• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Jag älskar djupt blåa tavlor, särskilt med sunburst. Samtidigt så äger jag av oklar anledning inte ens nåt med blått idag, och dom två klockor jag i vardagen mest växlar mellan har svarta tavlor.

Om ni hade valt en DJ och blivit OWG med, hur hade ni då resonerat kring tavelfärg? Blått eller svart? (Det är mina två alternativ, självklart utrymme för andra färgresonemang också) 😎 Jag hade nog landat i svart, men kul att höra era resonemang.
Förstår åsikten om att svart tavla på DJ är tråkig men senaste med sunburst, som jag har, är väldigt fin. Silver är ett bra alternativ också, klassiskt. Blåa är sjukt snygg men jag gillar att matcha så då får tavlan gärna vara gråskala. Speciellt för OWG.
 
:rolex: 1501 från 67 ☺️
IMG_20230310_092545.jpg
 
Efter att ha plöjt igenom 80-talets storfilmer i helgen börjar ett obeskrivligt stort sug efter en 80/90-tals two-tone Datejust infinna sig. Blir min första vintage Datejust och tänkte jag rådfrågar experterna i tråden innan jag trycker av köp-knappen på någon som ser vettig ut. Har sneglat mot en 16013 alt. 16233 med jubilee, champagne tavla och helst fullt set (men inget krav).

Är det något rent generellt man bör tänka på och hålla utkik efter?

Hur ser möjligheterna att få tag i extra länk-bitar och spännen ut? Alt. hela jubilee armband. Tycker mig se många spännen verkar vara riktigt hårt polerade.
 
Efter att ha plöjt igenom 80-talets storfilmer i helgen börjar ett obeskrivligt stort sug efter en 80/90-tals two-tone Datejust infinna sig. Blir min första vintage Datejust och tänkte jag rådfrågar experterna i tråden innan jag trycker av köp-knappen på någon som ser vettig ut. Har sneglat mot en 16013 alt. 16233 med jubilee, champagne tavla och helst fullt set (men inget krav).

Är det något rent generellt man bör tänka på och hålla utkik efter?

Hur ser möjligheterna att få tag i extra länk-bitar och spännen ut? Alt. hela jubilee armband. Tycker mig se många spännen verkar vara riktigt hårt polerade.
Bra val, jag har själv den senaste iterationen av TT-DJ som är väldigt nice.

Jag skulle titta på en 16233 som är bra polerad eller helt opolerad och gärna om den servats i närtid - med papper på detta då en service numera kostar uppemot 10K.
Länken bör ha minimalt med stretch och visst är spännena ofta nerpolerade men anta inte att klockan är opolerad bara för att kronan på låset är krispig då länk/lås kan ha bytts.

Skick över tillbehör, men det är ju aldrig fel om den råkar komma som fullset men det kan vara omöjligt att veta om tillbehören är original eller ett hopplock av en handlare så betala inte mycket extra för tillbehören.

Det är nog inga problem att få reservdelar till en Jubilee-länk av den äldre sorten direkt från AD.
 
@Pete11
Tack för ett riktigt bra svar!

Låter tryggt kring möjligheten att få tag i reservdelar till Jubilee-länken. Det var det jag var mest osäker på.

Snabb på avtryckaren som man är så klickade jag hem en TT-DJ 16013 från 88 redan i måndags. Hjärnan säger att man bör ha gått på 16233 med safir etc. men hjärtat skriker att det är något speciellt med plexi och klassisk vintage som gjorde att jag drog mig till den tidigare modellen ändå.

2F8702CD-6D02-4FCF-A515-B108B85C0680.jpeg
 
@Pete11
Tack för ett riktigt bra svar!

Låter tryggt kring möjligheten att få tag i reservdelar till Jubilee-länken. Det var det jag var mest osäker på.

Snabb på avtryckaren som man är så klickade jag hem en TT-DJ 16013 från 88 redan i måndags. Hjärnan säger att man bör ha gått på 16233 med safir etc. men hjärtat skriker att det är något speciellt med plexi och klassisk vintage som gjorde att jag drog mig till den tidigare modellen ändå.

2F8702CD-6D02-4FCF-A515-B108B85C0680.jpeg
Grattis!
Inget fel på plexi, det funkar ju bra på speedmaster :)
Nackdelen är väl att glaset (plexit) bygger mer på höjden än safir, men det är ju en smaksak.

Bilden är inte den bästa för att kunna bedöma skick, men den där ser ju fin ut. Runda fina hål på bandhornen och skarpa linjer där de skall vara skarpa.
 
