• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Yrsnö

Cartier
Så sugen på en DJ, fick testa denna nyss på Schiphol, vilken skönhet!
IMG_20161209_155018.jpg
 

andersius

Breitling
Hehe, jag kanske ska höja den nu när de verkar gå för 30k ;)
Det var inte meningen att trissa upp priserna för DJ's ute i världen, jag som tydligen var usel på att pruta och inte kunde
släppa denna klocka :)
Just nu ligger den på en flygplats för vidare transport till Sthlm för att därefter plockas upp av Postnord, DET kan bli spännande..
 

Yrsnö

Cartier
Vad ville de ha för den?
€6033 för den, €6115 med jubelelänk istället. Men fick ett annat pris på jubele på andra Gassan butiken, €5123. Förstod dock inte varför de var olika pris... Sjukt sugen att gå tilllbaks och ta den senare, men kan inte försvara det just nu. Får bli en 1601 först :p
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
€6033 för den, €6115 med jubelelänk istället. Men fick ett annat pris på jubele på andra Gassan butiken, €5123. Förstod dock inte varför de var olika pris... Sjukt sugen att gå tilllbaks och ta den senare, men kan inte försvara det just nu. Får bli en 1601 först :p
5123 är det billigaste jag har hört! Hade varit en bra affär .
 

christer12

Cartier
Första Rolexen blev denna från födelseåret, tack @Criss Cross för hjälpen :) Hade faktiskt aldrig provat en Datejust eller Jubilee förut men jag gillar den skarpt, så lätt och länken känns ju underbar. Som jag befarade är länken dock för stor för mina bebishandleder och jag behöver ta bort en kanske två länkbitar. Nån som gett sig på detta på en rullad jubilee? Eller kan peka mot nån bra info på nätet.

upload_2016-12-10_14-16-52.png
 
Senast ändrad:

Gaius

Omega
Första Rolexen blev denna från födelseåret, tack @Criss Cross för hjälpen :) Hade faktiskt aldrig provat en Datejust eller Jubilee förut men jag gillar den skarpt, så lätt och länken känns ju underbar. Som jag befarade är länken dock för stor för mina bebishandleder och jag behöver ta bort en kanske två länkbitar. Nån som gett sig på detta på en rullad jubilee? Eller kan peka mot nån bra info på nätet.

upload_2016-12-10_14-16-52.png
Den ser väldigt bra ut med grå tavla, grattis!
Kommer förmodligen bli en keeper för dig?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Första Rolexen blev denna från födelseåret, tack @Criss Cross för hjälpen :) Hade faktiskt aldrig provat en Datejust eller Jubilee förut men jag gillar den skarpt, så lätt och länken känns ju underbar. Som jag befarade är länken dock för stor för mina bebishandleder och jag behöver ta bort en kanske två länkbitar. Nån som gett sig på detta på en rullad jubilee? Eller kan peka mot nån bra info på nätet.

upload_2016-12-10_14-16-52.png
Grattis! Den där tavlan är Grym. Ang länkkortningen är det nog bäst att kolla med någon urmakare. Vilken stad bor du i?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Första Rolexen blev denna från födelseåret, tack @Criss Cross för hjälpen :) Hade faktiskt aldrig provat en Datejust eller Jubilee förut men jag gillar den skarpt, så lätt och länken känns ju underbar. Som jag befarade är länken dock för stor för mina bebishandleder och jag behöver ta bort en kanske två länkbitar. Nån som gett sig på detta på en rullad jubilee? Eller kan peka mot nån bra info på nätet.

upload_2016-12-10_14-16-52.png
Trevlig tavla, på din DJ.

Vikta länkar kortas genom att man antingen nyper av de smala länkelementen i mitten... men ännu hellre (vilket jag rekommenderar) böjer upp dem så att man kan ta bort de bitar som är för många. Använd vass kniv för att öka springan. Eggen i linje med springan. Se till att ha mottryck under, t ex skärbräda, så riskerar du inte att förstöra länkdelens form. Ju mer du trycker ned kniven desto mer ökar du springan. Liten mejsel för att vidga delarna ytterligare så att stiftet kan passera. Är det väldigt tätt, så börja med klassiskt rakblad. Liten plattång för att sluta de öppnade länkelementen runt stiften igen.

