• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Tack för input! Jag känner mig helt klart nöjd med konfigurationen! Blå eller grön är absolut favoritfärgerna, men jag är ödmjuk inför att grön är mer eftertraktad. Tidigare har jag också föredragit räfflad bezel, kanske för att det är mest populärt på Datejusts, men jag blev positivt överraskad av smooth, gillade att den kändes lite mer casual

Så är det. En smooth bezel går under radarn om man är ute efter sånt.
Rent visuellt på bild så kanske fluted är bättre. Sedan vad som är bättre när den väl sitter på armen kan vara något helt annat.

Bare with me på ett inlägg till... Jag lutar absolut åt ett köp men har börjat fundera lite grann kring storleken. Vad tycker ni om den blåa 41an?

Var ju inte riktigt beredd på att kunna gå ut med en klocka efter besöket, och efter att ha testat 41an i butiken så kändes den inte alls så stor som jag trodde att den skulle göra. Jag hade även med min flickvän som är stora klockors största fiende och även hon tyckte att den såg bra ut på armen. Min handled mäter ca 17,5-18cm. Jag tycker att det känns som att den bärs mindre med smooth bezel, och jag gillar att den lite sportigare looken gör att den känns mer versatil trots att det är dressklockornas dressklocka.

Fick även prova en TT DJ36 som satt som en smäck, men det är ett lite saftigt pris på den för mig just nu tyvärr, även om den är väldigt fin.
IMG_7368.jpeg

IMG_7369.jpeg

Bare with me på ett inlägg till... Jag lutar absolut åt ett köp men har börjat fundera lite grann kring storleken. Vad tycker ni om den blåa 41an?

Var ju inte riktigt beredd på att kunna gå ut med en klocka efter besöket, och efter att ha testat 41an i butiken så kändes den inte alls så stor som jag trodde att den skulle göra. Jag hade även med min flickvän som är stora klockors största fiende och även hon tyckte att den såg bra ut på armen. Min handled mäter ca 17,5-18cm. Jag tycker att det känns som att den bärs mindre med smooth bezel, och jag gillar att den lite sportigare looken gör att den känns mer versatil trots att det är dressklockornas dressklocka.

Fick även prova en TT DJ36 som satt som en smäck, men det är ett lite saftigt pris på den för mig just nu tyvärr, även om den är väldigt fin.
IMG_7368.jpeg

IMG_7369.jpeg
Båda sitter fint på dig men 36 bättre IMO, föredrar särskilt kombination fluted bezel med jubilee. Behöver ju inte vara TT om du föredrar mer diskret look för en lite mindre slant :)

IMG_7368.jpeg

IMG_7369.jpeg
36 över 41 i alla konfigurationer.
Blir bäst proportioner då.

Särskilt tydligt på smooth bezel. Provat en blå 36:a i smooth?

Tipsar om att test även förra generationens 116200 på superjubilee som har en större boett än nya 126200 som upplevs lite nättare. Eller 116234 om du föredrar fluted bezel. Det är mina favoriter efter att ha snurrat 15-20 moderna Datejust genom åren🥳

36 över 41 i alla konfigurationer.
Blir bäst proportioner då.

Särskilt tydligt på smooth bezel. Provat en blå 36:a i smooth?

Tipsar om att test även förra generationens 116200 på superjubilee som har en större boett än nya 126200 som upplevs lite nättare. Eller 116234 om du föredrar fluted bezel. Det är mina favoriter efter att ha snurrat 15-20 moderna Datejust genom åren🥳
Jag provade en 36a med smooth bezel som de hade inne, fast den hade vit urtavla med romerska siffror samt oysterlänk. Tyckte nästan att den kändes för liten! Fast kanske var för påverkad av att jag just hade provat 41an då… :)

Har sett en hel del inlägg här i tråden om förra generationen men ska spana in de mer.

Tack alla för hjälpsamma kommentarer!

IMG_7368.jpeg

IMG_7369.jpeg
Alltid klurigt med mer el mindre närbilder. Jag var själv inne hos AD i början av året och provade DJ i både 36 och 41. Jag kom in med ett öppet sinne och med allt prat om proportioner i bakhuvudet. Proportionerna må vara hur bra som helst på 36an, men jag ansåg att den helt enkelt var för liten på mig. Så jag bestämde mig nån dag senare för 41mm. Kan tillägga att min handled nog är ca 17,5cm. Men allt är en smaksak och man vänjer vid mycket. Jag var också vad vid en 43,5mm tung pjäs så lite färgad av det var jag säkert. F ö så är ju en DJ41 bara 39,5 om man mäter diameter kl 3 till 9… Jag går i väntans tider på min DJ41.

Alltid klurigt med mer el mindre närbilder. Jag var själv inne hos AD i början av året och provade DJ i både 36 och 41. Jag kom in med ett öppet sinne och med allt prat om proportioner i bakhuvudet. Proportionerna må vara hur bra som helst på 36an, men jag ansåg att den helt enkelt var för liten på mig. Så jag bestämde mig nån dag senare för 41mm. Kan tillägga att min handled nog är ca 17,5cm. Men allt är en smaksak och man vänjer vid mycket. Jag var också vad vid en 43,5mm tung pjäs så lite färgad av det var jag säkert. F ö så är ju en DJ41 bara 39,5 om man mäter diameter kl 3 till 9… Jag går i väntans tider på min DJ41.
Känner igen mig i din beskrivning. Jag är å andra sidan van vid en 36mm Omega som jag bär dagligen så blev verkligen positivt överraskad av 41.

Jag har förstått att det generellt är längre väntetid på DJ41, men när man läser här på KS och även andra sajter känns det nästan svårt att förstå att den är mer populär än 36, men så är det väl i vår echo chamber som klockentusiaster :) Hoppas du får goda besked snart!

Känner igen mig i din beskrivning. Jag är å andra sidan van vid en 36mm Omega som jag bär dagligen så blev verkligen positivt överraskad av 41.

Jag har förstått att det generellt är längre väntetid på DJ41, men när man läser här på KS och även andra sajter känns det nästan svårt att förstå att den är mer populär än 36, men så är det väl i vår echo chamber som klockentusiaster :) Hoppas du får goda besked snart!
Jag tror tiden kan vara kortare om man vill ha slät ring istället för räfflad, men man ska förstås välja det man vill ha.

Hej
Finns halv eller 1.5länk bit för superjubilee länk?
Vet inte ref nummer på länken men den är från 2016 på en 116234

Bear with me :).

Några frågor ang. äldre DJ.

Haft en 1601 med vitguld bezel som jag tyvärr gjorde mig av med, nu kollar jag runt efter en liknande.
1601 vs. 16220.

Är skillnaden?

Plexiglas vs. safir, Vitguld bezel vs. stål bezel, ej quickset (datum) vs, quickset.

Vilken modell skulle Ni rekommendera, priserna verkar ligga på ungefär samma nivå.
Hittat några på Chrono24 som ser riktigt bra ut.

Tillbaka
Topp