• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

aLiter

Cartier
2-Faktor
IMG_20170707_123409010.jpg

Får njuta av klockan för att inte tröttna när tjejen handlar skor..
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Hallå på er! Jakten pågår fortfarande efter en 116234 med svart tavla och jubilee, det verkar ganska kargt med denna modell på begagnatmarknaden i Sverige... Just därför har mina blickar börjat dras till C24 istället. Jag får dock ingen ordning på när super jubilee-länken kom?

Det finns många 116234 ute från runt -01 till -08, samtliga verkar ha viklåset (som alltså tillhör gamla jubilee-länken om jag tolkat det rätt?), och en snabb googling verkar ge att super jubilee-länken är att rekommendera p.g.a. solida länkar och hidden clasp samt att den inte blir stretchad lika snabbt. Å andra sidan verkar gamla jubileet ha mikrojustering, vilket spontant känns rätt trevligt.

Någon som har någon annan input gällande jubilee vs super jubilee? Finns det något produktionsår som är "sista" med vanliga jubileet, och därefter är det super jubilee?

Superjubilee kom 2003 med nya sexsiffriga datejusten.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Någon som har någon annan input gällande jubilee vs super jubilee?

Jag har en 1601 från 1964 och en någon vecka gammal 116234. Båda på Jubilee. Självklart är det mer stretch i den äldre länken, dock inte på ett negativt sätt. Den är väldigt bekväm! Är du däremot inte van med äldre klockor finns det en risk att du tycker att gamla länkarna är för rassliga. Nya länken är stabil.

Se till att du gör rent länken regelbundet bara så att du inte får onödigt slitage. Dessutom är det väldigt äckligt när det bildas lager av smuts, tro mig...

IMG_0161.JPG
IMG_1153.JPG
 

alexander7

Breitling
Behöver lite tips!

Har tänkt att köpa mig en Datejust 36 i höst men är lite osäker på vilken länk man ska köra på. Har fastnat för Jubilee men hur är kvalitén i den länken om jag använder klockan varje dag?
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Behöver lite tips!

Har tänkt att köpa mig en Datejust 36 i höst men är lite osäker på vilken länk man ska köra på. Har fastnat för Jubilee men hur är kvalitén i den länken om jag använder klockan varje dag?

Rolex "nya" solida länkar håller riktigt hög klass. Grym kvalitet på både oyster och Jubilee så för den sakens skull spelar det ingen roll :)
 

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Behöver lite tips!

Har tänkt att köpa mig en Datejust 36 i höst men är lite osäker på vilken länk man ska köra på. Har fastnat för Jubilee men hur är kvalitén i den länken om jag använder klockan varje dag?

Jubilee såklart! Du behöver inte vara orolig för slitage/stretch på länken även om du använder den mycket. Den är robust och det kommer ta många år innan den börjar bli säckig. Har en släkting som haft sin varje dag i 6 år, som fortfarande är i kanonskick.
 
Topp