• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Davosa's sub-kopia

m_s

Patek
2-Faktor
Beastie skrev:
Det jag tycker är lite märkligt i denna typ av diskussion är varför gör inte typ steinhart helt egen designade klockor. De har väl gjort några, typ triton och någon forum klocka som hette black sea och de var ju helt ok i mitt tycke. Känns liksom dumt att göra homager när man har förmågan att göra "egna" grejor.

Enkelt svar, folk köper dem i massor!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
morrism skrev:
JS_80 skrev:
morrism skrev:
JS_80 skrev:
morrism skrev:
Nu vet jag inte exakt hu rolex-tillverkningen går till men jag hoppas att materialen och kvaliteen är dyrare och högre i en riktig sub än i en davosa

Så klart att de har bättre finish på rolexen samt 904L stål i stället för 316. Sen HUR stor skillnad det är låter jag vara osagt.

Att rolexen tar ett år på sig genom hela produktionskedjan, är det en myt? Har svårt att tänka mig att davosan har ett års ledtid iallafall

Beror nog på om man i det året räknar in sourcing och lagerhållning

Har hört att rolex producerar ca 800,000 klockor per år. Antar vi att fabrikerna är igång 300 dagar per år, så blir det ca 2600-2700 klockor per dag. För att klara det bör de a) ha många anställda b) automatisera en stor del av produktionen

Säger man att det ska ta ett år att göra en klocka så låter det som om den är helt handgjord. Men då måste Rolex ha en jäkla stor sweatshop i Schweiz :)

Produktionsstorleken förändrar ju inte ledtiden, det kan ju fortfarande ta 1 år innan den kommer till konsument.

Nej inte ledtiden. Men tar det samma tid att producera en klocka och produktionen går upp så måste antalet anställda alt automatiseringen öka för att ha samma ledtid ut till konsument

Har hört att de har några olika fabriker och att de gör olika moment i värdekedjan. Så tar vi med i antagandet att det är dels transporter mellan fabrikerna och att de kör de olika modellerna i batcher i produktionslinan så blir det nog en del väntetid i tillverkningen
 
C

China

Guest
Det hela är ganska enkelt Davosa=Steinhart, vem kan ha missat detta faktum?

Skiten produceras av Grovana, en skamfläck för hela den Schweiziska klockindustrin. Att det här skitföretaget inte blivit utstött ur branschorganisationen, övergår min egen fattningsförmåga. Otaliga skandaler i bagaget och de alldeles äkta Eta-verken är säkert levererade från Swatchgroup, eller rör det sig om det tabubelagda ämnet som inte ens ETA vill kännas vid, att f.d underleverantörer säljer alldeles "äkta" ETA verk till vem som helst som betalar...
 
C

China

Guest
JS_80 skrev:
morrism skrev:
JS_80 skrev:
morrism skrev:
Nu vet jag inte exakt hu rolex-tillverkningen går till men jag hoppas att materialen och kvaliteen är dyrare och högre i en riktig sub än i en davosa

Så klart att de har bättre finish på rolexen samt 904L stål i stället för 316. Sen HUR stor skillnad det är låter jag vara osagt.

Att rolexen tar ett år på sig genom hela produktionskedjan, är det en myt? Har svårt att tänka mig att davosan har ett års ledtid iallafall

Beror nog på om man i det året räknar in sourcing och lagerhållning

Har hört att rolex producerar ca 800,000 klockor per år. Antar vi att fabrikerna är igång 300 dagar per år, så blir det ca 2600-2700 klockor per dag. För att klara det bör de a) ha många anställda b) automatisera en stor del av produktionen

Säger man att det ska ta ett år att göra en klocka så låter det som om den är helt handgjord. Men då måste Rolex ha en jäkla stor sweatshop i Schweiz :)

Nej, Rolex har ingen sweatshop i Schweiz, däremot ett stort antal industrirobotar från Citizen. En tillverkare som producerar hundratusentals klockor ägnar sig inte åt något hantverk, eller ens en slutmontering som är gjord av mänsklig hand.
 
C

China

Guest
morrism skrev:
Så rolex är bara skräp? Eller borde kosta runt 10-15 och inte 60?

