• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Ja skall man göra det så skall man göra det precis som du gjorde nu!!! >Kicka in dörren och slänga upp ett kort på just den tavlan vi alla vill ha 💯❤️ i våran DJ, otroligt fin, svårt att hitta en sån fin tavla nu för tiden, hittar man den så går den en bra bit över 8tusen bara för tavlan alltså. Grattis din klocka är helt fantastiskt för oss som är svaga för Vintage Rolex!
Tack för fina ord! :)
Jag minns att många trodde att den var ommålad när jag hade köpt den, men så verkar inte vara fallet.

Fyller på med en till 1601 :)
IMG_2636.jpeg

Tänkte köpa en Datejust till min fru och har fastnat för den här kombinationen, https://www.chrono24.se/rolex/rolex-datejust-31mm--id41152275.htm.
Är det någon som kan avgöra skick på boett, tavla och länk? Tycker det är svårt när det inte är något hål för bandstiftet att avgöra hur mycket som är bortpolerat.
Om ni har någon åsikt om priset får ni gärna nämna något om det.
Ser väldigt skarp och fin ut tycker jag. Nypolerad antagligen. En profilbild brukar visa om bandhornen är nedhyvlade, men den ser onekligen fin ut. Priset är därefter också. I överkant.

Ser väldigt skarp och fin ut tycker jag. Nypolerad antagligen. En profilbild brukar visa om bandhornen är nedhyvlade, men den ser onekligen fin ut. Priset är därefter också. I överkant.
Ska se om jag kan få en bättre bild i profil, de skickade en men den var väldigt oskarp.
Såg att de hade ett lägre pris på sin egen hemsida, tänkte kolla med dem den vägen och se vad de kan göra på priset.

Här är några bilder i profil, tycker det är svårt att avgöra hur mycket som polerats bort, vad säger du?
71A10FCF-6B2A-416E-9D63-8D055846DE8E.jpg

00443581-91EB-4DF1-9F27-26F0ED4B5641.jpg
Rätt ful kant där precis vid glasringen. Vet dock inte exakt hur dessa lämnade fabriken men hade inte själv slipat och lämnat en sådan här kant. Även trist att de fulpolerat glasringen med ett mjukt slipdon. Amatörer.

Absolut inget anmärkningsvärt eller överdrivet nedhyvlat. Ser ut att vara en tjock och fin boett med bra former. Prisbilden är knepig, till synes högt men 31mm i helguld och diatavla är ju inte särskilt vanliga.

Väldigt fin tycker jag. Annars är @Aurum expert på DD profilbilder.

Rätt ful kant där precis vid glasringen. Vet dock inte exakt hur dessa lämnade fabriken men hade inte själv slipat och lämnat en sådan här kant. Även trist att de fulpolerat glasringen med ett mjukt slipdon. Amatörer.
Tack för input, får se var det landar.
Priset var något lägre på deras egna hemsida, får se om det går att få ner det ytterligare.

Hej på er,

Klickade hem denna 1600 och funderar lite över skicket samt vad den har för marknadsvärde? Ni får gärna vara så brutala som ni vill, ärlighet är bäst :).

~ För att ge lite bakgrund lyckades jag pruta ned den till 28 då säljaren hade problem och kunde inte skicka den på 2.5 månad.

Bilagor

• IMG_3497.jpeg
    IMG_3497.jpeg
    92.5 KB · Visningar: 4
  • IMG_3498.jpeg
    IMG_3498.jpeg
    84.9 KB · Visningar: 4
  • IMG_3499.jpeg
    IMG_3499.jpeg
    121.5 KB · Visningar: 7
Hej på er,

Klickade hem denna 1600 och funderar lite över skicket samt vad den har för marknadsvärde? Ni får gärna vara så brutala som ni vill, ärlighet är bäst :).

~ För att ge lite bakgrund lyckades jag pruta ned den till 28 då säljaren hade problem och kunde inte skicka den på 2.5 månad.
För att vara brutalt ärlig: inget bra skick. Den är rejält överpolerad och det är inte mycket kvar av bandhornen. Men det visste du nog :)

Har på senaste tiden snöat in på two tone DJ36. Är riktigt sugen att köpa en och går i tankar om vad som är mest bang for the buck, en äldre typ 16233 eller lite mer modern typ 116233?

För att vara brutalt ärlig: inget bra skick. Den är rejält överpolerad och det är inte mycket kvar av bandhornen. Men det visste du nog :)
Ja det var det jag misstänkte! Något jag kan leva med trotsallt. Sedan att detta är ett förekommande problem är så onödigt egentligen, antar att folk går till amatör företag som sköter poleringen… o så blir det snett, kanske diskuterats många gånger tidigare men jag bollar frågan och undrar varför detta sker? Minskar det inte bara värdet, varför gör man detta😭?

Okej, kan du utveckla varför? Rent tycke och smak eller finns det mer konkreta faktorer? Gäller det generellt eller just Datejust? :)
Absolut, för att hålla mig kort så rent tycke, vad jag har för smak! Jag gillar generellt vintage mer än modernt pga många faktorer o att gå igenom dessa hade tagit ett tag :), kanske landar lite på ”debatten” vad som anses bäst i smak, vintage/”modernt”….

