• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Firar min lärarexamen med detta inköp. Trodde inte jag skulle älska DJ så mycket som jag gör, otroligt nöjd👏🏼
B7421357-6722-45BF-BAA1-09D5A018353F.jpeg

Alltså det ser extremt ut på skådespelaren, på honom hade det sett mycket bättre ut med en 41:a. Sticker ut extra mycket med liten klocka om man har muskulös arm i övrigt. De flesta mindre storlekar ser bra ut på nära håll, så testa verkligen hur det ser ut i en spegel på lite håll innan ni med större handleder och armar köper den mindre modellen.
Själv tycker jag tvärtom, ser riktigt bra ut på honom. Tycker inte urtavlan ska ta upp hela handleden speciellt inte på en trehandare varpå i princip allt över 38mm går bort för mig. En chrono eller dykare får dock gärna vara större. Så allt kokar väl ner till tycke och smak.

Själv tycker jag tvärtom, ser riktigt bra ut på honom. Tycker inte urtavlan ska ta upp hela handleden speciellt inte på en trehandare varpå i princip allt över 38mm går bort för mig. En chrono eller dykare får dock gärna vara större. Så allt kokar väl ner till tycke och smak.
Är beredd att hålla med. Sedan så är väl tavlan de facto lika stor / större än en 40 mm sub pga avsaknaden av dykarringen.

Ngn som rockar en 36 mm med lite större handled typ 18 cm + omkrets?

Fått ett riktigt sug på 36:a då den känns som den klassiska datejust storleken och även om den kan se liten ut så utstrålar den lite soprano vibbar 😅

Enligt nedan bild har vi en 40mm gmt och 36:a dj till vänster. Så himla mycket mindre ser den inte ut att vara?
908A26AA-E3D6-4786-A3F5-0F6B431C69B5.jpeg
36 på 17,5 cm handled
DD4B1001-ADB9-4DB7-89CD-CE658E724388.jpeg

Du kanske behöver begära in bilder tagna på 1,5-2 m avstånd. Då är nog 36an inte lika stor längre… Allt ser stort ut på nära håll. På köp o sälj finns en dj36 med silvertavla där det finns bilder på lite mer avstånd. Där ser den ganska liten ut, tycker jag, tyvärr… Hade gärna velat kunna sikta in mig på 36mm men det går bara inte. Men sen håller jag med om att det är en vanesak också, vad som är stort och litet. Är man (som jag) van vid att använda 43,5mm blir 36mm hopplöst litet. 39,5mm är min minsta och den är verkligen gränsfall känns det som.

Givetvis, men det betyder inte att jag inte tycker det ser märkligt ut när jag tittar mig i spegeln och har en för mig liten klocka. De flesta wrist shots är dessutom tagna på ett sätt som får ett ännu närmre perspektiv än när någon till vardags tittar på sin klocka så det ger en skev bild ,jämfört med hur det kommer kännas när du väl testar modellen i verkligheten.

Klockan på skådisen ovan ser väldigt liten ut. Gillar han det så kul för honom, men jag tycker i alla fall inte det ser bra ut och då är jag ingen som vurmar över massiva klockor.

Jag tycker att det räcker om det ser bra ut på min handled, från mina ögon. Är mindre intresserad av hur andra ser på saken.

Det är vanskligt att ifrågasätta andras tycke och smak, men jag upplever ibland vissas dragning mot större varianter av klockmodeller som ängslig.

Fine om man tycker DJ41 är snyggare och föredrar den stilen, själv tycker jag knappt att det är en Datejust med tanke på hur mycket i formspråk och framtoning som skiljer.. men det är ju en annan sak.

Men om man nu känner sig ”tvungen” att välja en DJ41 för att man är bekymrad över hur andra kommer uppfatta den så.. ja, vem köper du klockan för egentligen?

Med det sagt så är det viktigaste att man själv är nöjd med sitt val - är man det så är det bara fint.
Its all good.

Tack! Satt verkligen perfekt i många tillfällen, men klär mig väldigt sällan formelt nu förtiden snarare shorts & T-Shirt så ofta jag kan för att vara helt ärligt :angel: Därav kändes det väldigt sällan rätt med en 36mm över mina andra val..
själv kan jag tycka tvärtom - att räfflad glasriket glasring och Jubilee tillsammans med formell klädsel kan bli lite kaka på kaka. T-shirt och Jeans är en bra match, speciellt till TT :)
F8A7AD4A-B6CC-4EE5-A633-6E14EB73CC56.jpeg

Senast ändrad:
Jag tycker att det räcker om det ser bra ut på min handled, från mina ögon. Är mindre intresserad av hur andra ser på saken.

Det är vanskligt att ifrågasätta andras tycke och smak, men jag upplever ibland vissas dragning mot större varianter av klockmodeller som ängslig.

Fine om man tycker DJ41 är snyggare och föredrar den stilen, själv tycker jag knappt att det är en Datejust med tanke på hur mycket i formspråk och framtoning som skiljer.. men det är ju en annan sak.

Men om man nu känner sig ”tvungen” att välja en DJ41 för att man är bekymrad över hur andra kommer uppfatta den så.. ja, vem köper du klockan för egentligen?

Med det sagt så är det viktigaste att man själv är nöjd med sitt val - är man det så är det bara fint.
Its all good.
Jag förstår vad du menar, men i mitt fall känner jag inte att jag väljer klocka för andras skull och jag känner mig inte ängslig. Att det ska se bra ut i mina ögon gäller ju inte bara när jag tittar ner på armen utan även om jag ser mig själv i spegeln.

Det är tycke/smak och vad man är van vid.
När det gäller DJ36 eller DJ41 så var jag ganska länge osäker. Hade det funnits en DJ på tex 39,5mm eller 40mm så hade valet varit enkelt för mig. I 36/40-valet har jag grunnat ett bra tag, mätt och kollat på youtube där de två storlekarna jämförs mer i detalj. Jag har kommit till slutsatsen att 36mm helt enkelt skulle bli för liten, men det är ju vad jag tycker.

Jag förstår vad du menar, men i mitt fall känner jag inte att jag väljer klocka för andras skull och jag känner mig inte ängslig. Att det ska se bra ut i mina ögon gäller ju inte bara när jag tittar ner på armen utan även om jag ser mig själv i spegeln.

När det gäller DJ36 eller DJ41 så var jag ganska länge osäker. Hade det funnits en DJ på tex 39,5mm eller 40mm så hade valet varit enkelt för mig. I 36/40-valet har jag grunnat ett bra tag, mätt och kollat på youtube där de två storlekarna jämförs mer i detalj. Jag har kommit till slutsatsen att 36mm helt enkelt skulle bli för liten, men det är ju vad jag tycker.
Full respekt för det. Du har ju gjort din utvärdering och dragit din slutsats.
Det finns ju dock andra som inte ens överväger 36mm pga ”tjejstorlek” eller andra anledningar.

Jag har själv velat och har haft ett antal DJ36, 1 39mm Explorer och en massa annat.
Ibland är jag sugen på något med mer närvaro på handleden men oftast är jag glad över hur lättburen en 36mm är.
Som tur är kan man ha fler klockor :)

• Like
Reactions: Man

Dj 41 är lustigt nog 39 mm i diameter.

Tillbaka
Topp