Jag skulle inte påstå att Rolex är skräp, tvärt om så handlar det om mycket bra klockor om än att man får betala ganska bra för varumärket (men det kan sägas om de flesta klockor). Men alla myter om exklusivitet och hantverk är bara att glömma när man diskuterar tillverkare som producerar stora volymer. Ingenjörskonst på hög nivå, utan tvekan. Däremot så är det en omöjlighet att personal på ett par tre/fyra tusen anställda sysslar med hantverk om vi diskuterar större volymer, och det gäller inte enbart Rolex.

Klockorna håller en hög kvalité, men det är inte samma sak som en hantverksmässig tillverkning. Hur man sedan värderar olika varumärken och vad man är beredd att betala, det är upp till var och en. Sedan är det en viss skillnad på Rolex och Davosa, det är inte riktigt samma division.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Det är bra klockor, inget snack om den saken! Stabila urverk, fin finish samt bra kvalitet. Frågan är väl huruvida de är värda SÅ mkt pengar som de säljs för nu för tiden.

Dock så kan man inte bara titta på produktionskostnaden vad gäller lyxprodukter, det handlar så mkt mer om image och varumärke (som ni redan vet). Men en sak är saker - utbud och efterfrågan stämmer rätt bra här. De tar betalt så mkt som fok är villiga att betala för deras produkter.

Gilla läget och öppna plånboken - eller köp nått annat :twisted:
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
China skrev:
morrism skrev:
Så rolex är bara skräp? Eller borde kosta runt 10-15 och inte 60?

Jag skulle inte påstå att Rolex är skräp, tvärt om så handlar det om mycket bra klockor om än att man får betala ganska bra för varumärket (men det kan sägas om de flesta klockor). Men alla myter om exklusivitet och hantverk är bara att glömma när man diskuterar tillverkare som producerar stora volymer. Ingenjörskonst på hög nivå, utan tvekan. Däremot så är det en omöjlighet att personal på ett par tre/fyra tusen anställda sysslar med hantverk om vi diskuterar större volymer, och det gäller inte enbart Rolex.

Klockorna håller en hög kvalité, men det är inte samma sak som en hantverksmässig tillverkning. Hur man sedan värderar olika varumärken och vad man är beredd att betala, det är upp till var och en. Sedan är det en viss skillnad på Rolex och Davosa, det är inte riktigt samma division.

Ha ha, great minds think alike - vi skrev i stort sett samma sak samtidigt :lol:
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Davosa må ha rolexkopior och det länder dem ingen större respekt, men jag hade en Davosa Argonaut som numera används av sonen. Med Toshistrap är det en riktigt skön sak.
 

Bilagor

  • DavoArgo1.jpg
    DavoArgo1.jpg
    522.5 KB · Visningar: 172

_jonte

Patek
Re: Sv: Davosa's sub-kopia

China skrev:
Det hela är ganska enkelt Davosa=Steinhart, vem kan ha missat detta faktum?

Skiten produceras av Grovana, en skamfläck för hela den Schweiziska klockindustrin. Att det här skitföretaget inte blivit utstött ur branschorganisationen, övergår min egen fattningsförmåga. Otaliga skandaler i bagaget och de alldeles äkta Eta-verken är säkert levererade från Swatchgroup, eller rör det sig om det tabubelagda ämnet som inte ens ETA vill kännas vid, att f.d underleverantörer säljer alldeles "äkta" ETA verk till vem som helst som betalar...
Det där var intressant! Finns det mer att berätta på ämnet? Kina-varianter på eta-verken?
 

Knät

Cartier
JS_80 skrev:
Du har rätt Max - inflationen ska naturligtvis vara med, det var pga det jag la med årlig ökning per år i procent

Dock är en tredubbling av priset rätt mkt oxå :)

Skillnad på att köpa Volvo V70 för 300k och 900k, he he

Hittade inte vad en 145 kostade 1970, men en 745 av billigaste variant 1987 kostade 135.400:- vilket är 252.900:- i dagens värde.. Billigaste V70 ligger på c:a 230.000:- beroende på försäljare.. Dvs den är billigare :shock:

Edit: Hittade priset på 142:an 1974.. 25.600:- vilket ger 144.411 :- i dagens värde.. S60 kostar från 214.000:- Alltså helt klart dyrare, men inte in närheten av samma prisstegring..
 
C

China

Guest
Re: Sv: Davosa's sub-kopia

_jonte skrev:
China skrev:
Det hela är ganska enkelt Davosa=Steinhart, vem kan ha missat detta faktum?

