• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Kört denna 16013 mycket den senaste tiden
IMG_5311.jpeg
Grym klassiker!

Bare with me på ett inlägg till... Jag lutar absolut åt ett köp men har börjat fundera lite grann kring storleken. Vad tycker ni om den blåa 41an?

Var ju inte riktigt beredd på att kunna gå ut med en klocka efter besöket, och efter att ha testat 41an i butiken så kändes den inte alls så stor som jag trodde att den skulle göra. Jag hade även med min flickvän som är stora klockors största fiende och även hon tyckte att den såg bra ut på armen. Min handled mäter ca 17,5-18cm. Jag tycker att det känns som att den bärs mindre med smooth bezel, och jag gillar att den lite sportigare looken gör att den känns mer versatil trots att det är dressklockornas dressklocka.

Fick även prova en TT DJ36 som satt som en smäck, men det är ett lite saftigt pris på den för mig just nu tyvärr, även om den är väldigt fin.
IMG_7368.jpeg

IMG_7369.jpeg
36:an.

Hur gör ni med era datejust’s, har ni dom på er på stranden och badar me dem eller lämnar dem hemma? 100 meter vattentäthet funkar ju fint för att simma och jag hade alltid på mig min aquaterra när jag badade men kändes som marginalen kändes bättre med sina 150m. Är ganska mycket en badkruka så blir mest lite simmande och hopp från kanten ner i poolen/havet.
100m är 100m. Tror inte du dyker 100m på stranden så din Datejust fungerar alldeles utmärkt. Om Aquaterran känns bättre på "marginalen" så måste du dyka jävligt djupt.

Se bara till att spola av saltvattnet och ev sand när du är klar.

Hur gör ni med era datejust’s, har ni dom på er på stranden och badar me dem eller lämnar dem hemma? 100 meter vattentäthet funkar ju fint för att simma och jag hade alltid på mig min aquaterra när jag badade men kändes som marginalen kändes bättre med sina 150m. Är ganska mycket en badkruka så blir mest lite simmande och hopp från kanten ner i poolen/havet.

En klocka märkt med 100 m (10 ATM) är konstruerad för simning, dusch och lätt snorkling, och bör utan problem klara att du hoppar i från kanten i en vanlig pool.

I verkligheten påverkas vattentäthet av bl.a.:
  • Rörelse i vattnet
  • Värme/kyla (t.ex. bastu direkt efter bad = usel idé)
  • Ålder på boett
  • Ålder på packningar
  • Om kronan är rätt inskruvad

Min gamla DJ Oysterquartz i alla fall får inte komma i närheten till vatten tills den får trycktestas hos AD efter batteribyte.

Har en 6 år gammal 126200, badar med den regelbundet. Även en välservad vintage från 90-talet hade jag badat med om den tryckts till 100m.

En klocka märkt med 100 m (10 ATM) är konstruerad för simning, dusch och lätt snorkling, och bör utan problem klara att du hoppar i från kanten i en vanlig pool.

I verkligheten påverkas vattentäthet av bl.a.:
  • Rörelse i vattnet
  • Värme/kyla (t.ex. bastu direkt efter bad = usel idé)
  • Ålder på boett
  • Ålder på packningar
  • Om kronan är rätt inskruvad

Min gamla DJ Oysterquartz i alla fall får inte komma i närheten till vatten tills den får trycktestas hos AD efter batteribyte.
Skulle inte kalla 100m för lätt snorkling. Känner nog ingen som varit nere på 100m djup.
Röresle i vattnet påverkar inte heller.

Skulle inte kalla 100m för lätt snorkling. Känner nog ingen som varit nere på 100m djup.
Röresle i vattnet påverkar inte heller.

Vattentäthet (WR) betyder inte bokstavligt djup – det handlar om hur mycket tryck klockan klarar i en laboratoriemiljö, inte hur djupt du kan dyka med den i verkligheten.

Vad det betyder tekniskt:
När en klocka anges som t.ex. "Water Resistant 100 m", så har den testats under ett statisk tryck motsvarande vattentrycket på 100 meters djup.
Testet görs i labb – ingen rörelse, ingen temperaturväxling, inget vatten som rör sig

Så en klocka märkt med "100 m" är inte gjord för att tas 100 meter ner i havet – men den tål aktiv simning och ytdykning.

Vattentäthet (WR) betyder inte bokstavligt djup – det handlar om hur mycket tryck klockan klarar i en laboratoriemiljö, inte hur djupt du kan dyka med den i verkligheten.

När en klocka anges som t.ex. "Water Resistant 100 m", så har den testats under ett statisk tryck motsvarande vattentrycket på 100 meters djup.
Testet görs i labb – ingen rörelse, ingen temperaturväxling, inget vatten som rör sig

Så en klocka märkt med "100 m" är inte gjord för att tas 100 meter ner i havet – men den tål aktiv simning och ytdykning.

Riktiga tillverkare menar vad de säger när de säger 100m. Och nu pratar vi Rolex.

@yonsson eller nån hjälp mig. :rolleyes:

Du är typ 15 år försenad för den diskussionen. Du har fel. Här kan du läsa:

Detta har diskuterats cirka en miljard gånger.

Hej,

Är det lång väntetid på datejusts i butik? Tänker på en mer vanlig modell typ 116200 på jubilee. Ngn som vet?
Såg två 126200 i skylt i Uppsala för någon vecka sedan blå och grön tavla ingen exhibition only skylt utan priset stod i skylten. På sub etc. Fanns inget pris och exhibition only skylt så gissar att dem var till salu direkt över disk.

Tillbaka
Topp