Menn jaahh, en vintage dj ser så ***** bra ut egentligen, oslagbart.

Hade vart kul om någon som har vintage o modernt att dela med sig sin åsikt.

EDIT: Här är en gammal diskussion jag tror du kan ta nytta av: https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust-vilken-ska-man-välja.70507/

Senast ändrad:
Har på senaste tiden snöat in på two tone DJ36. Är riktigt sugen att köpa en och går i tankar om vad som är mest bang for the buck, en äldre typ 16233 eller lite mer modern typ 116233?
Beror på vilken stil du gillar. Personligen är 16xxx referenserna en favorit. Prisvärda och riktigt trevliga klockor.

116xxx bärs större trots att de är 36mm men det är en nyare klocka med safirglas, bättre verk och modernare länk/clasp. Den stora skillnaden för mig är i boetten: 5 siffriga referenserna har betydligt bättre proportioner i mitt tycke.

Här kan du läsa in dig mer på skillnaderna: https://www.bobswatches.com/rolex/d...B5ROEXWTVYv9XMH110YdJy77lIkwhuGAKqu2ohPpl7Q7R

Ja det var det jag misstänkte! Något jag kan leva med trotsallt. Sedan att detta är ett förekommande problem är så onödigt egentligen, antar att folk går till amatör företag som sköter poleringen… o så blir det snett, kanske diskuterats många gånger tidigare men jag bollar frågan och undrar varför detta sker? Minskar det inte bara värdet, varför gör man detta😭?
Du kan åtminstone använda den utan att vara orolig för slitage ;)

Inte alla som bryr sig om att behålla klockan i originalskick. Poleras regelbundet för att ”blänka i solen” och det tar inte många försök för klåpare att avverka materialet och förstöra formerna, tyvärr.

Du kan åtminstone använda den utan att vara orolig för slitage ;)

Inte alla som bryr sig om att behålla klockan i originalskick. Poleras regelbundet för att ”blänka i solen” och det tar inte många försök för klåpare att avverka materialet och förstöra formerna, tyvärr.
Eller hur ;)! Ska få den idag på posten så kan uppdatera med lite bättre bilder.

Jag själv älskar när man ser att en vintage klocka har använts genom åren, vill man ha en klocka som ser ny ut så köper man den och har den i lådan eller sparar den för senare generationer att bruka.

Men den här ovan och för 28tusen kronor var lite väl misshandlad genom sina år, den stackaren har fått ta mycket. Personligen så tycker jag att du i bästa fall kan vara nöjd med tavlan, visarna, spännet/clasp på bandet, endlänkarna, bezel, krona och kanske urverket (beror på service historik)

Jag hade inte köpt den i det skicket och absolut inte för det priset. Men allt går att rädda, du kan alltid leta efter en bättre boett och länk sen föra över allt det som är bra till den nya boetten, den är ju ändå köpt ”naken” utan papper och Box etc. Du får nog räkna med att lägga några till tusenlappar att få den i ett respektabelt vintage skick.

Jag själv älskar när man ser att en vintage klocka har använts genom åren, vill man ha en klocka som ser ny ut så köper man den och har den i lådan eller sparar den för senare generationer att bruka.

Men den här ovan och för 28tusen kronor var lite väl misshandlad genom sina år, den stackaren har fått ta mycket. Personligen så tycker jag att du i bästa fall kan vara nöjd med tavlan, visarna, spännet/clasp på bandet, endlänkarna, bezel, krona och kanske urverket (beror på service historik)

Jag hade inte köpt den i det skicket och absolut inte för det priset. Men allt går att rädda, du kan alltid leta efter en bättre boett och länk sen föra över allt det som är bra till den nya boetten, den är ju ändå köpt ”naken” utan papper och Box etc. Du får nog räkna med att lägga några till tusenlappar att få den i ett respektabelt vintage skick.
Känner nog inget behov av att leta efter en bättre boett, länken däremot skall jag restaurera.

Ang verket är den servad 2021 så där känner jag ingen brådska :).

Vad jag tolkar det som, enligt dig kan man få en DJ, 36 mm i bra/okej skick för 28 tusen och ned? :), intressant.

Respektabelt vintage skick känns som något väldigt subjektivt haha.

Känner nog inget behov av att leta efter en bättre boett, länken däremot skall jag restaurera.

Ang verket är den servad 2021 så där känner jag ingen brådska :).

Vad jag tolkar det som, enligt dig kan man få en DJ, 36 mm i bra/okej skick för 28 tusen och ned? :), intressant.

Respektabelt vintage skick känns som något väldigt subjektivt haha.

Nä då har du tolkat mig fel eller jag som uttryckt fel, jag hade sparat de här 28tusen du släng i sjön på den här och köpt något annat. Du hittar aldrig en DJ vintage i bra eller dugligt skick för under 30tusen!

Nä då har du tolkat mig fel eller jag som uttryckt fel, jag hade sparat de här 28tusen du släng i sjön på den här och köpt något annat. Du hittar aldrig en DJ vintage i bra eller dugligt skick för under 30tusen!
Från att bara boett och länk är i dåligt skick till att det är ekvivalent med att slänga pengar i sjön var en snabb turn-over :)

Tillbaka
Topp