Skiten produceras av Grovana, en skamfläck för hela den Schweiziska klockindustrin. Att det här skitföretaget inte blivit utstött ur branschorganisationen, övergår min egen fattningsförmåga. Otaliga skandaler i bagaget och de alldeles äkta Eta-verken är säkert levererade från Swatchgroup, eller rör det sig om det tabubelagda ämnet som inte ens ETA vill kännas vid, att f.d underleverantörer säljer alldeles "äkta" ETA verk till vem som helst som betalar...
Det där var intressant! Finns det mer att berätta på ämnet? Kina-varianter på eta-verken?

ETA verken har varit en multinationell produktion ganska länge. T.ex. Sellitta är en gammal underleverantör med produktion bl.a i Kina, och det finns många fler. När vi är inne på Kineser i allmänhet, så undrar jag ibland om inte Jura-dalen är en provins i Kina...

Myten att Kinesisk produktion är skräp, motsägs av det faktum att hela den Schweiziska klockindustrin varit beroende av Kineserna de senaste 70 åren. Numera så är Pakistan och Thailand heta alternativ för lågprisproduktion med statssanktionerade skattelättnader. Schweizarna flyttar runt sin produktion där man får bäst villkor, och med en urholkad lagstiftning så är det inga problem att få klockor och urverk klassade som "Swiss made".

Problemet med den här sortens produktion är att när kontraktet gått ut, så är det mycket frestande för underleverantören att fortsätta produktionen. Man har kunskap, maskinpark och en marknad som skriker efter "Swiss made" urverk som ett resultat av av att Swatch Group strypt leveranserna.

Däremot så finns det ett antal urverk som Kineserna utvecklat ur t.ex. ETAs 2824 och 2892 serier, men det rör sig inte om några kloner, utan avsevärt förbättrade konstruktioner. Komponenterna kan inte bytas rakt av, och faktum är de här verken är både billigare och i vissa fall mer högpresterande. Ett exempel är Seagulls ST 18, som ger ETA 2892-2 en ordentlig match.

Sedan har vi givetvis den trista kopieringsindustrin som klonar olika urverk, men där är nog Kineserna i minoritet i dagsläget.
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Davosa's sub-kopia

Mycket intressant, man tackar! Kina behöver inte betyda nåt negativt per definition har jag förstått. Blir sugen att testa på nåt från seagull. Kanske en Precista kronograf med st-19...
 

DrDre

Patek
morrism skrev:
Att rolexen tar ett år på sig genom hela produktionskedjan, är det en myt? Har svårt att tänka mig att davosan har ett års ledtid iallafall


Det där är nog en myt. Om det inte är så att man har världen sämsta produktionsplanering. Lagerhållning brukar ju räknas som ett klassiskt exempel på "icke värdeskapande aktivitet", dvs något företaget utför (och som kostar pengar) men som inte gör kunden lyckligare.

Rolex har väl en årlig produktion av ca 1 miljon klockor. Om man har en genomströmningshastighet på 1 år för en klocka, så skulle det alltså innebära att man har ett genomsnittligt lager på 1 miljon klockor (sammansatta eller i delar). Kostnaden för denna lagerhållning blir betydande (kapitalkostnad, lagerkostnader, svinn, varor blir förstörda etc). Det känns knappast realistiskt att ett välskött företag och med ett så pass smalt sortiment som Rolex ändå har skulle dras med sådana onödiga kostnader.

För marknadsföringens skull så har man kanske en vid definition av när man startar produktionen av en klocka, men det finns absolut inte någon produktionteknisk anledning till varför man ska ligga på en klocka i ett år. Det är ju snarare så att man spottar ur sig klockor i rätt snabb fart. 1 miljon per år ger ju 5000 klockor per dag (givet 200 arbetsdagar) eller ca 650 klockor per timma (givet ca 8 timmars arbetsdag och enskift), eller ca 11 klockor per minut.
 
C

China

Guest
DrDre skrev:
morrism skrev:
Att rolexen tar ett år på sig genom hela produktionskedjan, är det en myt? Har svårt att tänka mig att davosan har ett års ledtid iallafall


Det där är nog en myt. Om det inte är så att man har världen sämsta produktionsplanering. Lagerhållning brukar ju räknas som ett klassiskt exempel på "icke värdeskapande aktivitet", dvs något företaget utför (och som kostar pengar) men som inte gör kunden lyckligare.

