• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Day-Date-tråden

Inväntar ett glas vin😁
805ABE53-0740-4EDC-8FD8-7D491A0CEFCF.jpeg
6AC3527C-2A66-4877-ABE2-DCCC3649C4BE.jpeg
Armbandet där, får man fråga vad ett sådant kostar och var det är inhandlat? Det var otroligt snyggt i sin enkelhet!
Finns det i fler "bredder"? jag tyckte det var en aning brett.
 

Falken

Panerai
Går det att använda en DD som enda klocka? Då menar jag inte rent estetiskt utan om guldet klarar av daglig användning, säg en 20 år. Dåligt påläst men ska ju vara betydligt mjukare än stål...

Går i tankarna att uppgradera från min datejust men trist om den blir förstörd ”direkt”
 

Danne.l

Rolex
2-Faktor
Går det att använda en DD som enda klocka? Då menar jag inte rent estetiskt utan om guldet klarar av daglig användning, säg en 20 år. Dåligt påläst men ska ju vara betydligt mjukare än stål...

Går i tankarna att uppgradera från min datejust men trist om den blir förstörd ”direkt”
Warren Buffet har kört en fyrsiffrig i en herrans massa år, men det beror nog på hur rädd man är för märken. Jag använder min frekvent men på sommaren lite mindre, vore träligt att tappa den från en båt i skärgården eller slå i den under nått av alla byggprojekt som brukar pågå.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Går det att använda en DD som enda klocka? Då menar jag inte rent estetiskt utan om guldet klarar av daglig användning, säg en 20 år. Dåligt påläst men ska ju vara betydligt mjukare än stål...

Går i tankarna att uppgradera från min datejust men trist om den blir förstörd ”direkt”
Går men kommer slitas snabbare än stål såklart. Men rengör du länken ofta och inte har den så lös klarar den 20 år lätt. Att det blir lite spel är en del av åldrandet och man kan ju renovera länkarna. Köp inte ytbelagt vitguld bara.
 

Falken

Panerai
Går men kommer slitas snabbare än stål såklart. Men rengör du länken ofta och inte har den så lös klarar den 20 år lätt. Att det blir lite spel är en del av åldrandet och man kan ju renovera länkarna. Köp inte ytbelagt vitguld bara.
Just vitguld jag har tänkt. Tittat på fyr & femsiffrig ref. Är det då ytbelagt eller pratar du allmänt?
 

Bubbel

Breitling
Går men kommer slitas snabbare än stål såklart. Men rengör du länken ofta och inte har den så lös klarar den 20 år lätt. Att det blir lite spel är en del av åldrandet och man kan ju renovera länkarna. Köp inte ytbelagt vitguld bara.
Dum fråga troligen, men hur hjälper rengöringen livslängden? Motverkar det stretch? Jag tänker att guldet i sig inte tar stryk, eller?
 

Bubbel

Breitling
Går det att använda en DD som enda klocka? Då menar jag inte rent estetiskt utan om guldet klarar av daglig användning, säg en 20 år. Dåligt påläst men ska ju vara betydligt mjukare än stål...

Går i tankarna att uppgradera från min datejust men trist om den blir förstörd ”direkt”
Jag har varit inne på samma idé. Sen känner jag mig själv och att jag troligtvis sitter med flera klockor igen något år senare :) Det är annars bust en DD i vitguld med svart tavla som jag skulle kunna tänka mig som all around, OWG-typ av klocka. Jag gillar presidenten och tycker den är del av klockans helhet, men kan man tänka sig att varva med straps tror jag livslängden ökar. Den är ju löjligt vacker även på läderstraps.
 

HerrHatt

Omega
Ni som är kunnig i ämnet. Hur stor skillnad upplever ni på en 118239 eller en 18239. Upplever man 118239 som Mkt mer ”solid”? Märker man någon skillnad på de bredare bandhornen?
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Ni som är kunnig i ämnet. Hur stor skillnad upplever ni på en 118239 eller en 18239. Upplever man 118239 som Mkt mer ”solid”? Märker man någon skillnad på de bredare bandhornen?
Båda är grymma på sina sätt. Men sexsiffrig upplevs i min mening extremt mycket mer solid. Femsiffrig kan kännas lite ihållig jämförelsevis, vilket den till viss del är. Inte nödvändigtvis något negativt, det bidrar till lite mer vintagekänsla och det har sin charm. Är du ute efter att den solida känslan så rekommenderar jag absolut sexsiffrig, gärna med det nya låset.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ni som är kunnig i ämnet. Hur stor skillnad upplever ni på en 118239 eller en 18239. Upplever man 118239 som Mkt mer ”solid”? Märker man någon skillnad på de bredare bandhornen?
Om man kan leva med hur fula de polerade bandhornen på 6-siffriga är den både tyngre och känns ”solidare” i länken även fast en 5-siffriga i bevarat skick inte alls känns skör.

På handleden är dock 5-siffriga långt mycket bekvämare att bära IMO!
 

HerrHatt

Omega
Om man kan leva med hur fula de polerade bandhornen på 6-siffriga är den både tyngre och känns ”solidare” i länken även fast en 5-siffriga i bevarat skick inte alls känns skör.

På handleden är dock 5-siffriga långt mycket bekvämare att bära IMO!
Okej. Jag håller med om de polerade bandhornen. När jag jämför min sambos DJ36 med en kollegas nyare DJ36 så upplever jag kollegans som större och passar därför bättre min handled. Det är därför jag har börjar snegla på en 6-siffrig DD istället för en 5-siffror.
Tack för återkopplingen iaf!
 
Topp