+1Tycker personligen att tavlor med den där stensättningen gör sig bättre på moderna boetter, men den är cool! Funderar på samma fast till min 116234
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
+1Tycker personligen att tavlor med den där stensättningen gör sig bättre på moderna boetter, men den är cool! Funderar på samma fast till min 116234
Tycker främst att den nya stensättningen är klart sämre, ser ingen som direkt skulle gör att den passar bättre i de sämre boetterna...Tycker personligen att tavlor med den där stensättningen gör sig bättre på moderna boetter, men den är cool! Funderar på samma fast till min 116234
Det håller jag med om. Det är dock något med de blankpolerade kanterna runt stenarna som gör att de ändå matchar blankpolerade boetter bättre enligt mig. Inget jag skulle sätta in i en 18XXX.Tycker främst att den nya stensättningen är klart sämre, ser ingen som direkt skulle gör att den passar bättre i de sämre boetterna...
Du var ju snäll nog att sälja en ljus MOP tavla med stensättningen till mig för ett skyst pris när mamma fyllde 50 så hon kunde få den i present av mig i samband med hennes 116234 från plastpappa i 50-års present.Det håller jag med om. Det är dock något med de blankpolerade kanterna runt stenarna som gör att de ändå matchar blankpolerade boetter bättre enligt mig. Inget jag skulle sätta in i en 18XXX.
Håller med övriga i tråden här - de 6-siffriga tavlorna är inte alls snygga i 5-siffriga boetter, stensatta eller inte, blir bara...fel på nåt vänster!Funderar på att slänga in en MOP (enl bild) i min 18239. Tror ni det flyger?
Någon som sett liknande tavla IRL?
Tror faktiskt det främst är en vanesak. Dock personliga preferenser så bara lite förvånad att ni är så överens alla.Håller med övriga i tråden här - de 6-siffriga tavlorna är inte alls snygga i 5-siffriga boetter, stensatta eller inte, blir bara...fel på nåt vänster!
Kul att se!Du var ju snäll nog att sälja en ljus MOP tavla med stensättningen till mig för ett skyst pris när mamma fyllde 50 så hon kunde få den i present av mig i samband med hennes 116234 från plastpappa i 50-års present.
Minsta jag kan göra är att bjuda på en bild på min handled med slutresultatet
Hm, tack för all bra inputs... kommer avvakta med tavlan.Håller med övriga i tråden här - de 6-siffriga tavlorna är inte alls snygga i 5-siffriga boetter, stensatta eller inte, blir bara...fel på nåt vänster!
Här kommer två referens från två olika 18239. Minns inte vad antal länkbitar som ingår i ”fullänk”.Ni med femsiffriga DD:s - är det någon som skulle kunna bemöda sig med att väga sin klocka med 22-23 länkbitar monterade (inkl clasp - jag vet inte om man räknar med den normalt men se min bild nedan som förtydligande kring hur mycket länk jag är ute efter)?
Anledningen till min fråga är något störande:
Jag var idag inne hos en AD för att lämna in en annan Rolex på service/kontroll. Jag hade med mig min DD och frågande om de kunde bedöma eventuellt servicebehov. När expediten fick min DD i handen tyckte jag att hon reagerade lite knepigt. Hon frågade om det var originallänk... "Javisst - självklart!" svarade jag. Sen tog hon med klockan bak och kom tillbaka efter en stund. Både hon och kollegan tyckte att länken var lite för fin för att vara från 1995. De tyckte att den var såpass fin så att de i princip ifrågasatte om det verkligen är en guldlänk eftersom guld är mjukt och slits lätt osv. Dessutom tyckte hon att klockan upplevdes lätt, men å andra sidan så är de väl vana vid nyare guldklockor med solida länkar och mer guld.
De tyckte att boetten så väldigt skarp och fin ut för att vara så gammal, och de bedömde den som orörd såvitt de kunde se. Inga kommentarer om boetten i övrigt dock, och efter en koll i Timergapher så kunde de konstatera att klockan gick som den skulle och de tyckte inte att skulle behöva någon service i närtid.
Jävla otrevligt dock att de hintade om att länken eventuellt skulle kunna vara mysko, så jag tänkte att första åtgärd för att stilla min oro är att samla lite info om vikt på samma klocka. Jag har tyvärr ingen bra våg hemma, men det kan jag säkert lösa under morgondagen.
Jag kan också nämna att jag efter besöket hos AD var inne på en "köp-och-säljaffär" som hanterar en hel del klockor och fick tag i en erfaren expedit som tyckte att klockan kändes helt ok. Det känns ju bra, men lik förbannat vill jag ju ha detta utrett så att jag kan släppa skiten.
Så om man ska utgå efter vad Rolex anger kring presidentlänken ref 8385, totalt 26 bitar enligt dokumentation, så innefattar det antalet bitar, ändlänkar samt låsbitarna.. all parts count!