Rolex har väl en årlig produktion av ca 1 miljon klockor. Om man har en genomströmningshastighet på 1 år för en klocka, så skulle det alltså innebära att man har ett genomsnittligt lager på 1 miljon klockor (sammansatta eller i delar). Kostnaden för denna lagerhållning blir betydande (kapitalkostnad, lagerkostnader, svinn, varor blir förstörda etc). Det känns knappast realistiskt att ett välskött företag och med ett så pass smalt sortiment som Rolex ändå har skulle dras med sådana onödiga kostnader.

För marknadsföringens skull så har man kanske en vid definition av när man startar produktionen av en klocka, men det finns absolut inte någon produktionteknisk anledning till varför man ska ligga på en klocka i ett år. Det är ju snarare så att man spottar ur sig klockor i rätt snabb fart. 1 miljon per år ger ju 5000 klockor per dag (givet 200 arbetsdagar) eller ca 650 klockor per timma (givet ca 8 timmars arbetsdag och enskift), eller ca 11 klockor per minut.

Precis som du skriver så är Rolex en välskött operation, och att man skulle binda kapital i lagerhållning och dra på sig onödiga kostnader känns inte särskilt troligt. Däremot så tar kvalitetskontroll och COSC testerna av klockorna (15 dagar) mer tid än själva produktionen. Rolex har dessutom som policy att de urverk som inte klarar COSC testen, returneras till fabriken och får sig en översyn, för att sedan testas igen. Så räknar vi in COSC testerna, kan nog en del klockor ha en ganska lång produktionstid, men ett år från att produktionen börjat till färdig produkt, det är som sagt en myt.
 

calzone

Vacheron
Jag har verkligen blivit kär i min Davosa :D, Kommer nog behålla den även när jag köpt en riktig Sub perfekt att ha om man ska åka till Malmö etc :p

DSC_0002_zpsa44f7d84.jpg
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Intressant diskussion detta.

En tanke som slog mig - undrar hur de gör när de fraktar iväg klockorna till grossiter/ÅF?

Kör de ut en stor lastbil fylld med Rolex-klockor rakt ut genom grindarna och ut på vägarna? Måste klia i fingrarna på rånare och andra ljusskygga element.... "Titta nu åker det ut en till fullastad lastbil från Rolex-fabriken, vad trevligt"

Eller smyger de ut leveranserna på natten eller har de väktartransport? Eller så kanske de har diskreta utleveranser från en hemlig utgång a lá Batcave... :lol:

Bara 100 klockor är ju värda en hel del på gatan och det är i sammanhanget en liten batch med tanke på hur många Rolex producerar per år
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Det finns som du säkert förstår en bra anledning till att man inte vet det. Och så lär det fortsätta att vara.
 
C

China

Guest
morrism skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=x5ArSjYlJ9Y

Lite handpåläggning är det ju, att allt bara görs i maskiner och folk står och tittar på verkar ju inte vara helt sant. Tycker inte det skiljer sig jättemycket från andra klipp från klockfabriker.

Det är väl den bilden som de flesta tillverkare vill visa upp, några anställda som pysslar och inga industrirobotar. Från min synpunkt så är de här klippen ganska typiska för en serviceavdelning och inte från själva produktionskedjan. Det är inte så svårt att inse att t.ex. produktionen av boetter/urtavlor inte går till på det sätt som visas i filmklippet, visst har man kompetensen, men det är en ekonomisk omöjlighet med tanke på massproduktionen. Men det är ganska kul att Rolex väljer att visa upp boettstansningen från Gruens gamla anläggning, fast det är inte riktigt så tillverkningen sker idag.

Sedan ska man nog akta sig för att försöka räkna fram antal producerade klockor baserat på personal och tid. I själva verket så handlar det om parallella processer, det är inte så att man börjar med en boett och går vidare med tillverkning av t.ex. urverk och armband i ett senare skede.

När det gäller handpåläggning så får man skilja på transport och den kvalitetskontroll som sker mellan olika stadier i produktionen, och faktiskt hantverk. Att man t.ex. flyttar en batch med urverk, till nästa steg i produktionen innebär inte något hantverk i produktionen. Sedan är det ganska lätt att se om ett urverk är producerat med traditionellt hantverk eller en industrirobot, en del komponenter kan enbart finischeras till perfektion för hand. Med grundläggande kunskap och ett mikroskop är det inte så svårt att skilja på en automatiserad produktion och ett hantverk.

