• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Tuktuk

Patek
2-Faktor
1601 linen dial.
image.jpg
 

ellivs80

Breitling
Behöver Er hjälp. Var på jakt efter en Omega Aqua terra 38,5, men valet föll, mkt på grund av denna tråd, på en datejust. Köpte klockan förra veckan på Nymans ( ja, jag vet, borde gått till Rob E, men killen på Nymans var grym) och valet föll på en svart tavla, oysterlänk och vitguldsring.

Nu till min fråga.

Hur hårt/löst ska länken sitta? I butiken så satte dem länken ganska hårt och det såg bra ut. Det var dock lite obekvämt, så jag gjorde länken lite längre. Nu sitter den bra, men tyckte klocka satt bättre på handen innan. Har ni några råd? Finns det tumregel på hur datejust ska bäras runt handleden?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Köpte klockan förra veckan på Nymans ( ja, jag vet, borde gått till Rob E, men killen på Nymans var grym) och valet föll på en svart tavla, oysterlänk och vitguldsring.

Nu till min fråga.

Hur hårt/löst ska länken sitta? I butiken så satte dem länken ganska hårt och det såg bra ut. Det var dock lite obekvämt, så jag gjorde länken lite längre. Nu sitter den bra, men tyckte klockan satt bättre på handen innan. Har ni några råd? Finns det tumregel på hur datejust ska bäras runt handleden?

"Nu sitter den bra, men tyckte klockan satt bättre på handen innan" Korta länken som den var innan då ;)

Skämt åsido.

Jag har samma problem med Oyster. Har testat massa olika varianter - vintage och nytt. De sitter inte bra på mig helt enkelt. Antingen för tight eller på sniskan. Jag vet att en del har tagit bort en fast länkbit på äldre Oyster för att få en bra passform.

Det finns inga regler för hur du ska bära den men generellt brukar folk köra pekfinger-metoden. Får du in pekfingret mellan länk och handled? Prova det annars. Lek lite med millimeterinställningen också.

Gissar att du köpte den i Sthlm, fråga efter Patric så hjälper han dig. Av de som finns kvar där så är han definitivt den bästa i mina ögon.

Visa gärna upp klockan med en bild eller två, alltid kul med bilder!
 

Falken

Panerai
Kanske en dum fråga men går det att sätta på en ny jubileelänk på en vintage 1601? Om inte, vad är det för länk som passar?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Kanske en dum fråga men går det att sätta på en ny jubileelänk på en vintage 1601? Om inte, vad är det för länk som passar?

Det finns inga dumma frågor!

Har provat med min nya 63600 på min 1601 men det funkar inte. Min 1601 från -64 har 6251+55.

Om vi snackar Jubilee, som är det rätta valet för DJ i mina ögon... Till en 160X kan du använda 6251H med 55 ends eller 62510H med 555 ends. Är din en sen 1601, dvs typ 1978, är det OK med den uppdaterade länken - 62510H+555.

Men, båda länkarna funkar. Du bestämmer själv om du vill ha en tidskorrekt eller en med (förmodligen) mindre rassel.

(Med reservation för fel, klockan är fan mycket)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Nu sitter den på "korrekt" länk igen...

63600 är en fröjd att bära för mina spaghettihandleder eftersom att du har nio avtagbara länkbitar. Det är enkelt att hitta "sin" passform då länkbitarna är så små. Millimeterjustering i låset är inget du behöver.
image.jpg

(Rolex 116200 -15)
 
Topp