• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Okej. Jag har inte fått möjlighet att se en 1601 och en 1603 bredvid varandra, är det stor skillnad på vitgulds betsel och stål?

Lite mindre bling på den vita.
image.jpg
 
Vad kostar det eg att byta tavla och visare, inköp och arbetskostnad...
Till 116200 och 116234 kostar det drygt 5000 kr inklusive visare och arbete. Vill du sen byta mellan dina egna tavlor kostar det ca 1000 kr, enligt AD nyligen. Det gäller bastavlor. Vill du ha diamantindex m.m. ökar kostaden till ca 40000 kr för en tavla. Jag tror den exakta prisinformationen finns i tråden.
 
Tror bilden ljuger, men guld skiftar nog mer beroende på ljuset.
Jag hade det samtalet med en guldmed nyligen. Vitguld är en legering som blir gulare med tiden. På vitguldsringar sker någon form av oxidering (fackuttrycket är något annat) som badas i något för att återfå vitheten. Hur det är möjligt på klockor vet jag inte, men jag antar att det går att ta av bezelen och behandla den separat.
 
Jag hade det samtalet med en guldmed nyligen. Vitguld är en legering som blir gulare med tiden. På vitguldsringar sker någon form av oxidering (fackuttrycket är något annat) som badas i något för att återfå vitheten. Hur det är möjligt på klockor vet jag inte, men jag antar att det går att ta av bezelen och behandla den separat.
Just det, det stämmer. Har ju en vigselring i vitguld...Rodiering kallas det visst.
Kan lägga till att mina tavelpriser gällde begagnade tavlor till äldre DJs så det var ju bra att du gav lite priser på nya modeller också.
 
@Airman
Till 116200 och 116234 kostar det drygt 5000 kr inklusive visare och arbete. Vill du sen byta mellan dina egna tavlor kostar det ca 1000 kr, enligt AD nyligen. Det gäller bastavlor. Vill du ha diamantindex m.m. ökar kostaden till ca 40000 kr för en tavla. Jag tror den exakta prisinformationen finns i tråden.

Lite mer till och med. Visare kostar extra, ca 800-900 kr. Så ett tavelbyte kostar ca 6000 kr, någon hundralapp mer.

Detta gäller sexsiffriga DJ

Standardtavla: 5300 kr (eller om det var 5600 kr)
Diamanttavla, 10 st: 16900 kr
Diamanttavla MOP, 10 st: ca 45000
Onyxdiamanttavla, 2 st: ca 25000
Diamanttavla, 2 arabic, 32 diamanter: ca 25000

image.jpg
image.jpg


Visare med eller utan lume: 800-900 kr

Oysterlänk 72600: 12500 kr
Jubileelänk 63600: 13400 kr
 
Senast ändrad:
Finns det någonstans på nätet möjligheten att få se högupplösta bilder på de olika tavlorna? Gärna med en beskrivning som ger lite mer detaljinformation. När jag går till en klockhandlare och ber att få se de olika tavlorna i verkligheten får jag en pärm med småbilder. Vissa tavlor ser likadana ut. Det gör det omöjligt att sätta sig in i hur det blir på den egna klockan. Lägger jag 6000 kr vill jag inte bli besviken. En bild säger mer än tusen ord, men den kan också vara väldigt långt ifrån verkligheten.
 
Senast ändrad:
Finns det någonstans på nätet eller i verkligheten där man kan se större bilder med beskrivning? När jag går till en klockhandlare om ber att få titta tavlorna live, lägger de upp en pärm i papp med små bilder där vissa tavlor ser likadana ut. Det gör det omöjligt att sätta sig in i hur det blir på den egna klockan. Lägger jag 6000 kr vill jag inte bli besviken.

Nymans Ur brukar ha många tavlor hemma. Tycker själv att pärmen visar färgen bättre än deras datasystem.

Annars är Google din vän. Tex "Rolex 116200 blue Diamonds" eller "Rolex 116200 wrist shot".

Vilken tavla lockar mest?
 
Nymans Ur brukar ha många tavlor hemma. Tycker själv att pärmen visar färgen bättre än deras datasystem.

Annars är Google din vän. Tex "Rolex 116200 blue Diamonds" eller "Rolex 116200 wrist shot".

Vilken tavla lockar mest?
Mest lockar en vit tavla med romerska siffror i vitguld. På senare tid har suget också ökat för blått.
 