Rolex håller en mycket hög kvalité med tanke på den automatiserade tillverkningsprocessen, men man har aldrig klassats som ett varumärke i det absoluta toppskiktet. Snarare hamnar man i mellanskicket av s.k. "affordable luxury watches", och det är ingen dålig prestation.
 
C

China

Guest
Seikoman87 skrev:
Jag har verkligen blivit kär i min Davosa :D, Kommer nog behålla den även när jag köpt en riktig Sub perfekt att ha om man ska åka till Malmö etc :p

DSC_0002_zpsa44f7d84.jpg

Kul att du är nöjd med din Davosa, och jag hoppas att du inte tagit mina tidigare inlägg som något personligt påhopp. Anledningen till att jag inte har särskilt mycket till övers för Günter Steinhars varumärken är att man faktiskt inte uppfyller kraven för "Swiss made" till skillnad mot vad man påstår. Klockorna kan mycket väl rulla och gå i många år, men som jag ser det så vilseleder man medvetet klockköparna och håller en ganska hög prisnivå med tanke på vad man säljer. Men visst, Steinhars varumärken är inte ensamma om att agera på det här sättet, snarare är man en av många som har ett rymligt samvete när det gäller var produktionen sker och vad folk egentligen får för sina pengar.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
China skrev:
morrism skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=x5ArSjYlJ9Y

Lite handpåläggning är det ju, att allt bara görs i maskiner och folk står och tittar på verkar ju inte vara helt sant. Tycker inte det skiljer sig jättemycket från andra klipp från klockfabriker.

Det är väl den bilden som de flesta tillverkare vill visa upp, några anställda som pysslar och inga industrirobotar. Från min synpunkt så är de här klippen ganska typiska för en serviceavdelning och inte från själva produktionskedjan. Det är inte så svårt att inse att t.ex. produktionen av boetter/urtavlor inte går till på det sätt som visas i filmklippet, visst har man kompetensen, men det är en ekonomisk omöjlighet med tanke på massproduktionen. Men det är ganska kul att Rolex väljer att visa upp boettstansningen från Gruens gamla anläggning, fast det är inte riktigt så tillverkningen sker idag.

Sedan ska man nog akta sig för att försöka räkna fram antal producerade klockor baserat på personal och tid. I själva verket så handlar det om parallella processer, det är inte så att man börjar med en boett och går vidare med tillverkning av t.ex. urverk och armband i ett senare skede.

När det gäller handpåläggning så får man skilja på transport och den kvalitetskontroll som sker mellan olika stadier i produktionen, och faktiskt hantverk. Att man t.ex. flyttar en batch med urverk, till nästa steg i produktionen innebär inte något hantverk i produktionen. Sedan är det ganska lätt att se om ett urverk är producerat med traditionellt hantverk eller en industrirobot, en del komponenter kan enbart finischeras till perfektion för hand. Med grundläggande kunskap och ett mikroskop är det inte så svårt att skilja på en automatiserad produktion och ett hantverk.

Rolex håller en mycket hög kvalité med tanke på den automatiserade tillverkningsprocessen, men man har aldrig klassats som ett varumärke i det absoluta toppskiktet. Snarare hamnar man i mellanskicket av s.k. "affordable luxury watches", och det är ingen dålig prestation.


Lite kul dock blir dina kommentarer när man ser dem utifrån fordonsindustriperspektivet.. RR, Bentley ja vilken italiensk supersportbil höll noll och ingen kvalité vad det gällde tillförlitlighet förrän de började automatisera processen. Passform och tillförlitlighet var bedrövlig på dessa bilar innan delar av produktionen blev övertagen av robotar.. Idag har du en helt annan tillförlitlighet och prestanda hos de tillverkare som har utvecklat produktionen, i min värld finns det inget värde att betala premium för ett ur som faktiskt inte levererar den tillförlitlighet man kan kräva för det priset.. Krasst kan man säga, du vill ha bort vissa delar av den mänskliga faktorn i produktionen. Om AP finns tex en hel del historier om tillförlitligheten i deras verk.. Jämför tex med gamla Maserati som när de byggdes helt för hand var värdelösa och har noll i andrahandsvärde..
 

calzone

Vacheron
China skrev:
Seikoman87 skrev:
Jag har verkligen blivit kär i min Davosa :D, Kommer nog behålla den även när jag köpt en riktig Sub perfekt att ha om man ska åka till Malmö etc :p

DSC_0002_zpsa44f7d84.jpg

Kul att du är nöjd med din Davosa, och jag hoppas att du inte tagit mina tidigare inlägg som något personligt påhopp.