Lite grand som att tillverka metallsmycken från Panduro... :) Om du har gjort det tillsammans med barn, som jag t ex har gjort.

Annars bör en guldsmed kunna hjälpa till.

Mvh A
 

evki

Audemars
2-Faktor
Första Rolexen blev denna från födelseåret, tack @Criss Cross för hjälpen :) Hade faktiskt aldrig provat en Datejust eller Jubilee förut men jag gillar den skarpt, så lätt och länken känns ju underbar. Som jag befarade är länken dock för stor för mina bebishandleder och jag behöver ta bort en kanske två länkbitar. Nån som gett sig på detta på en rullad jubilee? Eller kan peka mot nån bra info på nätet.

upload_2016-12-10_14-16-52.png

Sjukt fin tavla! Grattis!
Jah har inte så stora handleder själv. Min Date hälsar! Tyvärr finns det inga Jubilee för Oyster Date ;(


IMG_3838.JPG
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Trevlig tavla, på din DJ.

Vikta länkar kortas genom att man antingen nyper av de smala länkelementen i mitten... men ännu hellre (vilket jag rekommenderar) böjer upp dem så att man kan ta bort de bitar som är för många. Använd vass kniv för att öka springan. Eggen i linje med springan. Se till att ha mottryck under, t ex skärbräda, så riskerar du inte att förstöra länkdelens form. Ju mer du trycker ned kniven desto mer ökar du springan. Liten mejsel för att vidga delarna ytterligare så att stiftet kan passera. Är det väldigt tätt, så börja med klassiskt rakblad. Liten plattång för att sluta de öppnade länkelementen runt stiften igen.

Lite grand som att tillverka metallsmycken från Panduro... :) Om du har gjort det tillsammans med barn, som jag t ex har gjort.

Annars bör en guldsmed kunna hjälpa till.

Mvh A
Det där hade jag inte gett mig på själv, om du inte kan.
 

KMS

Rolex
Första Rolexen blev denna från födelseåret, tack @Criss Cross för hjälpen :) Hade faktiskt aldrig provat en Datejust eller Jubilee förut men jag gillar den skarpt, så lätt och länken känns ju underbar. Som jag befarade är länken dock för stor för mina bebishandleder och jag behöver ta bort en kanske två länkbitar. Nån som gett sig på detta på en rullad jubilee? Eller kan peka mot nån bra info på nätet.

upload_2016-12-10_14-16-52.png

Snygg! Saknar min!
Kanske jättedum fråga! Men du har koll på att det går att flytta minst nån centimeter inåt på spännet? Länken kanske är för lång ändå?
 

andersius

Breitling
Grattis! Om man själv tycker att priset är rätt (och då räknat in alla möjliga parametrar) så ska man slå till. Ser fram emot att få se ett WS här snart :)
Efter ett par dagar av hård ångest och spänd förväntan så har Den äntligen anlänt och den är ju till och med finare än vad jag hade vågat hoppats på så grymt nöjd:)
Dock kanske inte bilden blev så bra i all iver.. (kanske blir ytterligare en bild nör jag ställt tid & datum;))
IMG_0174.JPG
 

Brage

Omega
Lite nyfiken, hur är det med vattentätheten på exempelvis fyrsiffriga Day-date & Datejust?

Är de att betrakta som otäta generellt eller tvärtom?

-Förstår att det rör sig om fall till fall, men generellt sätt.
 

WilleK

Omega
Lite nyfiken, hur är det med vattentätheten på exempelvis fyrsiffriga Day-date & Datejust?

Är de att betrakta som otäta generellt eller tvärtom?

-Förstår att det rör sig om fall till fall, men generellt sätt.

Senast jag servade min Ref. 1601 så provtrycktes den tät till 5 ATM. Så det är väl generellt där omkring det ska ligga om du har ett fräscht ex.
 
Topp