Mest lockar en vit tavla med romerska siffror i vitguld. På senare tid har suget också ökat för blått.

Har sett båda IRL och äger själv en blå.

Den vita är inte så mycket att "sätta sig in i". Den är bara vit. Inget händer förutom de romerska siffrorna som blingar fint i ljuset. Den är riktigt clean.

Med den blåa färgen är det annorlunda. Går från svart till ljusblå. Däremellan alla andra nyanser av blått. Rolex-blå är fantastisk.
 
Jag tycker att datejust passar i vitt. Det ser klassiskt och stiligt ut. Med rena visare i vitguld utan lumen, får den ett riktigt rent intryck. Kanske är det också synvillan att vitt upplevs som större ut än svart. Jag blir också sugen på blått. Jag har sett din som är fantastiskt snygg, men jag skulle vilja ha ha något mer nertonat. Det finns två blå med romerska siffror, men jag ser ingen skillnad på dem. Vet du om Rolexblå är en specifik blå eller finns det skillnader? Mellan de olika blå tavlorna får jag lägga till för tydlighetens skull.
 
Jag tycker att datejust passar i vitt. Det ser klassiskt och stiligt ut. Med rena visare i vitguld utan lumen, får den ett riktigt rent intryck. Kanske är det också synvillan att vitt upplevs som större ut än svart. Jag blir också sugen på blått. Jag har sett din som är fantastiskt snygg, men jag skulle vilja ha ha något mer nertonat. Det finns två blå med romerska siffror, men jag ser ingen skillnad på dem. Vet du om Rolexblå är en specifik blå eller finns det skillnader? Mellan de olika blå tavlorna får jag lägga till för tydlighetens skull.

Den ena är en vanlig tavla och den andra kallas Jubileetavla. Personligen är jag inget fan alls av den typen av tavla. Vandrande reklampelare... Jubileetavlan är inte nedtonad någonstans.

Här kan du titta närmare på den: http://www.hqmilton.com/watches/rolex_datejust_116200_with_blue_jubilee_dial
 
Den ena är en vanlig tavla och den andra kallas Jubileetavla. Personligen är jag inget fan alls av den typen av tavla. Vandrande reklampelare... Jubileetavlan är inte nedtonad någonstans.

Här kan du titta närmare på den: http://www.hqmilton.com/watches/rolex_datejust_116200_with_blue_jubilee_dial
Tack, nu ser jag hur den ser ut. Jag är på din linje. Jag tycker inte heller om den tavlan. Den känns rörig. Då är det en vanlig jag ska ha.
 
@Airman

Lite mer till och med. Visare kostar extra, ca 800-900 kr. Så ett tavelbyte kostar ca 6000 kr, någon hundralapp mer.

Detta gäller sexsiffriga DJ

Standardtavla: 5300 kr (eller om det var 5600 kr)
Diamanttavla, 10 st: 16900 kr
Diamanttavla MOP, 10 st: ca 45000
Onyxdiamanttavla, 2 st: ca 25000
Diamanttavla, 2 arabic, 32 diamanter: ca 25000

image.jpg
image.jpg


Visare med eller utan lume: 800-900 kr

Oysterlänk 72600: 12500 kr
Jubileelänk 63600: 13400 kr
Vad är skillnaden mellan MOP och 10 stenars?
 
God morgon! Har någon tips på hur jag kan grotta ner mig i datejust i en väl strukturerad guide, bok eller liknande? Vill ha full koll på historia, referensnr mm innan jag köper, för sån är jag, och jag har lite svårt att ta till mig sån information enbart i en tråd som denna..
 
Vad är skillnaden mellan MOP och 10 stenars?

MOP = Mother of Pearl
10 stenars = sån som jag har

Alla MOP är unika. Nedan kopierat från Rolex:

"Mother-of-pearl is by its nature full of mystery and surprises. Depending on its origin, it can be pink, white, black or yellow and, according to the part of the shell from which it is extracted, it can differ in colour intensity and structure. In different lights it can evoke a stormy sky, a clear moon, iridescent reflections in water.

At Rolex, the mother-of-pearl is never artificially coloured. A lot of work and skill goes into simply enhancing its natural beauty and preserving the original hues. All mother-of-pearl dials are unique pieces. An identical dial will never grace another wrist.

Some will see in its reflections a stormy sky about to be torn asunder by a streak of lightning, others a stunning constellation of billowy clouds."
 
Tillbaka
Topp