Värt att ha i åtanke för priser på C24 är att handlarna ofta har ett påslag för avgifterna som C24 tar.

I mitt fall med min 16013 ett par poster upp köpte jag den via C24. Där handlaren jag köpte av har en egen hemsida där de listar samma klockor med 10% lägre pris. Jag prutade ned priset till strax under samma pris som på hemsidan.
 
Grattis!
Inget fel på plexi, det funkar ju bra på speedmaster :)
Nackdelen är väl att glaset (plexit) bygger mer på höjden än safir, men det är ju en smaksak.

Bilden är inte den bästa för att kunna bedöma skick, men den där ser ju fin ut. Runda fina hål på bandhornen och skarpa linjer där de skall vara skarpa.

Tittade som du säger efter skarpa linjer, vassa bandhorn och inte rundade etc.

38EE41E4-2CBF-4CD4-BBC7-13DA75922EBF.jpeg


I överlag verkar klockan vara i mycket bra skick och går klockrent hittills.

De enda skavanken är att guldet på Rolex loggan vid 12 har början på lite missfärgning som är synlig vid vissa ljus. Inget jag personligen stör mig på särskilt, då klockan ändå har 35 år på nacken.

D61F639C-5BB1-48C2-9576-FFDC4627117B.jpeg


Men här antar jag att alternativen framöver om man vill få den helt ren är byte av tavla? Eller kanske ännu enklare om det är möjligt att bara rengöra just loggan på tavlan. Någon som har erfarenhet av nått liknande?
 
Tittade som du säger efter skarpa linjer, vassa bandhorn och inte rundade etc.

38EE41E4-2CBF-4CD4-BBC7-13DA75922EBF.jpeg


I överlag verkar klockan vara i mycket bra skick och går klockrent hittills.

De enda skavanken är att guldet på Rolex loggan vid 12 har början på lite missfärgning som är synlig vid vissa ljus. Inget jag personligen stör mig på särskilt, då klockan ändå har 35 år på nacken.

D61F639C-5BB1-48C2-9576-FFDC4627117B.jpeg


Men här antar jag att alternativen framöver om man vill få den helt ren är byte av tavla? Eller kanske ännu enklare om det är möjligt att bara rengöra just loggan på tavlan. Någon som har erfarenhet av nått liknande?
Ser bra ut tycker jag. Ser ut som att markeringen för sekund 59 är lite skadad också och S:et i Oyster likaså, kanske bara är bilden.

Om guldet på Rolexloggan missfärgat är det antingen smuts eller en AM tavla då guld inte oxiderar. Det kan ju vara att detta hänt vid service.
 
Ser bra ut tycker jag. Ser ut som att markeringen för sekund 59 är lite skadad också och S:et i Oyster likaså, kanske bara är bilden.

Om guldet på Rolexloggan missfärgat är det antingen smuts eller en AM tavla då guld inte oxiderar. Det kan ju vara att detta hänt vid service.
Snygg spott! Har dock lite taskig kamera så vid markeringen är det en liten repa i plexit och S:et är det är inget fel på. I det fallet bara lite smuts på glaset.

Gällande loggan har jag försökt titta med lupp och uppskatta vad det är. Tar gärna dina tankar, smuts eller annat?

4F8AF405-946A-4B54-ABAE-08B4D748A634.jpeg


Vid andra vinklar så ser det bättre ut.
01EA8630-6478-4F53-9BC1-FD3960F06488.jpeg


För 24k är det sant att det inte kan oxidera. Mig veterligen så kan 18k oxidera ytligt, alltså inte guldet i sig som oxiderar däremot resterande 25% av legeringen som ger missfärgningen. Har sett det på ett par äldre Rolex armband och bezels med 18k, men minns inte om jag någonsin sett det på en tavla.

Drog i alla fall in en sväng till Nymans på lunchen för att korta länken och bad säljaren där slå ett getöga på vad de tror. Hade svårt att hitta felet först, då det enbart är i vissa vinklar och ljus som det är synligt. De trodde utan djupare inspektion inte att det var något off på tavlan.

Skulle det visa sig vara en AM tavla, kan jag nog ta det med handlaren. Då de på papperet och ryktesvägen ska vara seriösa i alla fall.
 
Senast ändrad:
Snygg spott! Har dock lite taskig kamera så vid markeringen är det en liten repa i plexit och S:et är det är inget fel på. I det fallet bara lite smuts på glaset.

Gällande loggan har jag försökt titta med lupp och uppskatta vad det är. Tar gärna dina tankar, smuts eller annat?

