• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

MJ24

Patek
2-Faktor
Datejust 116234 är riktigt snygg med Oysteränk, och där har du ett flertal tavlor att välja på.
Håller på att kolla en till min bättre hälft och hon har inte bestämt sig för tavla än...velar mellan vit, blå eller silver me stickdial.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Jag är inne på att köpa min första Rolex och har lite beslutsångest. Det står antingen mellan en Date 34 med stål eller vitguld - kan inte riktigt bestämma vad som passar bäst. Vad tycker ni?

Jag funderar dessutom på om det är värt att betala extra för att få en helt ny klocka med garanti, alla papper mm.?

IMG_1640.JPG

Klockan ovan är helt ny och kostar 66 tkr.

IMG_1967.JPG

Denna är begagnad (Datejust 36) och kostar 50 tkr.

Vitguld om du ska ha vit urtavala. Min åsikt är att den blir lite tråkig med slät+vit/silver urtavla.
 

MAGNETO

Omega
Hej!
Jag är inne på att köpa min första Rolex och har lite beslutsångest. Det står antingen mellan en Date 34 med stål eller vitguld - kan inte riktigt bestämma vad som passar bäst. Vad tycker ni?

Jag funderar dessutom på om det är värt att betala extra för att få en helt ny klocka med garanti, alla papper mm.?

IMG_1640.JPG

Klockan ovan är helt ny och kostar 66 tkr.

IMG_1967.JPG

Denna är begagnad (Datejust 36) och kostar 50 tkr.
Jag skulle välja den första i vitguld. Det är en skitsnygg klocka imo. Jag går faktiskt själv i tankarna att köpa en 116234..
 
  • Like
Reactions: Man

Man

Rolex
Hej!
Jag är inne på att köpa min första Rolex och har lite beslutsångest. Det står antingen mellan en Date 34 med stål eller vitguld - kan inte riktigt bestämma vad som passar bäst. Vad tycker ni?

Jag funderar dessutom på om det är värt att betala extra för att få en helt ny klocka med garanti, alla papper mm.?

IMG_1640.JPG

Klockan ovan är helt ny och kostar 66 tkr.

IMG_1967.JPG

Denna är begagnad (Datejust 36) och kostar 50 tkr.
Hej! Fina bilder. Min alldeles personliga åsikt är nog att skulle jag lägga ca 50-70tkr på en klocka (vilket jag mycket väl kan tänka mig), så skulle jag nog välja helt nytt. Du förtjänar en helt ny. DJ är verkligen superfina. Skulle själv kunna tänka mig en. I övrigt tycker jag att gillar du storleken 36mm, så kör på det. Jag tycker det är både snyggt o coolt med vit-tavlad 36mm DJ på kvinnor. (Jag gillar visserligen även de mindre. Eleganta.) Räfflad ring tycker jag är att föredra framför den släta. Lycka till o glöm inte posta i paketöppningstråden sen. :)
Mvh
 

cornil

Cartier
Hej!
Jag är inne på att köpa min första Rolex och har lite beslutsångest. Det står antingen mellan en Date 34 med stål eller vitguld - kan inte riktigt bestämma vad som passar bäst. Vad tycker ni?

Jag funderar dessutom på om det är värt att betala extra för att få en helt ny klocka med garanti, alla papper mm.?

IMG_1640.JPG

Klockan ovan är helt ny och kostar 66 tkr.

IMG_1967.JPG

Denna är begagnad (Datejust 36) och kostar 50 tkr.
Jag tycker 50k låter dyrt för en begagnad 116200. Då lägger jag hellre till några kronor för en ny.
 

Jens E

Omega
Vad tror ni om denna klockan?
Förutom set uppenbara (den är äldre. Länken är sliten) men i övrigt? Något som ser fel ut? Köpt den och har med ett äkthets intyg ifrån Italiensk handlare. Date 6917 ifrån typ 1980

Snapseed.jpg
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Vad tror ni om denna klockan?
Förutom set uppenbara (den är äldre. Länken är sliten) men i övrigt? Något som ser fel ut? Köpt den och har med ett äkthets intyg ifrån Italiensk handlare. Date 6917 ifrån typ 1980

Snapseed.jpg
Jag är verkligen expert på den referensen eller Rolex ö.h.t. men titta närmare på texten "Datejust". Kan den vara ommålad?

När man söker på 6917 fanns det fler ex med lite svajig text på "datejust", det kanske ska vara så..
 
