120.5 KB · Visningar: 154
Topp