Nej nej absolut inte :D, Det är bra att folk har olika åsikter hur skulle världen se ut om alla hade samma åsikter :p. Vi alla stör oss på olika saker sj stör jag mig lite på när Ohly inte ville gå in i sminken tillsammans med Åkesson "undra vem som är rasist" XD


SKÅL på dig China... :mrgreen:
 

POO

Panerai
Absolut inte, min tanke var väl typ inget alls i princip. Och jag tänkte väl inte så mycket på rolex utan mer på de allra billigaste mekaniska klockorna.
 
C

China

Guest
Spencer66 skrev:
China skrev:
morrism skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=x5ArSjYlJ9Y

Lite handpåläggning är det ju, att allt bara görs i maskiner och folk står och tittar på verkar ju inte vara helt sant. Tycker inte det skiljer sig jättemycket från andra klipp från klockfabriker.

Det är väl den bilden som de flesta tillverkare vill visa upp, några anställda som pysslar och inga industrirobotar. Från min synpunkt så är de här klippen ganska typiska för en serviceavdelning och inte från själva produktionskedjan. Det är inte så svårt att inse att t.ex. produktionen av boetter/urtavlor inte går till på det sätt som visas i filmklippet, visst har man kompetensen, men det är en ekonomisk omöjlighet med tanke på massproduktionen. Men det är ganska kul att Rolex väljer att visa upp boettstansningen från Gruens gamla anläggning, fast det är inte riktigt så tillverkningen sker idag.

Sedan ska man nog akta sig för att försöka räkna fram antal producerade klockor baserat på personal och tid. I själva verket så handlar det om parallella processer, det är inte så att man börjar med en boett och går vidare med tillverkning av t.ex. urverk och armband i ett senare skede.

När det gäller handpåläggning så får man skilja på transport och den kvalitetskontroll som sker mellan olika stadier i produktionen, och faktiskt hantverk. Att man t.ex. flyttar en batch med urverk, till nästa steg i produktionen innebär inte något hantverk i produktionen. Sedan är det ganska lätt att se om ett urverk är producerat med traditionellt hantverk eller en industrirobot, en del komponenter kan enbart finischeras till perfektion för hand. Med grundläggande kunskap och ett mikroskop är det inte så svårt att skilja på en automatiserad produktion och ett hantverk.

Rolex håller en mycket hög kvalité med tanke på den automatiserade tillverkningsprocessen, men man har aldrig klassats som ett varumärke i det absoluta toppskiktet. Snarare hamnar man i mellanskicket av s.k. "affordable luxury watches", och det är ingen dålig prestation.


Lite kul dock blir dina kommentarer när man ser dem utifrån fordonsindustriperspektivet.. RR, Bentley ja vilken italiensk supersportbil höll noll och ingen kvalité vad det gällde tillförlitlighet förrän de började automatisera processen. Passform och tillförlitlighet var bedrövlig på dessa bilar innan delar av produktionen blev övertagen av robotar.. Idag har du en helt annan tillförlitlighet och prestanda hos de tillverkare som har utvecklat produktionen, i min värld finns det inget värde att betala premium för ett ur som faktiskt inte levererar den tillförlitlighet man kan kräva för det priset.. Krasst kan man säga, du vill ha bort vissa delar av den mänskliga faktorn i produktionen. Om AP finns tex en hel del historier om tillförlitligheten i deras verk.. Jämför tex med gamla Maserati som när de byggdes helt för hand var värdelösa och har noll i andrahandsvärde..

Sagt med all respekt, nu jämför du äpplen och päron...

