• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Har kollat runt lite, och det verkar vara så på många tuxedos, av nån anledning.

Screenshot_20191006_140406.jpg
Så här ser min ut, köpt hos AD tidigare i år.

CAD7BC9F-4AD7-4DA0-9F16-7A3E5C148EBA.jpeg

Samma lika som min! Det är svårt med tavlor, det finns inget specifikt "The Rolex way", utan skiljer lite mellan olika ref. Men efter att ha bildgooglar Tuxedo's verkar det vara större skillnad just på dem, enligt mina egna högst empiriska studier. @Sir Napalot

• Like
Reactions: S.N
Hej! Jag skulle behöva lite DJ-relaterad input från er. Överväger att köpa en DJ. Tänker mig 36mm silver/vit urtavla och jubliée länk. Dock inte säker kring vintage (70/80-tal) eller en mer moderna version (ex 116234). Rent estetiskt tycker jag de äldre är snyggare men funktionellt finns det fördelar med nyare (urverk osv).
Jag är nybörjare och därför grymt tacksam för er input i ämnet. Vad bör jag tänka på? Fördelar/nackdelar med äldre vs nyare versioner av en DJ?

Hej! Jag skulle behöva lite DJ-relaterad input från er. Överväger att köpa en DJ. Tänker mig 36mm silver/vit urtavla och jubliée länk. Dock inte säker kring vintage (70/80-tal) eller en mer moderna version (ex 116234). Rent estetiskt tycker jag de äldre är snyggare men funktionellt finns det fördelar med nyare (urverk osv).
Jag är nybörjare och därför grymt tacksam för er input i ämnet. Vad bör jag tänka på? Fördelar/nackdelar med äldre vs nyare versioner av en DJ?
Först av allt, kul att du letat dig in på DJ!

Precis som du nämner finns det tydliga estetiska skillnader, dock med äldre DJ precis som med alla äldre klockor finns det en större risk med reparations kostnader än med nyköpt. Men jag skulle sagt vintage DJ alla dagar! (Inte alls jävig :angel:)

Först av allt, kul att du letat dig in på DJ!

Precis som du nämner finns det tydliga estetiska skillnader, dock med äldre DJ precis som med alla äldre klockor finns det en större risk med reparations kostnader än med nyköpt. Men jag skulle sagt vintage DJ alla dagar! (Inte alls jävig :angel:)
Tack! Jo det får man väl räkna med antar jag. Jag tycker det kan vara svårt att avgöra den strech som finns i äldre jubliée länkar. Något tips att tänka på kring detta? Vad skulle du/ni säga är acceptabelt mycket stretch?

Jag skulle satsa på en 16234. De äldre skarpare formerna och ändå en ganska modern och väldigt driftsäker klocka.

Tack! Jo det får man väl räkna med antar jag. Jag tycker det kan vara svårt att avgöra den strech som finns i äldre jubliée länkar. Något tips att tänka på kring detta? Vad skulle du/ni säga är acceptabelt mycket stretch?
Strech är ju något som naturligt kommer med åldern, det går inte att säga någon direkt gräns men om du vill ha KS hjälp är det bara att lägga upp bilder för bedömning

Tjena experter,

Jag spanar nu på en Datejust 36mm ref 16014. Pris: 42K. Box: Ja. Papper: Nej. Den ser väldigt fin ut och är nyservad, med jag har tre orosmoment:
- De har polerad den
- De har förfinat färgen på urtavlan
- Årtal okänt

Vad är er åsikt på ovan?

Datejust 36.PNG
Datejust 36 2.PNG

Tjena experter,

Jag spanar nu på en Datejust 36mm ref 16014. Pris: 42K. Box: Ja. Papper: Nej. Den ser väldigt fin ut och är nyservad, med jag har tre orosmoment:
- De har polerad den
- Årtal okänt

Vad är er åsikt på ovan?

Datejust 36.PNG
Datejust 36 2.PNG
Vad menar du med förfinat färgen på urtavlan, att den är utbytt? Tavlan är nyare än klockan.
I övrigt, för dåliga bilder för att kunna ge vettiga råd.

Tjena experter,

- De har polerad den
- Årtal okänt

Vad är er åsikt på ovan?

Datejust 36.PNG
Datejust 36 2.PNG
Poleringen ser välgjord ut tycker jag, i alla fall av det man kan se. Tavlan see ut att vara ok? Men som skrivet i tråden är den av nyare slag.

Poleringen ser välgjord ut tycker jag, i alla fall av det man kan se. Tavlan see ut att vara ok? Men som skrivet i tråden är den av nyare slag.
Vad menar du med förfinat färgen på urtavlan, att den är utbytt? Tavlan är nyare än klockan.
I övrigt, för dåliga bilder för att kunna ge vettiga råd.

Tack för svar. Tror jag stryker poleringen från oroslistan, ser helt ok ut på bilderna.
- Min fråga till säljaren var om någon del var aftermarket och han svarade "The only thing is the Dial, which we refinished the color on". Om det visar sig att de bytt tavlan, hur är åsikterna på en urtavla som inte passar ref-numret?

Tack för svar. Tror jag stryker poleringen från oroslistan, ser helt ok ut på bilderna.
- Min fråga till säljaren var om någon del var aftermarket och han svarade "The only thing is the Dial, which we refinished the color on". Om det visar sig att de bytt tavlan, hur är åsikterna på en urtavla som inte passar ref-numret?
När det kommer till DJ så spelar det inte så stor roll värdemässigt om tavlan är bytt.
Bara en notis är att det inte är samma visare på de olika bilderna, på annonsbilden (nedre bilden) har klockan visare utan lume.

Om du tänker dig att det är en keeper så kan du ju göra lite matematik. En något äldre är billigare än en ny, och om du ser till att den är fin på utsidan, så kan du lätt kosta på dig den service som ev behövs av verk, och ha en fin klocka i många år. Då kan det vara en bra ide att grotta ner dig i ämnet och hitta precis den du gillar bäst, och vara tålmodig tills du hittar den. Om du däremot tänker ha den ett tag och sen kanske flippa är det bättre med en relativt ny. Visst, en äldre kanske är billigare att köpa och du kan sälja även den till liknande pris, men du tar risken att det uppstår servicebehov innan du säljer den.
Det är åtminstone så jag tänker.

Tillbaka
Topp