4F8AF405-946A-4B54-ABAE-08B4D748A634.jpeg


Vid andra vinklar så ser det bättre ut.
01EA8630-6478-4F53-9BC1-FD3960F06488.jpeg


För 24k är det sant att det inte kan oxidera. Mig veterligen så kan 18k oxidera ytligt, alltså inte guldet i sig som oxiderar däremot resterande 25% av legeringen som ger missfärgningen. Har sett det på ett par äldre Rolex armband och bezels med 18k, men minns inte om jag någonsin sett det på en tavla.

Drog i alla fall in en sväng till Nymans på lunchen för att korta länken och bad säljaren där slå ett getöga på vad de tror. Hade svårt att hitta felet först, då det enbart är i vissa vinklar och ljus som det är synligt. De trodde utan djupare inspektion inte att det var något off på tavlan.

Skulle det visa sig vara en AM tavla, kan jag nog ta det med handlaren. Då de på papperet och ryktesvägen ska vara seriösa i alla fall.
Ah, tänkte inte på det där med 18k vs 24k.
Det kan ju vara nån missfärgning på ytan bara.
Tycker tavlan ser bra ut på de här bilderna. Känns osannolikt att det skulle vara något annat än en äkta tavla.
Fin klocka, hoppas du förblir nöjd med köpet :)
 
Ah, tänkte inte på det där med 18k vs 24k.
Det kan ju vara nån missfärgning på ytan bara.
Tycker tavlan ser bra ut på de här bilderna. Känns osannolikt att det skulle vara något annat än en äkta tavla.
Fin klocka, hoppas du förblir nöjd med köpet :)
Tycker det också känns osannolikt att något skulle vara knas. Men man blir ändå alltid lite extra nojig när man shoppar vintage och då speciellt Rolex vintage. Skönt då att kunna bolla lite tankar med en kamrat på KS. Tack för all input!

Känner mig nöjd och redo med lite två-ton nu inför sommaren :)
 
Tittade som du säger efter skarpa linjer, vassa bandhorn och inte rundade etc.

38EE41E4-2CBF-4CD4-BBC7-13DA75922EBF.jpeg


I överlag verkar klockan vara i mycket bra skick och går klockrent hittills.

De enda skavanken är att guldet på Rolex loggan vid 12 har början på lite missfärgning som är synlig vid vissa ljus. Inget jag personligen stör mig på särskilt, då klockan ändå har 35 år på nacken.

D61F639C-5BB1-48C2-9576-FFDC4627117B.jpeg


Men här antar jag att alternativen framöver om man vill få den helt ren är byte av tavla? Eller kanske ännu enklare om det är möjligt att bara rengöra just loggan på tavlan. Någon som har erfarenhet av nått liknande?
Grattis till en fin klocka! Tvåton blir coolare och coolare tycker jag.
 
Snygg spott! Har dock lite taskig kamera så vid markeringen är det en liten repa i plexit och S:et är det är inget fel på. I det fallet bara lite smuts på glaset.

Gällande loggan har jag försökt titta med lupp och uppskatta vad det är. Tar gärna dina tankar, smuts eller annat?

4F8AF405-946A-4B54-ABAE-08B4D748A634.jpeg


Vid andra vinklar så ser det bättre ut.
01EA8630-6478-4F53-9BC1-FD3960F06488.jpeg


För 24k är det sant att det inte kan oxidera. Mig veterligen så kan 18k oxidera ytligt, alltså inte guldet i sig som oxiderar däremot resterande 25% av legeringen som ger missfärgningen. Har sett det på ett par äldre Rolex armband och bezels med 18k, men minns inte om jag någonsin sett det på en tavla.

Drog i alla fall in en sväng till Nymans på lunchen för att korta länken och bad säljaren där slå ett getöga på vad de tror. Hade svårt att hitta felet först, då det enbart är i vissa vinklar och ljus som det är synligt. De trodde utan djupare inspektion inte att det var något off på tavlan.

Skulle det visa sig vara en AM tavla, kan jag nog ta det med handlaren. Då de på papperet och ryktesvägen ska vara seriösa i alla fall.
Har svårt att se att det skulle vara en AM tavla. Hade en DJ från 83 där både visarna och indexen var lite missfärgade. Vanligt att det är så.
 
18 mån. Men tidigare fått 6 mån,
Lotteri deluxus 😜
Fick du 18 mån väntetid nu? Jag la en beställning på en 126234 silver i slutet av augusti. Var inne hos ad för ca två månader sedan och då fick jag höra att det borde ta ca 3 månader till. Då verkar väntetiden ha ökat alltså… jag pallar inte att vänta en dag till snart 😜
 
  • Like
Reactions: Man
Tillbaka
Topp