• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Hej! Jag skulle behöva lite DJ-relaterad input från er. Överväger att köpa en DJ. Tänker mig 36mm silver/vit urtavla och jubliée länk. Dock inte säker kring vintage (70/80-tal) eller en mer moderna version (ex 116234). Rent estetiskt tycker jag de äldre är snyggare men funktionellt finns det fördelar med nyare (urverk osv).
Jag är nybörjare och därför grymt tacksam för er input i ämnet. Vad bör jag tänka på? Fördelar/nackdelar med äldre vs nyare versioner av en DJ?
som ny i detta träsk så är nog alltid en ny/nyare datejust att föredra ...
en mer stabil klocka med nyare urverk och en länk som är gånger bättre än dom gamla

sen tåler den allmänt mer än en gammal gör!

ska den dessutom vara din enda klocka så är det ju bara poaitivt att kunna ha en klocka som tåler dagar i poolen lika bra som vardagarna på jobbet

He he, rätt datum är inte min styrka.
3560A520-AA6D-4E26-A7D3-FFDA78320A4F.jpeg
Hmm... just date-just kanske just borde ha datumet juste :)

Är det jag som är dum eller är antalet kombinationer av tavla/index mycket mer begränsat nu än tidigare i Rolex konfigurator?

Upplever samma sak. Försökte hjälpa en kompis att konfigurera en DJ till hans fru i förra veckan och tyckte att det var väldigt snålt med tavlor att välja på.

Till 126200 finns bara 4 tavlor, frågade en AD om man kunde sätta in en tavla från en 116200 men det gick inte.

Klar försämring mot tidigare. Men Rolex har väl hybris.
Kan det inte snarare vara tvärtom? Att Rolex lyssnat på sina kunder? Det är många entusiaster klagat på att det fanns en för stor uppsjö av datejust-kombinationer.

Det är inte det enda som försämrats. Vad har de gjort med länken tex? Obegripligt att de fimpat Hidden Clasp på Superjubilee.
Läser man forum nu för tiden så är det döden för en länk att inte bära den supertight, kan det inte vara så att Rolex lyssnade på kritiken och återgick till en beprövad lösning?

Kan det inte snarare vara tvärtom? Att Rolex lyssnat på sina kunder? Det är många entusiaster klagat på att det fanns en för stor uppsjö av datejust-kombinationer.

Läser man forum nu för tiden så är det döden för en länk att inte bära den supertight, kan det inte vara så att Rolex lyssnade på kritiken och återgick till en beprövad lösning?

Ej kontrovers, spinner bara vidare.
Är det inte så att rolex vill renodla sina olika modeller, DJ’n knyts ihop mer med andra stålrollar med liknande attribut, renare tavla (utan räls + större index + färre val), jubilee med clasp (liknande gmt).
Detta gör DD’n mer unik med sin hidden clasp på presidentbandet och mer komplicerat tavla med räls.

Näeeee, vad vet Rolex om sina kunder (de säljer ju bara miljonen klockor om året)? Det är vi klocknördar som har svaren :D

Hej! Helt ny här, försöker fortfarande lära mig regler mm. Jag är på jakt efter en Rolex Datejust 36 med Jubilee Bracelet med fluted bezel och vit urtavla från 80, 90 eller 00-talet. Huvudsaken är egentligen att den är i gott skick och har safirglas. Vart köper man den? Ska man ha utsikt efter något särskilt bra årtal? Tips mortgages gärna, [Budget 35000-40000]

Bilagor

• 33003583_4.jpg
    33003583_4.jpg
    169.5 KB · Visningar: 1
Hej! Helt ny här, försöker fortfarande lära mig regler mm. Jag är på jakt efter en Rolex Datejust 36 med Jubilee Bracelet med fluted bezel och vit urtavla från 80, 90 eller 00-talet. Huvudsaken är egentligen att den är i gott skick och har safirglas. Vart köper man den? Ska man ha utsikt efter något särskilt bra årtal? Tips mortgages gärna, [Budget 35000-40000]
Ett tips är att kolla Chrono24 och KS då det alltid finns DJ ur uppe

In på www.chrono24.se och sök på Rolex 16234. När du hittat ett eller flera objekt som intresserar dig så kan du länka till dem här i tråden för input.

In på www.chrono24.se och sök på Rolex 16234. När du hittat ett eller flera objekt som intresserar dig så kan du länka till dem här i tråden för input.
Tack för inputen, just Rolex 16234 med vit urtavla och stick dial värkar vara svåra att få tag i. På chrono24 så är många inte helt vita samtidigt som dom med romerska tecken är kritvita. Är det något som vet hur detta kommer sig? Enbart skick eller skiljer dom sig åt på något sätt?

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: S.N
Den växte hela vägen till köp & sälj igen ;)
Himla trevlig tavla oavsett!
Hahah, oavsrtt hur mycket jag älskar den så säljs den. Its the name of the game ;) Köper för att uppleva och sen sälja, får se i framtiden vilken klocka jag ångrar mest och då vet jag att thats the one. "You only know you lover her when you let her go"

Hahah, oavsrtt hur mycket jag älskar den så säljs den. Its the name of the game ;) Köper för att uppleva och sen sälja, får se i framtiden vilken klocka jag ångrar mest och då vet jag att thats the one. "You only know you lover her when you let her go"
Det går runt runt, även i framtiden skulle jag tro.
Det är som du säger, man måste testa för att veta.
Hoppas du hittar dig något annat kul när den säljs :)

Tillbaka
Topp