Och ska vi diskutera rå prestanda i förhållande till pris, så ligger väl inte något av de mer exklusiva massproducerade varumärkena särskilt bra till. Sedan är skillnaden ganska stor på det fåtal klocktillverkare som faktiskt använder sig av hantverk i den gamla skolan och en biltillverkare som tidigare misslyckats med allt vad kvalitetskontroll innebär. Jag har aldrig sett en stormflod av klagomål som riktat sig mot någon av de välrenommerade mindre hantverksmässiga manufakturerna. Men jag förstår hur du menar, hantverk behöver nödvändigtvis inte innebära hög kvalité. På samma sätt så är det heller inte all automatiserad massproduktion som håller måttet.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
China skrev:
Spencer66 skrev:
China skrev:
morrism skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=x5ArSjYlJ9Y

Lite handpåläggning är det ju, att allt bara görs i maskiner och folk står och tittar på verkar ju inte vara helt sant. Tycker inte det skiljer sig jättemycket från andra klipp från klockfabriker.

Det är väl den bilden som de flesta tillverkare vill visa upp, några anställda som pysslar och inga industrirobotar. Från min synpunkt så är de här klippen ganska typiska för en serviceavdelning och inte från själva produktionskedjan. Det är inte så svårt att inse att t.ex. produktionen av boetter/urtavlor inte går till på det sätt som visas i filmklippet, visst har man kompetensen, men det är en ekonomisk omöjlighet med tanke på massproduktionen. Men det är ganska kul att Rolex väljer att visa upp boettstansningen från Gruens gamla anläggning, fast det är inte riktigt så tillverkningen sker idag.

Sedan ska man nog akta sig för att försöka räkna fram antal producerade klockor baserat på personal och tid. I själva verket så handlar det om parallella processer, det är inte så att man börjar med en boett och går vidare med tillverkning av t.ex. urverk och armband i ett senare skede.

När det gäller handpåläggning så får man skilja på transport och den kvalitetskontroll som sker mellan olika stadier i produktionen, och faktiskt hantverk. Att man t.ex. flyttar en batch med urverk, till nästa steg i produktionen innebär inte något hantverk i produktionen. Sedan är det ganska lätt att se om ett urverk är producerat med traditionellt hantverk eller en industrirobot, en del komponenter kan enbart finischeras till perfektion för hand. Med grundläggande kunskap och ett mikroskop är det inte så svårt att skilja på en automatiserad produktion och ett hantverk.

Rolex håller en mycket hög kvalité med tanke på den automatiserade tillverkningsprocessen, men man har aldrig klassats som ett varumärke i det absoluta toppskiktet. Snarare hamnar man i mellanskicket av s.k. "affordable luxury watches", och det är ingen dålig prestation.


Lite kul dock blir dina kommentarer när man ser dem utifrån fordonsindustriperspektivet.. RR, Bentley ja vilken italiensk supersportbil höll noll och ingen kvalité vad det gällde tillförlitlighet förrän de började automatisera processen. Passform och tillförlitlighet var bedrövlig på dessa bilar innan delar av produktionen blev övertagen av robotar.. Idag har du en helt annan tillförlitlighet och prestanda hos de tillverkare som har utvecklat produktionen, i min värld finns det inget värde att betala premium för ett ur som faktiskt inte levererar den tillförlitlighet man kan kräva för det priset.. Krasst kan man säga, du vill ha bort vissa delar av den mänskliga faktorn i produktionen. Om AP finns tex en hel del historier om tillförlitligheten i deras verk.. Jämför tex med gamla Maserati som när de byggdes helt för hand var värdelösa och har noll i andrahandsvärde..

Sagt med all respekt, nu jämför du äpplen och päron...

Och ska vi diskutera rå prestanda i förhållande till pris, så ligger väl inte något av de mer exklusiva massproducerade varumärkena särskilt bra till. Sedan är skillnaden ganska stor på det fåtal klocktillverkare som faktiskt använder sig av hantverk i den gamla skolan och en biltillverkare som tidigare misslyckats med allt vad kvalitetskontroll innebär. Jag har aldrig sett en stormflod av klagomål som riktat sig mot någon av de välrenommerade mindre hantverksmässiga manufakturerna. Men jag förstår hur du menar, hantverk behöver nödvändigtvis inte innebära hög kvalité. På samma sätt så är det heller inte all automatiserad massproduktion som håller måttet.

Precis det jag menade, automatiserad process eller hantverk innebär i sig inte att produkten har en hög kvalité.
 
Topp