Senast ändrad:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vad tror ni om denna klockan?
Förutom set uppenbara (den är äldre. Länken är sliten) men i övrigt? Något som ser fel ut? Köpt den och har med ett äkthets intyg ifrån Italiensk handlare. Date 6917 ifrån typ 1980

Snapseed.jpg
Tavlan är kanske inte original. Den är åtminstone troligen ommålad. Tittar man på Ebay finns det många s k Aftermarket tavlor med stenar i till DJ. Men det behöver inte vara en dålig klocka för det. En plain original tavla hittar du för under 1000kr hos tex Kaplans, om du skulle vilja ha det istället, men jag kan tänka mig att det är stenarna som är "själva grejen" med klockan.
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Sålde min 16200 till förmån för en EXPY 2. Det kändes dock inte bra alls, därav blev det att jag högg en 116200 med Tuxedo i torsdags. Nu sitter den dock fast hos posten hela helgen, trots att den landade i GBG redan i fredags....
Abstinensen är svåååår och det blir inte lättare när jag ser alla fina bilder i denna tråd! :arghh:
 

MARTINOV

Cartier
Hej!

Möjligen lite lökigt att posta en C24-länk och hoppas på input, men jag testar iaf :) Har spanat lite på följande 116234: https://www.chrono24.se/rolex/datejust-116234-z-serie-wg-b-p-2014--id6641435.htm

Råkar nämligen inom någon vecka ha vägarna strax förbi staden där aktuell klocka finns. Tänkte därför kolla om någon har några synpunkter? T.ex. om ett tränat kan öga kan se om det gjorts någon polering (bryr mig inte särskilt mycket om polering generellt, vill mest inte att det ska vara "ful"polerat som jag hört nämnas många ggr på forumet)?

Med min skoltyska tolkar jag det som att inget servicebehov finns inom närmsta åren iaf. Antar att det baseras på timegrapher-värdena? Har ju hört att servicebehov inte går att bedöma på enbart timegrapher-värden, men jag har ingen aning. Undrar även om priset känns rimligt?

Tacksam för svar, önskar alla en trevlig och slö söndag :)

Tillägg: har mailat säljaren och frågat lite om bland annat polering, men tänkte kolla lite här i väntan på svar!
 

Marxus

Breitling
Den vanliga frågan, oyster eller jubilee? Vad ligger priserna på om man vill köpa en länk i efterhand? Galet sugen på 126334 nu!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Den vanliga frågan, oyster eller jubilee? Vad ligger priserna på om man vill köpa en länk i efterhand? Galet sugen på 126334 nu!
JUBILEE!!! (Inte för att nya DJ har hidden clasp...).
Till 1162xx kostar länkarna omkr 13k. Nog inte billigare till storebror.
Jag är lite sugen på att komplettera m oyster, men mest för att det är kul.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Hej!

Möjligen lite lökigt att posta en C24-länk och hoppas på input, men jag testar iaf :) Har spanat lite på följande 116234: https://www.chrono24.se/rolex/datejust-116234-z-serie-wg-b-p-2014--id6641435.htm

Råkar nämligen inom någon vecka ha vägarna strax förbi staden där aktuell klocka finns. Tänkte därför kolla om någon har några synpunkter? T.ex. om ett tränat kan öga kan se om det gjorts någon polering (bryr mig inte särskilt mycket om polering generellt, vill mest inte att det ska vara "ful"polerat som jag hört nämnas många ggr på forumet)?

Med min skoltyska tolkar jag det som att inget servicebehov finns inom närmsta åren iaf. Antar att det baseras på timegrapher-värdena? Har ju hört att servicebehov inte går att bedöma på enbart timegrapher-värden, men jag har ingen aning. Undrar även om priset känns rimligt?

Tacksam för svar, önskar alla en trevlig och slö söndag :)

Tillägg: har mailat säljaren och frågat lite om bland annat polering, men tänkte kolla lite här i väntan på svar!
Är ingen expert, men har själv en 116200. De polerade delarna är omöjliga att hålla fria från hairlines, skulle säkert kunna komma genom att man tittar. Klockan är säkerligen tillsnyggad, men jag ser inget konstigt.

Kolla på motsvarande hos en AD hur det set ut, framför allt wg-ringen. Den kan vara svår att polera men behålla blinget.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Är helt såld på DJ II.
Tråkigt bara att det är sådan stor prisskillnad mellan fluted och den vanlig bezel.

IMG_2584.JPG

Ni får väl tänka bort U1:an ;)
 
  • Like
Reactions: S.N

Galaxy

Rolex
Köpte denna 6534 från -58 igår. Inte haft en enda klocka på drygt ett år, så är riktigt taggad på att få hem den! Vet någon vad det är för referens på en passande jubileelänk? :)
IMG_0002.JPG

IMG_0007.JPG
 
Topp