• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Lets dance på TV, perfekt att starta en tråd...

Det har varit mycket skriverier och hyllningar av Rolex Datejust på sistone. Passar på att starta en tråd där bilder på era DJ, eller bara någon snygg eller ful DJ, är välkomna. Gärna med en liten beskrivning av vad det är för modell. Den coola förfadern Date är också välkommen.

Gubbklocka, snik Rolex, fjollklocka, hipsterklocka eller bara ett medvetet val?

Tyckte själv att DJ var ganska så gubbig, speciellt med jubilee länken. Sedan såg jag några snygga bilder på en DJ med slät ring och tyckte plötsligt att det var en optimal kostymklocka.

(Snodd från Singular straps)
rolexhoneyracing.jpg


Efter att ha sett bilder på Day Date med slät ring och romerska siffror började jag leta efter det utförande på en DJ



Men det var ju inte så lätt att hitta den kombinationen. Talade med Kaplans och Dr Watch om att byta till en slät ring. Dom tyckte att det var synd att byta, eftersom referensen ändras. Nåväl.

Ramlade in på Dubbes tråd och såg hans DJ. Den var ju ball! Säkert ovanlig. Fräscht med arabiska siffror.

(Snodd från Dubbes tråd)



Nu var jag inställd på att jag skulle köpa en klassisk DJ med vit tavla och stavindex. Letade på Chrono 24.





Men... jag hittade istället denna och slog till

2PibwdS.jpg


En 16030 med den digitala jubileumstavlan. Älskad eller hatad. Tror att 16030 är den sista DJn med plexi, vilket jag gillar.

Lika, men ändå så olika

6iF5jVn.jpg



Kombinationerna tavla, index, ring och länk är oändliga. Lägg gärna upp en bild på din egen klocka eller bara en bild på ditt favoritutförande.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tvingas oxå genomlida Lets Dance, så jag deltar gärna i tråden!

Skulle nog säga att DJ är en perfekt inkörsport till Rolex, finns många beggade, flertalet olika kombinationer av tavlor/ringar/länkar/glas samt så är prisbilden attraktiv.

Min ombyggda 1603 från ca 1974, nu med slät ring:
8236D06E-C109-4DA6-87F2-09D8B101A30C-21994-00000AA9E4A2CD6C_zps7dd85849.jpg


Innan byte av glasring:
46a27a72.jpg



Som den såg ut den dagen jag adopterade den:
bild2_zpsbedb92dc.jpg
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Själv har jag 2st DJ, en 1600 som jag har "wideboy" tavla och visare på, oyster länk samt moddat på ett Omega glas utan datum bubbla. Själv tycker jag att just med den släta ringen så passar det utmärkt med ett glas utan bubbla. (Men det är som bekant tycke och smak) :)

D56843F7-2789-4D04-A767-5096E6B282E8-2510-00000409D0CE2DF5_zps3ad69679.jpg


Min andra är en 1601a på Jubileum länk... Denna ligger i bankfacket i Sverige. (Ska säljas när jag kommer till Sverige i Sommar...)

91104B90-9005-4E82-85A5-59395B9B4204-7961-00000D619C93E4DE_zps80f0af4d.jpg


Datejust är roliga klockor... Nu är jag sugen på en 1625 aka thunderbird! :)

Mvh
Micke E
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Datejust är en grym klocka som är väldigt mångsidig. Förtjänar helt klart en egen tråd som denna :)

Här är mitt förra exemplar som svärfar fick ta över. Ref 1601





Semi-graalen är en 1803 på länk.. :)


Har också blivit sugen på en Day Date. Jag ser framför mig gul guld, vit tavla och brunt skinnband. Tror länk kan kännas lite tooo much. Kanske byter upp mig till en sån i höst.


 
U

urinvånaren

Guest
Har också blivit sugen på en Day Date. Jag ser framför mig gul guld, vit tavla och brunt skinnband. Tror länk kan kännas lite tooo much. Kanske byter upp mig till en sån i höst.


Samma
Har också blivit sugen på en Day Date. Jag ser framför mig gul guld, vit tavla och brunt skinnband. Tror länk kan kännas lite tooo much. Kanske byter upp mig till en sån i höst.


Riktigt fina klockor, en dag så...
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Har också blivit sugen på en Day Date. Jag ser framför mig gul guld, vit tavla och brunt skinnband. Tror länk kan kännas lite tooo much. Kanske byter upp mig till en sån i höst.


Den där ser ut som rose och dom växer inte på träd så då får du öppna upp lädret ordentligt. Men det e klart du ska ha en DD, bör finnas minst en i varje samling.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Den där ser ut som rose och dom växer inte på träd så då får du öppna upp lädret ordentligt. Men det e klart du ska ha en DD, bör finnas minst en i varje samling.

Ok, så seriöst behöver det inte vara. :grumpy: Tänker mer på de 1803 or med skinnband man ser från ca 30.000 kr. Är det någon speciell referens man ska satsa på eller undvika?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Ok, så seriöst behöver det inte vara. :grumpy: Tänker mer på de 1803 or med skinnband man ser från ca 30.000 kr. Är det någon speciell referens man ska satsa på eller undvika?
Okej, nej det beror väl lite på vad du vill ha men en 1803 är aldrig fel, sen finns efterföljaren 18038 om man vill ha quickset. Båda har plexi, men som sagt en 1803a är aldrig fel och går att finna runt 30k. I mina ögon finns det ingen referens som man bör undvika på något sätt.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Okej, nej det beror väl lite på vad du vill ha men en 1803 är aldrig fel, sen finns efterföljaren 18038 om man vill ha quickset. Båda har plexi, men som sagt en 1803a är aldrig fel och går att finna runt 30k. I mina ögon finns det ingen referens som man bör undvika på något sätt.

18038 har safir!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
16013 lite gubbvarning.
116334 lite trevligare:). Kul tråd förresten Criss Cross!
zVfC4HV.jpg

Lite roligt - var inne på NK 's juvel & klock-avdelning här i Sthlm igår. Damen vill kolla på klocka och både Nymans & Rob hade hunnit stänga, så vi hade inte så mkt val.

Säljaren där på NK hade en liknande DJ2 som ovan. Det intressanta i sammanhanget är att NK ej har de finaste märkena i stan direkt (har varken PP, AP, VC, Rolex...) - inte ens säljarna vill köpa deras egna klockor, he he. Som att gå in på en Volvo-handlare, och se att säljaren själv kör en BMW...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Lite roligt - var inne på NK 's juvel & klock-avdelning här i Sthlm igår. Damen vill kolla på klocka och både Nymans & Rob hade hunnit stänga, så vi hade inte så mkt val.

Säljaren där på NK hade en liknande DJ2 som ovan. Det intressanta i sammanhanget är att NK ej har de finaste märkena i stan direkt (har varken PP, AP, VC, Rolex...) - inte ens säljarna vill köpa deras egna klockor, he he. Som att gå in på en Volvo-handlare, och se att säljaren själv kör en BMW...

Hahaha. Säljaren på NK i göteborg har också Rolex på sig.
Mycket trevlig kille..
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Hahaha. Säljaren på NK i göteborg har också Rolex på sig.
Mycket trevlig kille..
Det är ju som killen på Gant-butiken skulle stå bakom kassan i en Ralph Lauren piké :facepalm:

Blir en attityd som "jag bara jobbar här för pengarna, jag tycker varumärket är B och skulle aldrig köpa det själv - men jag säljer det gärna till losers som dig"...
 
Topp