Ni med femsiffriga DD:s - är det någon som skulle kunna bemöda sig med att väga sin klocka med 22-23 länkbitar monterade (inkl clasp - jag vet inte om man räknar med den normalt men se min bild nedan som förtydligande kring hur mycket länk jag är ute efter)?
Jag var idag inne hos en AD för att lämna in en annan Rolex på service/kontroll. Jag hade med mig min DD och frågande om de kunde bedöma eventuellt servicebehov. När expediten fick min DD i handen tyckte jag att hon reagerade lite knepigt. Hon frågade om det var originallänk... "Javisst - självklart!" svarade jag. Sen tog hon med klockan bak och kom tillbaka efter en stund. Både hon och kollegan tyckte att länken var lite för fin för att vara från 1995. De tyckte att den var såpass fin så att de i princip ifrågasatte om det verkligen är en guldlänk eftersom guld är mjukt och slits lätt osv. Dessutom tyckte hon att klockan upplevdes lätt, men å andra sidan så är de väl vana vid nyare guldklockor med solida länkar och mer guld.
De tyckte att boetten så väldigt skarp och fin ut för att vara så gammal, och de bedömde den som orörd såvitt de kunde se. Inga kommentarer om boetten i övrigt dock, och efter en koll i Timergapher så kunde de konstatera att klockan gick som den skulle och de tyckte inte att skulle behöva någon service i närtid.
Jävla otrevligt dock att de hintade om att länken eventuellt skulle kunna vara mysko, så jag tänkte att första åtgärd för att stilla min oro är att samla lite info om vikt på samma klocka. Jag har tyvärr ingen bra våg hemma, men det kan jag säkert lösa under morgondagen.
Jag kan också nämna att jag efter besöket hos AD var inne på en "köp-och-säljaffär" som hanterar en hel del klockor och fick tag i en erfaren expedit som tyckte att klockan kändes helt ok. Det känns ju bra, men lik förbannat vill jag ju ha detta utrett så att jag kan släppa skiten.
Den var för bra för att vara sann! Säljdags snart hör jag?Ni med femsiffriga DD:s - är det någon som skulle kunna bemöda sig med att väga sin klocka med 22-23 länkbitar monterade (inkl clasp - jag vet inte om man räknar med den normalt men se min bild nedan som förtydligande kring hur mycket länk jag är ute efter)?
Tro mig - om jag hade velat sälja så hade jag inte behövt haussa upp den här först. Jag har halva inkorgen full i folk som vill köpa den.Den var för bra för att vara sann! Säljdags snart hör jag?
Hold the line, please!Den var för bra för att vara sann! Säljdags snart hör jag?
Den var för bra för att vara sann! Säljdags snart hör jag?
Hold the line, please!
Avslutad - Rolex DD 18239 prisbump
Rolex 18239. Fullservice i somras, kommer med servicecert och kvitto, i övrigt inga tillbehör. Skicket är lysande, tjock fin bezel med minimal stretch på länken. Låter bilderna tala för sig själv. Kan ses i Stockholm eller i en 10ish mils radie runt om. 152000 -> 145000kr 'klocksnack.se
Gör det, ska bli spännande att se.
Knepigt sagt av ADn helt klart. Lite fingertoppskänsla får man ändå ha som säljare kan jag tycka. Vilken AD var det?All seems to be in order!
Förbannat ändå att en AD ska ifrågasätta äktheten för att klockan känns lätt och i ovanligt bra skick.
Nu har jag iaf fått köpt en digital våg som jag ändå har saknat. Det var ju bra.
Knepigt sagt av ADn helt klart. Lite fingertoppskänsla får man ändå ha som säljare kan jag tycka. Vilken AD var det?
Klassiskt, folk har Inge koll. Har man inte hanterat femsiffrig skall man inte vräka ut sig åsikterDet var Bergströms i Göteborg.
Till expeditens försvar så ska jag säga att hon flera gånger påpekade att hon inte var säker och att jag inte fick ta hennes ord för sanning, utan att det var mer av en känsla.
Det kändes ändå olustigt. Givetvis vill man veta om det är nåt som inte står rätt till med ens dyrgripar, men det är inte heller kul att få en känsla av att nåt är galet/fejk.
Om någon ska kunna avgöra ifall en klocka och dess ingående delar är äkta så borde det väl vara en AD för märket.
”Att tala är silver att tiga är guld”Klassiskt, folk har Inge koll. Har man inte hanterat femsiffrig skall man inte vräka ut sig åsikter
Du har fake, köp en sånna här polerad rackare istället... du har fake..”Att tala är silver att tiga är guld”
Såhär med några dagars perspektiv så kan jag störa mig sjukt mycket när jag tänker på det.Klassiskt, folk har Inge koll. Har man inte hanterat femsiffrig skall man inte vräka ut sig åsikter